M/T «SKS SEGURA» / «SKS SPEY»

Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS, Bergen har tatt levering av to tankskip i Suezmax størrelsen fra Hyundai Samho Heavy Industries. Byggenummer S286, M/T «SKS SEGURA», ble overlevert 5. august 2007 og byggenummer S287, M/T «SKS SPEY», den 15. november 2007.

På kontraktstidspunktet kunne pressen fortelle at prisen for de to skipene var rundt NOK 800 millioner totalt.
Til tross for størrelsen har skipene coated tanker med “tar free modified epoxy” og kan da laste products som alternativ til råolje. Skipene er videre utstyrt med heating coils som kan heve lastetemperaturen med 22 grader C på 96 timer.
De 12 lastetankene har volum på ca. 167.500 m3 basis 98% full. Av de 14 ballasttankene utgjør 12 av dem dobbeltskroget. Lastepumpene fra Shinko har kapasitet på 4000 m3/h x 3, og Shinko ballast pumpene har kapasitet på 2500 m3/h x 2.
Autronica har levert et “cargo level monitoring system” som er on-line med skipets lastecomputer. “Ballast level monitoring system” er levert av Pan-Asia. Skipene er dessuten utstyrt med BMT “Hull Stress monitoring system” som er on-line med lastecomputer og med egen monitor på broen.
Skipene har klasse DNV ✠1A1, Tanker for oil ESP, Nauticus (newbuilding), E0, VCS-2, TMON, CLEAN, HMON-1 og er registrert i NIS.

M/T «SKS SEGURA» / «SKS SPEY»

Hoveddata:

Lengde o.a. ca. 274,00 m
Lengde b.p.p. ca. 264,00 m
Bredde ca. 48,00 m
Dybde i riss ca. 23,00 m
Dwt ca. 158.801
Draft sommer ca. 17,05 m
GT ca. 82380
NT ca. 51942
Lastekapasitet ca. 167.500 m3 (98%)
Ballast kap. ca. 55.580 m3
IMO nr. «SKS SEGURA» 9326718
IMO nr. «SKS SPEY» 9326720

Maskineri
Fremdriften besørges av en Hyundai B&W 6S70 MC-C dieselmotor som utvikler 25.320 bhp v/91 rpm MCR. Farten er oppgitt til ca. 15,7 knop på design draft 16,0m ved NCR (normal continuous rating – 87,9 rpm).
Hjelpemaskineriet består av tre Hyundai B&W 6L23/30 generatorsett. Alfa Laval har levert ferskvannsgenerator med kapasitet på 35 m3/dag. Castrol har levert smøreolje.

Dekk/diverse
Dekksmaskineriet er levert av Aker Kværner Pusnes, og TTS Marine har levert slangehåndteringskran på 15 tonn SWL, mens proviantkraner er fra Hoochang.
Redningsutstyret innbefatter Norsafe fritt-fall livbåt for 33 personer og en 5-manns rescue båt fra samme leverandør.
Skipene er innredet med 26 enkeltlugarer for fast mannskap og 3 dobbeltlugarer for reisereperatører. Skipene er utstyrt med to messer og to dagrom samt et gymnasium.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord på disse skipene inneholder blant annet Furuno FAR-2837S radar, FAR-2827 radar, 2 x Tokimec TG-8000 gyrokompass, Tokimec autopilot, Furuno FEA-2107 integrert navigasjonssystem, 3 x Furuno GP-150D DGPS, Furuno VDR-5000, Furuno FA-150 AIS, Furuno RC-1800T radiostasjon, 3 x Furuno FM-88005 VHF, Furuno NX-700A navtex, Furuno FAX-410, Furuno Felcom 70 Inmarsat F og Furuno Felcom 15 Inmarsat C.

Ifølge en megleroversikt har Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS plassert ordrer for 8 x 115.000 dwt product tankers ved Hyundai Samho H.I. for levering 2010 og 2011. Totalt har Samho verftet over 100 skip i ordre på totalt mer enn 12 millioner dwt.

DEL