M/T «STEN ARNOLD»

Rederiet Stenersen AS, Bergen har tatt levering av nok et tankskip fra Jiangnan Shipyard med overtagelsen av M/T «STEN ARNOLD» med byggenummer 2364 den 18. desember. Nybygget er bygget etter design fra Skipskonsulent AS.

M/T «STEN ARNOLD» er arrangert med 12 tanker pluss sloptanker og kan laste åtte segregeringer. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 144,05 m
Lengde b.p.p 133,80 m
Bredde største 23,00 m
Dybde i riss 12,40 m
Draft scantling 8,90 m
Draft design 8,40 m
Dødvekt ca. 16.613 tonn
Kubikk 18.620 m3 basis 98% full
NT ca. 5137
GT ca. 11935
IMO nr. 9371610

Tankkapasitetene er ca. 580 m3 heavy fuel oil, ca. 74,8 m3 diesel og ca. 502 m3 ferskvann.

Maskineri
Skipet har en Wärtsilä 6L46C hovedmotor med ytelse 6.300 kW v/500 rpm som driver et Wärtsilä CP180 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Farten er ca. 13,5 knop. Skipet er utstyrt med et Wichmatic kontrollsystem, styremaskin er en Tenfjord og ror type Propac. En Brunvoll baugthruster på 750 kW forbedrer manøvreringsevnen inn/ut av havn.
Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä dieselmotorer, en av type 6L20C på 970 kW og to type 4L20C hver på 645 kW. En AVK akselgenerator på 1500 kW produserer også strøm ombord. Nødaggregatet er av MAN Demp fabrikat.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia. Aeron AS er leverandør av ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølemaskineri. Kjelutrustning kommer fra Aalborg Industries, og SIS har levert vedlikeholdssystem. Box-kjøler er levert av NRF, Holland, og CO2 brannslukkingsanlegget er en Unitor leveranse.

Dekk/diverse
Product tankeren er utstyrt med Framo lastepumper, og inertgassystemet er en Smith Gas leveranse. Loadmaster International AB har levert lastecomputer, og fjernstyrt kontrollsystem, og laste- og ballastventiler er fra Scana Skarpenord/Westad. Gunclean har levert system for vasking av tankene, og lastetankventiler er fremskaffet av Semco Maritime. Pellegrini har levert slange- og storeskraner, samt hydraulisk dekksmaskineri.
Redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter, Norsafe (China) livbåter og MOB-båt m/davit. Lanterner er fra Norselight, og vindusviskere er merke Seematz. Incinerator er fra TeamTec.
I innredningen finner man møbler fra VAD AS, bysseutstyr er fra Electrolux og Evac har levert vakuumtoalettsystemet. Styrehusstoler er fra Norsap, og Semco er leverandør av hovedtavle og starterskap.

Elektronikk
Båtens alarm og power management system er en Kongsberg Maritime leveranse. Furuno Shanghai har levert navigasjonspakken. Utstyret inneholder blant annet Furuno FAR-2815 radar, FAR-2835S radar, Nautic kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MKII autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno ECDIS, Furuno LC-90 MK2 Loran C, Furuno GMDSS radiostasjon, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77 Inmarsat B. Intercom-anlegget er fra Zenitel Marine, og Naval Electronic har levert antenner.
Confido AS har levert administrasjonsnettverk, og HSE avviksrapportsystem er fra UniSea. Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.

Jiangnan Shipyard skal levere bnr. 2383 til Stenersen sommeren 2008 og bnr. 2384 høsten samme år. O. H. Meling & Co. har plassert to ordrer ved verftet, bnr. 2413 og 2414, på ca. 16.400 dwt for februar og mai 2009.

DEL