R/S 141 «MÆRSK»

NSSR – Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning har overtatt R/S 141 «MÆRSK» med byggenummer 112 fra Brødr. Hukkelberg AS. Fartøyet ble døpt den 25. juni på Honnørbryggen i Oslo. Gudmor var Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, datter av skipsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.

R/S «MÆRSK» er det 13. fartøyet som konstellasjonen Maritime Partner/Brødr. Hukkelberg leverer til Redningsselskapets Sjøredningskorps. Designet er utviklet og bygget av Brødr. Hukkelberg på Aukra og utgjør NSSR sin Simrad-klasse. Båten bemannes av Romsdal Sjøredningskorps og erstatter R/S «Kjøpstad», som blir flyttet til Oslo.
Base for den nye redningsskøyten blir på Aukra. Båten er finansiert av det danske fondet A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal. Båten bærer det stolte navnet R/S «MÆRSK» etter sine givere. Prisen er oppgitt til seks millioner kroner, og er fullfinansiert av fondet.
Skøytens marsjfart er rundt 35 knop, men kommer opp i 38 knop dersom behovet er til stede. Båten er bygget i aluminium med GRP overbygg. Fartøyet er utrustet for alle typer redningsaksjoner, og blant annet utstyrt for brannslukking med vannkanon og sleping. Fartøyet har lavt fribord for lett å kunne ta opp personer fra sjøen og med to vannjetter er fartøyet meget manøvreringsdyktig. Fartøyet er selvrettende.

R/S «MÆRSK» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 12,75 m
Bredde 3,48 m
Dypgang 0,65 m
BT 10
Brennoljekapasiteten er 0,8 m3 og ferskvannskapasiteten er 50 liter.

Diverse
Fremdriften besørges av to YANMAR dieselmotorer som hver utvikler 440 HK og driver to Hamilton 274 vannjetanlegg via to ZF 305-1 gear. Honda har levert mobil lense-/brannpumpe.
Sund Elektro har forestått de elektriske installasjonene og Oddstøl Elektronikk de elektroniske. Skøyten er utstyrt med Furuno radar/plotter/ekkolodd, Simrad autopilot, Furuno AIS/satellittkompass, 1 x Sailor VHF, 1 x Icom VHF peiler og Nokia mobiltelefon.
Brødr. Hukkelberg er eneforhandler av Recaro Maritime stoler i Skandinavia, og R/S «MÆRSK» er utstyrt med stoler av typen Recaro Maritime Northsea med dempning. Stolene har meget bra sidestøtte, noe som gir god komfort også under dårlige værforhold.
Redningsselskapet har opsjon på to redningsfartøyer av samme type for levering i 2009.

Brødr. Hukkelberg har også under bygging båter av typen Fast Rescue Daugther Craft til flere offshore-rederier world-wide. Kustbevakningen i Sverige har også en serie med båter under bygging hos verftet.

DEL