Foto: Per Eide / Rolls-Royce

Propellsystem fra Ulsteinvik til Italia

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rolls-Royce har signert en kontrakt med det italienske verftet Benetti om levering av en ny lettvektsthruster som blir bygget delvis ved bruk av karbonfiber. Propellsystemet er utviklet i Ulsteinvik.

– Effektiv propulsjon med lav vekt er viktig for å redusere miljøpåvirkningen til en moderne yacht, sier Vincenzo Poerio, CEO hos Benetti. – Vi har jobbet tett sammen med Rolls-Royce på veien mot et propellsystem til vår nye serie med eksklusive megayachts. Resultatene er veldig gode, og fem enheter er allerede solgt. Flere er nå under bygging for å korte ned leveringstiden og møte en økende interesse for denne modellen, sier han.

Den nye Azipull Carbon 65 (AZP C65) er utviklet med bruk av karbonfibre i girhuset, som gir en betraktelig lavere totalvekt på hele systemet. Kompositthrusteren har høy virkningsgrad, god manøvreringsevne som sammen med lav vekt bidrar til redusert drivstofforbruk.

– Den nye propellen har vært utviklet over tid, og vi har hatt stor glede av samarbeidet med Benetti. Deres lange erfaring med å bygge yachts og engasjementet de har for å bygge den perfekte båten, har vært inspirerende for oss, sier Gary Nutter, direktør for propulsjon og motor hos Rolls-Royce.

Azipull-propeller trekker et fartøy fremover i stedet for å skyve og har propellen vendt forover, motsatt vei av vanlige propeller og azimuth-thrustere. Det medfører mindre støy ved at kavitasjonen (dannelse av luftbobler) blir mindre, og ved at hovedmotorene kan plasseres lengre bak i skipet, vekk fra passasjerområdet. I større og tyngre utgaver er dette en godt kjent thrustermodell for mange offshorerederier og har vært en salgssuksess for Rolls-Royce over flere år. Den nye karbon-modellen er en videreutvikling tilpasset mindre fartøy.

Azipull Carbon 65 er utviklet for yachts, men vil også bli tilgjengelig for hurtigbåter og arbeidsbåter som tugs. Den første modellen i serien er designet for en ytelse på 2 MW. Hver thruster har en vekt på 2 800 kilo. Et automasjons- og kontrollsystem følger også med i leveransen fra Rolls-Royce til Benetti. Kontrakten omfatter flere enheter som skal leveres over de neste tre årene, i tråd med RINA-klassifisering for yachts. Den første yachten er allerede levert, M/Y IRONMAN på 125 fot.