Roald Johansen i Rojo Marine.

Rojo Marine med kontrakt i USA

Rojo Marine ble etablert på bakgrunn av et ønske om å forbedre de tungvinte løsningene med mannlokk ombord på fartøyer. Vanligvis festes disse med flere titalls pinneskruer i kombinasjon med pakninger, noe som er meget tidkrevende å betjene. Rojo Marine tilbyr en langt hurtigere løsning, og nylig ble 60 lokk levert til Newport News-verftet i USA. I tillegg er selskapet snart ute med et nytt inspeksjonslokk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Mannlokkene finnes vanligvis i størrelser fra 200 mm beregnet på inspeksjoner, helt opp til 600-800 mm. Disse er festet med pinneskruer og pakninger, og er flush med godset rundt. Problemet er det er meget tidkrevende å åpne og lukke lokkene, og ofte ryker noen skruer eller selve pakningen.

Dette var utgangspunktet til Roald Johansen i Rojo Marine da han satte seg målet med å utvikle en mer hensiktsmessig løsning. Etter flere år med testing og patentsøknader, fikk han med seg Arne Bakke fra Glesvær Ship Design i kommersialiseringsfasen. Det som viste seg å være den beste løsningen for salg og markedsføring, var et samarbeid med Kongsberg Evotec, som i dag håndterer salget av lokkene.

I den eksisterende kundemassen finner vi blant annet flere offshore-rederier på Vestlandet – Solstad Offshore, DOF og Møkster.

Betjening med ett grep

Målet fra begynnelsen var å utvikle et lokk-konsept som kunne åpnes og lukkes med ett grep. Dette har man greid å få til, og med mekanismen spares det både tid og arbeidskraft. Men i og med at lokket består av en mekanisme i motsetning til en ren stålplate, fører dette naturlig nok med seg et økt kostnadsbilde. Johansen forklarer imidlertid at over tid sparer kundene mye tid og ressursbruk, og lokkene er i bunn og grunn vedlikeholdsfrie. Som pakning benyttes en O-ring som sjelden behøves byttet. Lokkene kan monteres flush med dekk, og har svært lite vannansamling i fordypningen.

Totalt har Rojo Marine levert over 200 mannlokk, de fleste beregnet på norske offshoreskips akterdekk. Men Johansen mener potensialet på ingen måte er tømt, og ser gode muligheter i norsk rederinæring fremover, ikke bare i offshore-segmentet. Mannlokkene kan spesialtilpasses i tråd med kundens ønsker, og dermed skal selskapet kunne levere produkter til de fleste segmenter.

Illustrasjon av mannlokk med størrelse 400x600 mm.

Kontrakt i USA

Til tross for at Rojo Marine ikke har hatt det amerikanske markedet som satsingsområde, har selskapet likevel greid å dra i land en stor ordre fra Newport News Shipbuilding i Virginia. Verftet spesialiserer seg på atomdrevne fartøyer, og er eneleverandør av US Navy sine atomdrevne hangarskip, og én av to leverandører av atom-ubåtene.

Rojo Marines mannlokk skal benyttes på en av verftets flytedokker. Johansen sier at selv om det så langt ikke har vært satset i USA, åpner kontrakten med Newport News åpenbart for nye muligheter.

Ute med inspeksjonsluke

Samtidig som Rojo Marine har økt salget av det opprinnelige produktet, er selskapet nå ute med en ny inspeksjonsluke. Johansen opplyser om kommende krav til slike luker, og interessen ute blant kundene er derfor økende. Teknisk sett er produktet ferdig utviklet, og kommersielt klart for markedet i aller nærmeste fremtid.

På linje med mannlokkene, håndteres salget av inspeksjonslukene gjennom Kongsberg Evotec. Produksjonen er satt bort til Romania, for øvrig på linje med resten av produktene fra Rojo Marine.

Som i så mange andre selskaper tidligere, ble det forsøkt med produksjon i Norge først, men kostnadsnivået ble altfor høyt. I dag mener imidlertid Johansen at prisnivået reflekterer gevinstene med produktene.