M/T «MAERSK NECTAR»

Skipets offiserer fotografert i forbindelse med overtagelsen av «Maersk Nectar».
I en artikkel under tittelen “China fast becoming the world’s shipyard” blir leveringen av Maersk VLCC’en «Maersk Nectar» fra Dalian Shipbuilding Industry fremhevet som eksempel på Kinas suksess innen skipsbygging med det som mål å bli verdensledende innen 2015.

I fjor ble Japan passert av Kina når det gjelder størrelsen på ordreboken, og neste mål er å gå forbi Sør-Korea. Og Kinas økning har vært intet mindre enn formidabel. Ordreboken for fem år siden var på 13,3 millioner dwt, og var ved utgangen av 2007 kommet opp i 173,7 millioner dwt. Til sammenligning er de respektive tallene for Sør-Korea på 45,5 og 178,8 millioner dwt. Japan har stagnert på ca. 103m dwt.

Verftet
Dalian Shipbuilding Industry Co., Ltd. ble det nye navnet da Dalian Shipyard Co. og Dalian New Shipbuilding Heavy Industry Co. ble sammenslått for et par år siden. Nå hører bedriften inn under China Shipbuilding Industry Corporation.
Per årets utgang var ordreboken på nær 130 enheter på cirka 19 millioner dwt. I 2007 leverte verftet 32 nybygg på totalt rundt tre millioner dwt.

M/T «MAERSK NECTAR»
Nybygget med byggenummer T3000-12 ble døpt og overlevert 25. januar, og gudmor var fru Kirsten Marie Poel. Skipet er det femte i N-Class serien levert til A.P. Moller Singapore. Skipet er registrert i Singapore og blir ført av Captain Chang Wei Kiat.
Skipet har en Sulzer 7RT Flex 84T-D fremdriftsmotor med ytelse på 29.400 kW ved 76 rpm som gir skipet en fart på opp til 16,1 knop v/85% MCR (maximum continuous rating).

«Maersk Nectar» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 321,65 m
Bredde 58,00 m
Dwt 307.284
GT 159911
IMO nr. 9323936

DEL