"Far Sun" Foto: Harald Valderhaug

Oppgraderer "Far Sun"

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2014 leverte Vard fartøyet "Far Sun" til Farstad Shipping. Nå skriver verftsgruppen i en pressemelding at de har inngått en avtale om oppgradering i form av installasjon av batteripakke og økt miljøvennlig operasjon. 

PSVen som allerede har diesel-elektrisk fremdriftssystem gikk rett inn på kontrakt for Statoil da den ble levert.

f.v. Børge Nakken (Farstad Shipping), Helge Såtendal (Statoil), Ole Steinar Andersen (Statoil) ogChristian Søvik (Vard Electro).

- I nært samarbeid har Farstad Shipping og Vard Electro gjennom en lengre periode analysert drivstofføkonomi, forbruk og utslipp fra "Far Sun". VARDs batteriløsning SeaQ™ Energy Storage System forventes å gi ytterligere reduksjoner både innen miljøpåvirkning og driftskostnader. I tillegg oppnås økt sikkerhet i form av kraftreserve, responstid og redundans, skriver Vard i meldingen.

Les også: Skipsrevyens omtale av "Far Sun"

Energilagringssystemet skal installeres i fartøyet i løpet av andre halvår 2017. Etter arbeidet er gjennomført vil skipet motta "Battery Power"- klassenotasjon fra DNV GL.

Støtte fra NOX-fondet

- Nye og strengere krav til batteriinstallasjoner om bord i skip fra DNV GL og Sjøfartsdirektoratet ble publisert sommeren 2016. Vard Aukra og Vard Electro har i samarbeid med Farstad Shipping utviklet en standardisert løsning i form av et ekstra dekkshus som tilfredsstiller gjeldende regelverk, og som er godt egnet til denne type oppgradering av offshoreskip, ferger og andre aktuelle fartøytyper. Vard Aukra fått i oppdrag å produsere og installere dekkshus og tilpasse øvrig utstyr om bord, skriver Vard.

Corvus i Bergen er valgt som leverandør av batterier, en utløsende faktor for å kunne realisere prosjektet har vært støtte fra NOX-fondet.