Ene-eier av Color Line, Olav Nils Sunde, forteller at overtagelsesseremonien er kansellert. Ved hans side kaptein Per Inge Herner.

Pinlig for Color Line

Color Line hadde lagt opp til et kjemearrangement da den nye danmarksfergen «Superspeed 1» skulle overtas fra Aker Yards i Finland torsdag. Et 20-talls journalister fra Norge og Danmark var fløyet inn for å dekke den høytidelige overtakelsen, og flere hundre prominente gjester var invitert. Fem minuter før flaggskiftet skulle finne sted, kom beskjeden: Seremonien er kansellert. Skipet er ikke klart til overtakelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

For Color Line-eier Olav Nils Sunde var det pinlig å måtte konstatere at leveringen av skipet nok en gang er utsatt. Opprinnlig leveringstidspunkt var desember 2007, så nå er forsinkelsen kommet opp i to måneder. Og ennå er det ingen som kan svare på når skipet kommer til å bli levert. Det skulle etter planen inn i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals i begynnelsen av mars.
For Aker Yards er det om mulig enda mer pinlig. Sjefen for Cruise & Ferry-divisjonen i Aker Yards, Juha Heikinheimo, er kortfattet i sin kommentar til flausen med den kansellerte closingen. Han skylder på underleverandøren ABB, som ikke har klart å å få thrusterne til å fungere.
Problemer med inverterne blir oppgitt som årsak til at skipet ikke kan overtas. Klasseselskapet vil ikke gi de nødvendige sertifikater for problemet er løst. Banken vil ikke overlevere den siste sjekken før pantedokumentene er i orden, og det er de ikke før sertifikatene foreligger. Dermed ble det ingen overlevering, og bankens representant reiste til bake til Oslo med sjekken i lommen. Tilbake sto et par hundre stivpyntede gjester som uansett feiret overleveringen som ikke ble av.
Leveringsproblemene med «Superspeed 1» får også konsekvenser for søsterskipet «Superspeed 2». Heller ikke på dette skipet kan Aker Yards garantere overleveringstidspunktet lenger. Skipet som skal gå mellom Larvik og Hirtshals på fire timer og tre kvarter har nå en stipulert leveranse 5. juni, men forsinkelsene med det første skipet, kan medføre at også dette skipet blir forsinket.

«Superspeed 1» skulle ha vært levert i desember 2007. Dagbøtene svir for Aker Yards. De er på 50.000 – 60.000 kroner pr. dag.