Foto: Kystverket

OV «Ryvingen»

Kystverkets nye multifunksjonsfartøy OV «Ryvingen» er levert fra Fitjar Mekaniske Verksted. Det nye fartøyet er miljøvennlig, innovativt og spesielt godt egnet til både oljevernaksjoner og det daglige vedlikeholdet av farleden langs kysten.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipet er det fjerde i rekken av nybygg i Kystverket, og bygger videre på erfaringene fra de foregående multifunksjons-fartøyene i flåten. OV «Ryvingen» er spesialtilpasset Kystverkets oppgaver langs kysten, og innovative løsninger bidrar til lavere drivstofforbruk, mindre forurensing og mindre behov for vedlikehold.

OV «Ryvingen» skal brukes til vedlikeholdsoppdrag langs kysten, som vedlikehold og drift av fyrstasjoner, lykter og lanterner, samt flytende merker. I tillegg er fartøyet en del av beredskapen til Kystverket og kan brukes i oljevernaksjoner og andre beredskapsoppgaver.

- Skipet er godt forberedt for større oljevernaksjoner som går over tid. Blant annet har fartøyet et eget operasjonsrom på broen som skal benyttes til aksjonsledelse, forteller skipsfører Tellef Bie Gundersen.

- Vi har også omfattende utstyr til oljeoppsamling, samt større kapasitet enn tidligere på oljetanker og oppsamlingstanker. Det er i tillegg flere køyeplass enn i andre fartøy, slik at vi kan ha mulighet til å øke bemanningen til 18 personer ved eventuelle aksjoner.

Fra svenskegrensen til Stavanger

Den første tiden skal fartøyet holde til i region Vest. Planen er deretter at OV «Ryvingen» skal seile sørover og ha arbeidsområde fra Stavanger til svenskegrensen.

Motorene i OV «Ryvingen» er også forbedret fra de tidligere fartøyene. Blant annet har det bare èn motor, med èn generator i hver ende. Batterikapasiteten er på hele 3000 kW/h, og fartøyet kan dermed seile en hel dag, bare på batteri. Det er forventet at drivstofforbruket på OV «Ryvingen» vil halveres, sammenlignet med tilsvarende fartøy i flåten som ikke har batteriløsninger.

Batteriene kan lades både med landstrøm, eller ved bruk av generatorene om bord. Batteripakken er også fullt integrert med de andre systemene på båten, og man får dermed benyttet kapasiteten fullt ut.

Først ut

Hoveddata:

  • Navn: OV «Ryvingen»
  • Verft: Fitjar Mek. Verksted
  • Byggenummer: 40
  • Design: FMV
  • Lengde: 47 meter
  • Bredde: 12 meter
  • IMO-nummer: 9824344
  • Rederi: Kystverket
  • Motor: Bergen Engines 2 MW
  • Fremdrift: Rolls-Royce PM azimuth 2 x 1.1 MW
  • Dekkskraner: Palfinger 150002MH, og 32002MH
  • Batteripakke: Rolls-Royce 3 MWh (end of life 2 MWh)
  • Klassenotasjon: +1A1 Clean Ice-1C E0 DYNPOS-AUT COMF-V(2)C(2) Oilrec Battery Power.

Fartøyet er som første fartøy utrustet med PM-thrustere fra Rolls-Royce. Dette propellanlegget har blant annet økt effektivitet, bruker mindre energi, og har en forbedret virkningsgrad. MB Hydraulikk har levert Vinsj for flytende merke og slepekrok.

OV «Ryvingen» har også system for digital posisjonering (DP), med en feilmargin på bare en halv meter. Systemet er basert på en egen datamaskin som samler data om posisjonen, hvordan bølgene påvirker skroget, om vinden og hvilken retning fartøyet peker.

Det gjør at fartøyet kan stå helt stille for å samle opp olje, eller den kan legge seg helt inntil et merke for å arbeide rett fra lemmen. Dette bidrar til å forenkler og effektivisere vedlikeholdsarbeidet langs kysten.

Prisvinner

OV «Ryvingen» hadde allerede før overlevering fått sin første miljøpris.

Kystverket og Rolls-Royce Marine ble tildelt “The Motorship Award” for Kystverkets flåteutnyttels-program, og de innovative og miljøvennlige løsningene på fartøyet.

Kystverket og Rolls-Royce Marine har samarbeidet tett om utviklingen av energieffektive og batteri-hybride løsninger for både OV «Ryvingen», og OV «Bøkfjord» som ble levert i 2017.

En av de innovative løsningene som bidrar til redusert energibruk er en stor “termos” som lagrer varmen fra motoren, og gjenbruker den til oppvarming om bord. Resultatet er stadig mer miljøvennlige fartøy.