Nye «Ronja Nærøysund» er overlevert fra Myklebust Verft til Sølvtrans. Foto: Tom Lysø fra Sinkaberg

MS «Ronja Nærøysund»

Myklebust Verft har levert brønnbåten «Ronja Nærøysund» til Sølvtrans Rederi. Fartøyet er verftets bygg nummer 76 og er det fjerde i rekken av avanserte brønnbåter fra verftet i Gursken til verdens største brønnbåtrederi.

- Vi er svært fornøyde med at fartøyet er levert og klar for oppdrag. Samarbeidet med Myklebust har vært bra, og vi overtar et topp moderne fartøy av høy kvalitet som vi gleder oss til å sette i drift, sier daglig leder i Sølvtrans, Robin Halsebakk. 

«Ronja Nærøysund» han en lastekapasitet på 4000 m2 og er bygget for å ivareta fiskevelferden på en best mulig måte. I tillegg har brønnbåten installert en batteripakke for å møte fremtidens miljøkrav. Fartøyet er basert på Kongsberg NVC 389 design. 

Lokal tilknytning

«Ronja Nærøysund» vil ikke bare løfte den operasjonelle kapasiteten, men blir også et vannskille for rekruttering og utdanning av sjøfolk i regionen.

Resultatet er at det nå blir seks faste lokale sjøfolk på «Ronja Nærøysund». I tillegg kommer en dekkskadett og en maskinkadett/maskin jr.

- Vi er i vekst og Sølvtrans ønsker også i fortsettelsen å rekruttere fra dette området. Vår erfaring er tilfang av gode fagfolk med både tilhørighet og ikke minst nyttig kunnskap om regionen. Samlet har vi om lag 270 seilende, 29 lærlinger og 10 kadetter – og samspill med så vel næringsaktører som utdanningsmiljøet blir viktig når vi skal bemanne opp nye fartøy, sier kommunikasjonssjef Harald Tom Nesvik i rederiet.

Totalt har fartøy plass til et mannskap på 12.

Skroget ble bygget ved Hat-San verftet i Tyrkia, før det ble slept til Myklebust for ferdigstillelse. 

Døpt i mars

Skipet ble døpt i en seremoni i Rørvik havn 5. mars med Nora Ulsund Sinkaberg som gudmor. Etter dåpen ble skipet overlevert  til SinkabergHansen og Emilsen Fisk og deres felles driftsselskap, SBH Emilsen Akvamiljø AS. 

- Samarbeidet med Sølvtrans har vært meget godt over tid. Vi verdsetter kompetansen i rederiet og at det leveres et fartøy spekket med det mest moderne utstyret. Vi produserer og henter mat i havet og våre fjorder, og trenger kvalitetene som kan løse fremtidens utfordringer, uttaler styreleder Finn W. Sinkaberg i SEA.

- Båten vil både sikre behovet ved den nye laksefabrikken og det operasjonelle ved våre lokaliteter, sier konsernsjef Svein-Gustav Sinkaberg i SinkabergHansen.

Samarbeidet mellom Myklebust Verft og Sølvtrans holder frem, og verftet har ytterligere to fartøy i ordreboken til samme rederi. Skroget til bygg 77 ankom verftet i februar, mens skroget til bygg 78 er under bygging i Tyrkia. 

Utstyr: 

«Ronja Nærøysund» er utstyrt med 3x Pon Cat 3512C  hovedmotorer à 1550 eKW. Kongsberg Maritime har levert en pakke bestående av fremdriftsmotorer, gir av typen 650GHC-V-SC500, styremaskin av typen SR662 FCP og tunnelthrustere av typen TT1650FP - 630 kW. I tillegg har Kongsberg levert capstaner, IAS &PMS, fortøyningsvinsj, tavler og ankerspill. 

På dekk er det kraner fra Triplex av typene 1x KN-75, 2x TKN - 60 og 1x KN - 60. HVAC er levert og installert av AF Gruppen. 

PTG FrioNordica har stått for leveransen av RSW-systemet om bord, mens rekkekjølere kommer fra Hydroniq Coolers. MMC First Process har levert fiskehåndteringsutstyret. 

Gurskøy har levert landgangen. MOB-båt kommer fra Mare Safety. Kloakksystemet er levert av Jets. 

Fartøyet er malt både innvendig og utvendig i maling fra Carboline. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Ronja Nærøysund» 
  • Verft: Myklebust Verft
  • Byggenummer: 76
  • Design: NVC 398 LFC - Kongsberg
  • Lengde: 87,1 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Tonnasje: 5000 
  • IMO-nummer:  9906910
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: 3x Pon Cat 3512C
  • Gear: 650GHC-V-SC500 - Kongsberg Maritime
  • Fremdriftsmotor: 2x Kongsberg Maritim CM à 1499 kW
  • Generator: Nogva Scania DI13 75M
  • Elektronikk: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Tyco
  • Elektrisk installasjon: Hareid Group
  • Kraner: Triplex