På Vorma med M/S “Elvekongen” (ex. “Lofotfjord 1”)

NÅ: M/S “Elvekongen” går i rutetrafikk på Vorma og Glomma hele sommeren.
I bedagelig tempo tøffer M/S “Elvekongen” i rutetrafikk på elvene Vorma og Glomma, med Alvin Mikalsen (66) som kjentmann og skipper bak rattet. Båten og skipperen begynte begge livets seilas i værharde farvann i Lofoten.

– Ingen andre kjenner båten og elva så godt som Alvin. Når det er tåke, kjører han etter tretoppene langs land. Han kjenner hver tretopp, sier John-Arvid Volden, som for anledningen er reserveskipper og styrmann ombord.
Han avløser Alvin Mikalsen, som forteller om båten og entusiastene som kjøpte den i 1992, i forbindelse med at Svanfoss sluse ble gjenåpnet for trafikk med fritidsbåter i 1993. Tidligere var vannveien viktig for transport av varer og passasjerer. Siden 1886 fraktet dampbåter passasjerer og gods på Vorma mellom Årnes og Eidsvoll.
Takket være M/S “Elvekongen” er det i dag igjen passasjertrafikk på Vorma, som snor seg bred og rolig 30 kilometer gjennom jordbrukslandskapet fra Mjøsa ved Minnesund, gjennom Eidsvoll til den til slutt flyter sammen med Glomma ved Årnes i Nes kommune.
Lokale ildsjeler sto bak ønsket om å gjenåpne slusen, som hadde vært stengt siden 1972. De dannet Glommen og Vormen Skipsaktieselskab, og gikk sammen om å kjøpe en båt for å starte ny turisttrafikk gjennom slusen. Valget falt på passasjerbåten “Lofotfjord 1”, som hadde gått i trafikk i 20 år i et av de mest værharde områdene i Lofoten.

– De søkte etter noen som kunne frakte båten fra Reine i Lofoten til Oslo. Jeg svarte på annonsen i avisen, forteller Alvin Mikalsen på klingende nordlandsdialekt. Han er født og oppvokst i Holandshamn på sydenden av Hinnøya i Lofoten. – Jeg er vokst opp med sjø og båt. Det var på sjøen jeg helst ville jobbe, men som ung fikk jeg Bechterew, forteller han.
Den revmatiske sykdommen satte stopp for drømmen om båtlivet. Med kystskippersertifikat i lomma reiste han i stedet til Oslo hvor han et langt yrkesliv har jobbet i et mekanisk verksted.
Som pensjonist har han endelig fått glede av kystskippersertifikatet igjen. Turen med M/S “Elvekongen” fra Reine i Lofoten til Oslo gav mersmak. Båten ble fraktet med trailer videre fra Oslo til Årnes. Siden den første turen langs kysten, har Alvin trofast stått bak rattet hver sommer, for å frakte turister i rutetrafikk og lystige lag på charterturer.
– På vei ned langs kysten erfarte jeg at båten tåler sjøen forbausende bra. Men så er den også bygget for å gå i åpent hav, sier Alvin.

Levert fra Trønderverftet i 1972
Den 57 fot store båten ble bygget i 1972 av Trønderverftet i Hommelvik for Lofoten Trafikklag. Den tidligere eieren av skipsverftet, Odd Røkke (77), husker båten godt. Han forteller at det ikke har vært bygget noen båt verken før eller senere som er helt lik.
– Lofoten Trafikklag hadde behov for en båt i Reinefjorden, hvor det var store avstander mellom bostedene og dårlig med kaier. Rederiet ønsket en sikker båt i et forferdelig vanskelig farvann, forteller han.
Resultatet ble den lille tøffingen med aluminiumsskrog og 15 mm tykke bunnplater. Skroget er et halvplanende kombinasjonsskrog. Det er plant under akterenden med konvensjonelt skrog forut. Båten var en av de første hurtiggående båtene til rederiet, og var opprinnelig utstyrt med to hekkaggregater av typen Volvo Penta.
– Jeg var i Reine da båten ble satt i trafikk i 1972, og jeg var der også i 1986 da den ble bygget om og motoren ble skiftet ut med en MAN-motor, forteller Odd Røkke. Båten ble samtidig bygget ut fra 50 til 57 fot. Den er i dag utstyrt med flapror.
– Det var en god båt på havet. Vi gikk i bygderute og skoleskyss og hadde fullt av skoleelever hver dag, forteller Olav Johnsen, som passet maskinen og solgte billetter på båten.

– Det var ikke sjelden at skolebarna satt sjøsyke i kabinen når vi var ute i Vestfjorden i dårlig vær, forteller Bjarne Johnsen (78), som en stund var billettør på båten. Mange av småstedene båten trafikkerte er i dag fraflyttet.
Odd Røkke visste ikke at båten han bygde for over 35 år siden i dag går i rutetrafikk i smulere farvann blant flatbygdene på Romerike. – Jeg kjører forbi der i sommer, og kanskje blir jeg med på en tur, sier han.
Båten er en populær turistattraksjon i Nes kommune. – Der er kirkeruinene, sier Alvin og peker mot land.
M/S “Elvekongen” har passert den ytterste spissen på neset som skiller Glomma og Vorma, og som har gitt navn til kommunen Nes. Mellom tretoppene på toppen av neset synes så vidt ruinene til Norges største kirkeruin fra middelalderen. Her arrangeres det blant annet konserter om sommeren, og M/S “Elvekongen” legger ofte til ved brygga nedenfor ruinene for å slippe folk i land. Båten går hyppig hit under den årlige Elvefestivalen.
– Her blir vi entret av sjørøvere på sjørøvertokt med barn under Elvefestivalen, forteller Sven Nikolaisen (72). Den tidligere bakeren fra Nes er hvert år med som sjørøver i full mundur, og skyter med svartkrutt. – For noen av barna blir det nesten litt for spennende, forteller han.

Kjølen stikker 1,3 meter
En stund etter tar Alvin turen inn i styrhuset. Båten nærmer seg det strieste området i elva, som kalles Ertesekken. John-Arvid Volden står bak rattet med blikket festet mot et punkt langt framme. Ved siden av ham står Gunnar Nyheim, som er kombinert reserveskipper, båtsmann, rormann og servitør. Ekkoloddet i styrhuset forteller at båten får mindre og mindre vann under kjølen. Dybden i elva varierer fra rundt femten meter til knappe to meter her i Ertesekken, og varierer med vannføringen gjennom sommersesongen.
Kjølen til båten stikker 1,3 meter ned i vannet, så akkurat her er båtførerne ekstra oppmerksomme. John-Arvid Volden styrer båten stødig gjennom stryket. I den strie strømmen går båten merkbart saktere. Hastigheten er normalt på fem – seks knop, men sakker ned til litt over fire knop midt i stryket. Motoren med 760 hestekrefter har en makshastighet på 17 knop.
Endepunkt for dagens tur er hovedattraksjonen Svanfoss sluse, som reiser seg som en stor vegg foran båten. Slusen ble stengt av Mattilsynet sommeren 2007 på grunn av krepsepest. Inntil videre må båten kjøre i trafikk nedenfor slusen. Men på sikt håper de lokale ildsjelene som holder M/S “Elvekongen” på kjøl at den blir gjenåpnet, og at de kan frakte turister til Mjøsa igjen. Båten eies i dag av flere lokale bedrifter og personer med lokal tilknytning gjennom selskapet Elvekongen AS, som håper at de også med tiden kan føre båten videre på Glomma helt til Øyeren lenger sør.
Den faste turen fra Årnes Brygge til slusen og tilbake tar cirka tre timer. Båten kan ta med 50 passasjerer, som i fint vær kan nyte utsikten fra soldekket. I tillegg kjører båten chartertrafikk med private selskaper i forbindelse med blant annet konfirmasjoner, bryllup og bedriftsutflukter.
I løpet av sesongen mellom mai og september går M/S “Elvekongen” cirka 40 turer, ifølge Alvin Mikalsen. Han gleder seg like mye til hver eneste tur. – Dette er en hobby som gir livsglede.

DEL