Ny type “Daughter Craft” fra Mare Safety

Mare Safety AS representert ved Reidar Vågeskar og Geir-Ove Molvær var på Bergens-visitt for å presentere MARE MSDC 12 som er en såkalt “Daughter Craft” på 12,5 meter med to separate fremdriftssystemer som også gjør båten redundant.

SKIPSREVYEN var så heldig å få båten demonstrert og kunne ved selvopplevelse erfare de fantastiske farts- og manøvreringsegenskapene. Bildene er fra denne prøveturen.
Fremdriften består av to Volvo D6 motorer hver på 435 hk, koblet sammen med to Ultra 410 vannjet anlegg. Båten skal kunne ha en marsjfart på 35 knop (toppfart ca. 36 knop) og ha en slepekraft på 4 tonn for å kunne trekke oljelenser. Akterdekket er flush.

107Mare_2_352672882.jpg

Båten er sertifisert for 24 personer og er godkjent basert på kantring med åpne dører/vinduer. Båten er den første av sitt slag som er godkjent i henhold til SOLAS LSA-koden (Life-Saving-Appliances), og altså er selvrettende også fylt med vann. Sealift løftearrangement er godkjent også for løfting med offshore kran.
Båten er utviklet av Mare Safety AS i nært samarbeid med Simon Møkster Shipping i Stavanger som har bestilt tre enheter av denne typen. To skal plasseres ombord i nybygg nummer 189 og 191 som bygges ved Flekkefjord Slipp, og den tredje brukes av Mare Safety AS som demonstrasjonsbåt sammen med Simon Møkster Shipping.

107Mare_4_169966140.jpg
Geir Ove Molvær (til v) og Reidar Vågeskar på turné med MSDC 12 Daugther Craft.

107Mare_3_335499057.jpg

Effektiv styreposisjon.

Daughter Craft båter blir brukt ombord i beredskapsfartøy i Nordsjøen, men Mare Safety AS ser også mange andre bruksområder for denne type båt.
Skroget er bygget i lett aluminium materiale med maksimum styrke. Krok er type Henriksen Hook.

Noen hoveddata:
Lengde o.a. 12,43 m
Bredde 3,60 m
Draft 1,0 m
Dry weight ca. 8000 kg
Davit load (m/10 pers.) ca. 8750 kg
Drivstoff kap. 800 liter

DEL