HAVYARD 832 MKII: Havyard 832 L MKII setter nye standarder for drivstofføkonomi og operabilitet i dette PSV segmentet.

Reder kontraherer neste generasjon av 832-klassen PSV

Havyard Group AS har fått kontrakt på design og bygging av neste generasjon Havyard 832. Skipet skal leveres i andre kvartal 2014 og har en kontraktspris på i underkant av MNOK 300.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrakten er inngått med forbehold om finansiering. Reder vil ikke bli offentliggjort før kontrakten er effektiv.

IMPROVING LIFE AT SEA

-Improving life at sea er visjonen til Havyard, og den gjør oss fokuserte på å utvikle stadig bedre produkt og tjenester til våre kunder. Den nye generasjonen Havyard 832 PSV er et godt eksempel på dette. Første generasjon Havyard 832 definerte en ny klasse i PSV segmentet både med hensyn til lastekapasitet, fleksibilitet, miljøvennlighet og driftsøkonomi. Siden den første Havyard 832 ble levert i 2009 har stadig flere redere fått øynene opp for dette effektive designen og til nå er det bygd eller kontrahert nesten 20 skip av denne typen. Det er også et mål på suksessen at flere konkurrenter har hengt seg på og designet skip i samme segmentet sier Tor Leif Mongstad, direktør i Havyard Global Solutions.

20 % REDUKSJON I BRENNSTOFF-FORBRUK
-Vår visjon motiverer oss til å lytte til våre kunder og å forbedre oss kontinuerlig. Dette har brukerne av Havyard 832 designen også merket. Hvis vi sammenligner den første som ble levert i 2009 med noen av de siste som er levert vil man finne mange forbedringer, de fleste basert på tilbakemeldinger fra brukerne av skipene. Slik sikrer vi at redere som kjøper skip med oss hele tiden får et topp produkt.

-Vi kan imidlertid ikke bare basere oss på dette, og vi har hele tiden et forskning- og utviklingsprogram gående for å ligge i forkant. Den nye generasjonen Havyard 832 har derfor egenskaper som gjør at vi igjen drar ifra våre konkurrenter og gjør rederne som kjøper dette designet enda mer konkurransedyktige sier Mongstad. Havyard 832 MkII har over 20 % reduksjon i brennstoff-forbruk i gitte kondisjoner. Han sier videre at det er flere redere som allerede har vist interesse for den nye Havyard 832 designen og tror at det kan komme flere nye kontraheringer med det første.

KUNNSKAP OG GODE VERKTØY ER NØKKELEN

- I Havyard vet vi at det ikke finnes enkle veier til godt skipsdesign, sier designsjef Arve Helsem Leine. De skipstypene vi designer operer i svært varierte og utfordrende miljø og kondisjoner. Å designe det beste skipet går ut på å ha god kunnskap om hvordan skipene skal operere og den beste kunnskapen og de beste verktøyene for å utvikle de beste løsningene. Man må se utvikling av de enkelte delene av skipet i sammenheng med den totale effektiviteten til skipet i de realistiske driftskondisjonene. Vi har investert titalls millioner de siste årene i modelltester, utvikling av avanserte beregningsmodeller og samarbeid med viktige underleverandører for å være i stand til å utvikle det beste skipet for kundens behov. Den nye Havyard 832 PSV har dratt nytte av denne forskningen og det er spesielt i akterskipet, propulsjonslinjen og forskipet de store forbedringene er gjort. Forskipet er designet for bedre bevegelse og motstand i større bølger samtidig med at den har gode fartsegenskaper i moderat sjø som er mest framtredende der skipet skal operere.

AKTERBULBER

- En av de største forbedringene på den nye Havyard 832 er akterskipet. Konstruksjonen med Twin Skeg (bulber i forkant av azimuth thrusterne) har gitt bedre resultat enn vi trodde sier Leine. Hensikten med disse bulbene er å gi bedre tilstrømning av vann til propellene slik at de blir mer effektive. Når de i tillegg gir lavere motstand i skroget får man en betydelig reduksjon i brennstoff-forbruk og dermed også utslipp av miljøskadelige gasser. Akterbulbene gir også bedre retningsstabilitet og mindre rulling som også er med å redusere totalforbruket. Kraftpakken i skipet, blant annet med medium-speed dieselmotorer er også optimalisert. Vi tror den nye Havyard 832 blir veldig attraktiv for rederne som skal ha tonnasje i dette segmentet avslutter, designsjef Leine.

LANGSIKTIG FOU SAMMEN MED MARINTEK

- Havyard er en av våre kunder som satser mest på langsiktige forsknings- og utviklingsprosjekter for å hente ut forbedringer innen drivstofføkonomi og miljø, sier Hans Jørgen Rambech som er forskningsleder i avdelingen for skipsteknologi ved Marintek i Trondheim.

-Vi har og har hatt mange spennende prosjekt sammen med Havyard, både for offshore og fiskebåter. Noe av det mest spennende i det siste har vært utviklingen av akterskip med twin skeg og azimuth thrustere hvor resultatene vi fikk var bedre enn vi hadde turt å håpe på i forkant. Dette er veldig lovende og vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med Havyard på nye utviklingsprosjekt, sier Rambech.

FAKTA HAVYARD 832 L MkII
Lengde: 88 m
Bredde: 17.60 m
Fart: 15 knop
Dekkstørrelse: 900 kvadratmeter
Mannskap: 23 personer
Dødvekt: 4100 tonn