Nordsteam 2008 – Stavanger 6-10 august

Nordsteam 2008 dominerte bybildet i Stavanger noen nydelige dager i august.
Ett av de største arrangementene i Nordsteams historie gikk av stabelen i Stavanger i begynnelsen av august. Regnfulle dager ble, tradisjonen tro, byttet ut med oppholdsvær og sol når byen Stavanger arrangerte folkemønstring i sitt genuine uterom – Vågen.

Under åpningsdagen torsdagen kom solen med åpningssalutten fra D/S ”Børøysund”, som har hundreårsjubileum i år. En annen hundreåring, D/S ”Oster”, kom dampende inn mens ”Gamle dampen” med Ivar Medaas ble spilt i høyttalere langs kaien. Mang en sjømann og ellers interessert sto med en tåre i øyet da, skjønt gjennomsnittsalderen var noe høy for påmønstring denne kvelden. I tillegg til de to ovennevnte hundreåringene fikk også veteranskipenes fugl Føniks D/S ”Stord I” stor oppmerksomhet. Mange av oss husker fortsatt – for vel tyve år siden – da store, voksne og barske menn sto og gråt på tv-skjermen da den ferdigrestaurerte D/S “Stord I” brant opp i Sandvikvåg i Fitjar.
I tillegg var rundt 150 gamle busser, biler og brannbiler utstilt på kaiene i regi av Norsk Samferdselfestival. Det var et ubeskrivelig øyeblikk når festivalen åpnet torsdagen med 42 skipsfløyter av ymse slag, i tillegg til lyden av sirener og horn fra alle de gamle erverdige bilene.
La oss få disse damskipsfløytene som ringelyd på mobilene våre snarest mulig. ☺

Dugnad
Ansvarlig arrangører av Nordsteam 2008 var Ryfylke Damskibsselskap, Engøyholmen Kystkultursenter, Kystkultursamlingen i Tananger, Rygja Kystlag, Baatskolen Poseidon, Veteranskibslaget Rogaland, Tungenes Motorgruppe, Nattrutens Venner, Kystlaget Sandnes, Gammelbilens Venner, Rutebilhistorisk Forening og Veteranbrannbilgruppen i Rogaland. Sammen med tusenvis av skuelystne, laget de et fantastisk arrangement for store og små, – ja etter hvert kom den yngre garde også til Vågen i Stavanger.
I Vågen i Stavanger var der alt fra M/S “Riskafjord” som den eldste på 144 år, slepebåter, frakteskøyter, seilskøyter, kystruter, fjordbusser, lokalrutebåter, ferja M/S ”Skånevik” – som er fredet av riksantikvaren – til alt ble toppet lørdagen med siste besøk av The grand old lady, ”Queen Elisabeth 2”, bygget i 1966. Det var et fantastisk skue når gamledamen la ut byfjorden for siste gang for å bli hotellskip i Dubai. (Se egen artikkel).
Hundrevis av småbåter fulgte henne ut sammen med alle veteranskipene. I tillegg sto tusenvis av skuelystne igjen på kaien for å høre tre støt fra et skikkelig skipshorn med dyp bass.
– Ja, lyder var det nok av, eller ikke nok for noen. Lyden av ”dunk, dunk, eller ftong ftong” er som musikk for mange. Motorgruppen på Tungenes vartet opp med gamle motorer fra 2 hk og oppover, og samlet mange skuelystne. Brannbilene demonstrerte hvordan gamle sjøhus skal slukkes for brann, mens Sildakongen sendte sine lyriske strofer over alle dem som kjøpte hans eminente sildeglass. Bredalsholmen kom med sin egen M/S ”Gamle Oksøy” og demonstrerte nagling på gamlemåten til et leven som skremte bort alle under 10 år. Her var absolutt alt!
Spesielt må nevnes noen av fartøyene som deltok, de representerer alle forskjellige epoker i vår skipsfartshistorie:

826Boroysund_200324740.jpg
D/S ”Børøysund”

D/S ”Børøysund”
Norsk Veteranskipsklubb – 1908 Trondhjem Mek. Værksted – Omb. 1923/1935 – Brt 179, Nt 82 – Loa 33,10 m Br 5,57 m, Dr 2,62 m – 210hk Trippel 3 cyl. dampmaskin med kullfyrt skottekjele – 100 passasjerer.
DS ”Børøysund” ble bygget for Trondhjems Lægtercompagni og døpt DS ”Odin” for passasjerfart i Trøndelag. Hun ble også brukt som slepebåt og i 1914 ble hun rekvirert av marinen som nøytralitetsvakt. I 1923 ble hun solgt til Hjelma & Herdla Dampskibselskab, omdøpt DS ”Skjergar” og brukt i lokaltrafikken i Bergen. Bare 2 år etterpå ble hun solgt til Vesteraalens Damskibselskab og omdøpt til skipets nåværende navn, DS ”Børøysund”. Hun seilte i ruten mellom Vesterålen og Svolvær, under krigen også i en forlenget rute helt sør til Røst.
I 1925 ble den åpne brønnen forut bygget igjen og i 1935 ble midtskipshuset erstattet av to dekkshus ut i borde. I 1942 ble den åpne broen lukket. Hun gikk ut av fast rute i 1955, og ble kun brukt som reserveskip inntil 1962 da hun ble solgt til Hadsel Yrkesskole som treningsskip under navnet ”Hyma”. Etter 1965 lå hun i opplag inntil 1969 da Norsk Veteranskibsklubb overtok henne. De har restaurert henne tilbake til slik hun var i 1935. DS ”Børøysund er landets eneste gjenværende kullfyrte dampskip. DS ”Børøysund” har eget postkontor og fører postflagg.

826Oster_253913607.jpg
D/S ”Oster”

D/S ”Oster”
Nordhordland Veteranbåtlag – 1908 Christianssands Mæk. Værksted – Omb. 1915/1966 – Brt 202, Nt 79 – Loa 38,22 m, Br 6,61 m, Dr 3,15 m – 300hk, Trippel 3 cyl. dampmaskin med oljefyrt skottekjele – 66 passasjerer.
DS ”Oster” ble bygget for Indre Nordhordlands Damskibsselskap etter lenge påtrykk fra Modalen Kommune som ønsket seg en mer forutsigbar vei til Bergen når vinterisen la seg på Osterfjorden og i Mostraumen. De daværende lokalrutebåtene hadde for svak maskin til å hamle opp med fjordisen og den avsidesliggende kommunen kunne bli isolert i flere uker om vinteren. D/S ”Oster” ble derfor bygget kraftigere enn de andre båtene som ferdes på Osterfjorden og hadde i mange tiår Det blå bånd på strekningen Salhus-Bergen. Allerede i 1915 ble hun forlenget og fremover mot krigen ble hun modernisert flere ganger for å tilpasse seg datidens større krav til behov.
I 1939 ble hun rekvirert som nøytralitetsvakt av marinen, men etter tyskernes inntog, overtok de fartøyet og gav henne navnet ”Marder”. Rederiet fant henne igjen i Telavåg i 1945 i en sørgelig forfatning og hadde ikke annet valg enn å sette henne i stand igjen for å få i gang trafikken på Osterfjorden etter krigen.
1965 var det foreløpig slutt for gamle D/S ”Oster” som passasjerskip. Hun ble ombygget til dieseldrevet frakteskip og omdøpt ”Vaka”. Slik seilte hun til Nordhordland Veteranbåtlag tilbakeførte henne til D/S”Oster”.

826Stord_I_970423894.jpg
D/S ”Stord I”

D/S ”Stord I”
Veteranskipslaget Fjordabåten – 1913 Laxevaag Maskin- og Jernskibsbyggeri – Omb. 1931 – Brt 376 – Loa 51 m, Br 7,30 m, Dr 2,70 m – 475hk, Trippel 3 cyl. dampmaskin med oljefyrt skottekjele – 100 passasjerer.
D/S ”Stord” ble bygget for Hardanger Sundhordlandske Damskipsselskap for ruter i Sunnhordland. I 1931 ble hun forlenget med 3,5 m og brønnen foran forre dekkshus ble luk
ket igjen, for å settes inn i en nyopprettet ”snøggbåtrute” mellom Bergen og Sunnhordaland. I 1949 ble hun ombygget til motorskip som et prøveprosjekt med 2x500hk Ricardo dieselmotorer. I tillegg ble mye av innredningen modernisert for å møte kravene til langruteskip på fjordene mellom Bergen-Sunnhordaland og Stavanger. Her holdt hun det gående inntil 1969, hvorav de siste 10 år som reserveskip for mer moderne skip. Ferden gikk østover til Oslo som losjiskip for krigsseilere under navnet ”O T Moe”.
Fartøyverninteressen økte og i 1981 ble hun slept til Bergen, der en møysommelig restaurering startet. Motoren ble satt på land til fordel for damp igjen, og eksteriør og interiør ble tilbakeført i den opprinnelige tilstand.
På sin jomfrutur i 1987 brøt det ut brann om bord når hun befant seg i Langenuen. Vi husker vel alle det sørgelige synet på tv der D/S ”Stord I” brant helt ut i Sandvikvåg i Fitjar. Skipet var kondemnabelt, men stolte menn tørket skitt og tårer og begynte på an igjen – det møysommelige arbeidet med å restaurere en av kystens diamanter tilbake igjen. Hun er ikke helt ferdig interiørmessig, men det arbeidet som er gjort er fantastisk. Veteranskipenes ”Fugl Føniks” er utvilsomt D/S ”Stord I”.

826Rogaland_461156392.jpg
M/S ”Rogaland”

M/S ”Rogaland”
Stiftelsen Veteranskipet Rogaland – 1929 Stavanger Støberi og Dok – Omb. 1945 – Brt 851, Nrt 478 – Loa 57,40 m, Br 9,51 m, Dr 4,10mtr – 1700Bhp, GM DDA V-16 Cleveland – 200 passasjerer.
M/S ”Rogaland” ble bygget for Det Stavangerske Dampskibsselskap, opprinnelig med dampmotor, for kysthurtigruten Oslo-Bergen. Hun var ”smagfuld innredet og hadde varmt og koldt rinnende vand på alle lugarer”. Hun ble bygget for transport av kjøtt og fisk, samt andre industriprodukter fra Stavangerdistriktet og var sammen med søsterskipet M/S ”Kronprinsesse Martha” Stavangerske’s bidrag i denne ruten sammen med Arendal Dampskipselskap. Hun ble totalskadet under eksplosjonsulykken i Bergen i 1944, men ble bygget opp igjen etter krigen da mangelen på skip var stor. Den øvre salongen ble fjernet under gjenoppbyggingen. Hun seilte som passasjerskip inntil 1963 da hun ble sandblåsingsfartøy og omdøpt ”Stauper”.
1989 var hun tilbake i Stavanger og skal tilbakeføres slik hun var ny i 1929 med det flotte salongdekket. Dampmaskinen står klar på Bredalsholmen i Kristiansand, og hun eies og drives i dag av en stiftelse.

826Sandnes_475580405.jpg
M/S ”Sandnes”

M/S ”Sandnes”
Ryfylke Dampskibsselskap AS – 1950 Nylands Verksted – Omb. 1978 – Brt 1432, Nrt 663 – Loa 72,54 m, Br 10,97 m, Dr 4,90 m – 1800Bhp, Polar – 399 passasjerer.
Hun ble bygget for Sandnes Dampskibsaktieselskab for nattruten mellom Stavanger og Bergen. Der seilte hun i knallhard konkurranse med Stavangerskes ”Stavanger” helt til 1974 da hydrofoilene og flyene for lengst hadde utkonkurrert nattruten. De siste årene klarte de to konkurrentene å samseile nattruten samtidig som de satset på hydrofoilene.
M/S ”Sandnes” er en av kystens vakreste skip og er nærmest inntakt slik hun var ny i 1950. I 1974 ble hun kjøpt av Simon Møkster Rederi som i 1978 gjorde en byttehandel med Rogaland Sjøaspirantskole med yachten ”Gann” og ”Sandnes”. Hun ble omdøpt ”Gann” og seilte som skoleskip for dem inntil 1995. Hun ble solgt til Sørlandets Maritime vsk og omdøpt ”Sjøkurs” der hun tjenestegjorde i 12 år som skoleskip. I 2007 ble hun kjøpt hjem av Ryfylke Damskibsselskab som igjen døpte henne tilbake til ”Sandnes”. Nattruten er kommet hjem.

826Skaanevik_129055627.jpg
M/F ”Skånevik”

M/F ”Skånevik”
Ferjelaget Skånevik – 1967 Ulstein Mekaniske Verksted – Brt 566, Nrt 169 – Loa 44,31 m, Br 9,20 m, Dr 3,04 m – 2×450 Bhp, Wichmann – 147 passasjerer, 30 biler.
M/F Skånevik ble bygget for Hardanger Sundhordlandske Damskipsselskap og var søsterskip til ”Sveio” og ”Odda”. Disse tre ferjene var igjen en videreutvikling av søstrene ”Vikingen”, ”Bjørnefjord” og ”Kinsarvik”. Ferjene ble bygget etter HSD sine egne spesifikasjoner med store flotte utsiktssalonger og soldekk for bruk i alle HSD sine ruter der turisttrafikken var veldig stor om sommeren. Ferja hadde salong under dekk med kiosk i begge salongene. Ett av HSD sine særpreg var de nydelige graverte glassene i salongdørene – med HSD sitt emblem – som man fant på alle rederiets fartøy. Ferja var og en av de første med løftebaug som ble bygget i landet. Hun ble tatt ut av rute i 2004 og solgt til Stiftelsen Brørvikskuto. I 2005 ble hun endelig overført til Ferjelaget Skånevik. Hun er sammen med ”Skibladner” de eneste fartøy som er fredet av riksantikvaren.

*

Vi kunne stolt presentert alle 42 som deltok i tillegg til de som ikke deltok på Nordsteam 2008, vi får la det bli med en smakebit denne gangen. Utenom disse finnes det mange bevaringsvarige fartøy med mange entusiaster som kanskje kommer neste gang det arrangeres Nordsteam i Norge, og til det kreves det masse penger fra bestyrelsen i Oslo, hadde de bare skjønt hvor viktig det var. Veteranskip er skjøre ting. Det fikk vi for fullt bevist da Skandinavias flotteste veteranskip D/S ”Bohuslän” hadde brann om bord på oppseilingen til Stavanger. I tillegg fikk hun igjen en brann om bord fredag under arrangementet og måtte bare kapitulere og seile hjem før moroa var avsluttet. Synd, for hun er et syn!!
Nordsteam 2008 var en folkefest, (nesten) slik som i Bergen, og klarer vi å få arrangementet igjen, er forhåpentligvis antallet fartøy øket fra 42. Men da må man bevilge mer penger til fartøyvern, kjære bevilgende myndigheter!

Arne.sollesvik@lyse.net
DEL