Nytt regelverk for sikkerhetsstyring
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sjøfartsdirektoratet ønsker å invitere næringen til et dialogmøte.
I forbindelse med innfasingen av et nytt regelverk for sikkerhetsstyring for fartøy som ikke har krav om ISM, ønsker Sjøfartsdirektoratet å invitere næringen til et dialogmøte. Regelverket skal etter planen omfatte passasjerskip, lasteskip og fiskefartøy.
I årene fremover ønsker Sjøfartsdirektoratet å legge større vekt på aktiv forebyggelse av ulykker og bruk av sikkerhetsstyringssystem. Det er allerede i dag et krav at alle næringsfartøy skal ha et sikkerhetsstyringssystem etter Skipssikkerhetsloven § 7. Det har imidlertid vist seg at det er behov for å utforme mer spesifikke krav i forskrift for å utfylle lovens krav angående sikkerhetsstyring.
Blant annet har Statens Havarikommisjon for Transport, på bakgrunn av skipsulykker, i flere av sine rapporter pekt på behovet for utfyllende regler om sikkerhetsstyringssystem på fartøy og tilsyn av disse. Økt fokus på sikkerhetskultur og sikkerhetsstyringssystem, og mindre detaljkontroll i tilsynsarbeidet er i samsvar med den internasjonale utviklingen.
- Vi håper at spesifikke formkrav til selve sikkerhetsstyringssystemet vil bidra til å forenkle prosessen for reder med å implementere et sikkerhetsstyringssystem som dekker de operasjonene rederiet utfører, og de allerede gjeldende krav til sikkerhet, vedlikehold og eventuell sertifisering, sier Torben Vik, juridisk seniorrådgiver i Sjøfartsdirektoratets fiskefartøyavdeling.
- Vi ønsker en tett dialog med næringen i arbeidet med utviklingen av det nye regelverket frem mot høring, fastsettelse og implementering og vil i første omgang invitere til dialogmøtet i Sjøfartsdirektoratets lokaler i Haugesund i oktober, opplyser Vik.
Møtet er åpent for alle interesserte og nøyaktig tidspunkt for møtet vil kunngjøres på direktoratets nettsider senere.