M/T «STEN SUOMI»

Søsterskipet M/T «STEN AURORA»
M/T «STEN SUOMI» med byggenummer 2383 ble levert fra Jiangnan Shipyard i Kina til Rederiet Stenersen AS, Bergen 25. oktober 2008. Skipet er bygget etter design fra Skipskonsulent AS.

Nybygget er arrangert med 12 tanker pluss sloptanker og kan laste åtte segregeringer. Navnet antyder at også dette nybygger er befraktet av finske Neste Oil. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 144,05 m
Lengde p.p. 133,80 m
Bredde største 23,00 m
Dybde i riss 12,40 m
Draft design 8,40 m
Dødvekt ca. 16.613 tonn
Draft scantling 8,90 m
Kubikk 18.620 m3 basis 98% full
GT ca. 11935
NT ca. 5137
IMO 9378723

Tankkapasitetene er ca. 580 m3 heavy fuel oil, ca. 74,8 m3 diesel og ca. 502 m3 ferskvann.

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri er en Wärtsilä 6L46C hovedmotor med ytelse 6.300 kW v/500 rpm som driver et Wärtsilä CP180 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Farten er ca. 13,5 knop. Skipet er utstyrt med et Wichmatic kontrollsystem, styremaskin er en Tenfjord og ror type Propac. En Brunvoll baugthruster på 750 kW forbedrer manøvreringsevnen inn/ut av havn.
Strømforsyningen besørges av tre Wärtsilä dieselmotorer, en av type 6L20C på 970 kW og to type 4L20C hver på 645 kW. En AVK akselgenerator på 1500 kW produserer også strøm ombord. Nødaggregatet er av MAN Demp fabrikat.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler og Framo, sistnevnte med lastepumper. Sperre har levert kompressorer, og separatorer kommer fra Westfalia. Aeron AS er leverandør av ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølemaskineri. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og et vedlikeholdssystem er fra SIS. Box-kjøler er levert av NRF, Holland, og CO2 brannslukkingsanlegget er en Unitor leveranse.

Dekk/diverse
Pellegrini har levert slange- og storeskraner, samt hydraulisk dekksmaskineri. «STEN SUOMI» har Gunclean tankvaskesystem, Smith Gas inert gas anlegg, Loadmaster International lastecomputer og laste- og ballastventiler fra Scana Skarpenord/Westad. Lastetankventiler er en Semco Maritime leveranse.
Redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter, Norsafe (China) livbåter og MOB-båt m/davit. Lanterner er fra Norselight, og vindusviskere er merke Seematz. TeamTec har stått for incinerator.
I innredningen finner man møbler fra VAD AS, bysseutstyr er fra Electrolux og vakuumtoalettsystem fra Evac. Styrehusstoler er fra Norsap, og Semco er leverandør av hovedtavle og starterskap.
Confido AS har levert administrasjonsnettverk, og HSE avviksrapportsystem er fra UniSea. Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.

Elektronikk
Båtens alarm og power management system er en Kongsberg Maritime leveranse. Furuno Shanghai har levert navigasjonspakken. Utstyret inneholder blant annet Furuno FAR-2815 radar, FAR-2835S radar, Nautic kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MKII autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno ECDIS, Furuno GMDSS radiostasjon, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77 Inmarsat B. Intercom-anlegget er fra Zenitel Marine, og Naval Electric har levert antenner.

Jiangnan Shipyard skal levere bnr. 2384 i november til Stenersen og bnr. 2413 og 2414 til O. H. Meling & Co. i februar og mai 2009.

DEL