Illustrasjonsfoto

Positiv respons fra eksterne brukere

Kystverkets nye versjon av det elektroniske skipsrapporteringssystemet SafeSeaNet har fått positiv respons fra eksterne brukere, etter den oppgraderte versjonen ble lansert i forrige uke.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I den nye versjonen er en rekke funksjoner og brukergrensesnittet blitt forbedret for skip, agenter og rederier som må rapportere og bestille Kystverkets tjenester elektronisk via skipsrapporteringssystemet SafeSeaNet. Den nye versjonen gjør det blant annet mulig for skipstrafikken å bestille los og legge inn opplysninger om farledsbevis elektronisk.
- Det virker mye bedre enn vi hadde fryktet og også bedre enn vi kunne ha håpet på. Det er selvfølgelig forbedringspotensial, men dette går seg til, sier agent Paal Stene i Norges største agentfirma Grieg Logistics som blant annet tilrettelegger for en stor andel av skipstrafikken til og fra StatoilHydros anlegg ved Sture og Mongstad.
Går inn ny fase
Med innføring av den nye versjonen går Kystverket inn i en ny fase, der informasjon fra skipstrafikken skal skje via et nettbasert system - og ikke via papir, e-post, faks eller telefon som har vært skipstrafikkens hovedmetoder for innrapportering.
Etter innføringen av systemet har Kystverkets systemutviklere fått god støtte fra både eksterne og interne brukere for å rette opp feil underveis. Etter innføring vil man fortsette å utbedre systemet slik at det fungerer optimalt for alle brukere.
- Det at vi har åpnet for losbestilling og farledsbevis i SafeSeaNet gjør hverdagen vår enklere, og det frigjør mer tid til overvåking av seilasen. Vi har også fått god respons fra agenter ved StatoilHydro Mongstad den siste uken. I tillegg ser vi også at bruken av SafeSeanet som rapporteringsverktøy har økt betraktelig, sier operativ leder Terje Alling ved Fedje trafikksentral.
Skip over 300 BT og skip med farlig og forurensende last må rapportere elektronisk via SafeSeaNet.