M/T «FOX LUNA»

Aas Mek. Verksted, Vestnes har levert tankbåten M/T «Fox Luna» til BRP Shipping AB, Vestra Frölunda i Sverige. Med verftets byggenummer 178 ble nybygget overtatt 20. juli 2008. Dåpen ble foretatt ved verftets kai 28. juni, av gudmor Helena Peterson. Skroget er bygget i Latvia.

Aas Mek. Verksted ser ut til å ha funnet en markedsnisje når det gjelder bygging av mindre tankbåter. Tidligere har verftet – som er mest kjent for bygging av brønnbåter – blant annet bygget tankbåtene «Ocean Breeze», «Ocean Energy» og «Fox Sunrise».
Nybygget skal brukes til distribusjon/transport av oljeprodukter/bunkers for Stena Oil AB som er den største bunkersoperatøren i Skandinavia. Operasjonsområdet er hovedsakelig fra Mongstad i nord til Polen i sør.
Båten er bygget i stål i henhold til nye regler for tankskip med dobbelt skrog. Selv om intensjonen er transport langs svenskekysten, er skipet klassifisert for oversjøisk fart.
Lastekapasiteten er på 3585 m3 fordelt på tolv HO (heavy oil)-tanker og fem MDO (marine diesel oil)-tanker med to segregeringer. Saab Rosemount Tank Radar AB har levert tank radarsystem til nybygget, mens et tankrensesystem er fra Polarmarine. Alarm- og overvåkingssystemet er fra Lyngsø. Båten har varmekveiler for å kunne opprettholde lastetemperatur på 70-80° C, levert av S-Man AB.
M/T «FOX LUNA» er klasset i DNV ✠1A1 Tanker for oil Products ESP Ice 1B, RP, E0, HL (1,54) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 79,95 m
Lengde b.b. 72,08 m
Bredde største 13,20 m
Dybde i riss 7,500 m
Dwt 3.969
Draft 6,24 m
Lastekap. 3130 m3
BT 2277
IMO 9390458

Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri. De fem Volvo Penta D16MG dieselmotorene fra J. Weiberg Gulliksen er hver på 450 kW og driver fem Stamford generatorer som gir kraft til de to HRP 8111 WM azimuth propellene. Forut er det en nedsenkbar azimuth, type HRP 4011RT. Nødgeneratoren er av type Volvo Penta D9MG med Stamford generator, 90 kW.
Strømaggregatet koples inn og ut etter behov, styrt av et PMS-system. Maskinene er bokset inn i lyddempende skap med lukket lufttilførsel. Dermed blir motorenes egenskap som varmekilde nærmest lik null og varme til maskinrom reguleres som man ønsker. Båten er RP-klasset (redundant propulsion) og har to adskilte og uavhengige driftslinjer.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen. R&M Ship Interior har hatt isoleringsarbeidene. Elmo Teknikk har levert fryse-/kjølemaskineri, arbeidsluftkompressorer er fra Atlas Copco og ventilasjonsanlegg fra Wangsmo AS.
Ventilutstyret er levert av Ahlsell, Molde (VVS ventiler), Ventiq AS (trykkvacuum ventiler) og Ahlsell, Ulsteinvik og Ålesund Armatur (ventiler, lense, ballast m.m.). Cargo ventilstyring er levert av Scana Scarpenord, og cargo- ventiler er fra Somas AS.
Brannsikkerheten er ivaretatt av et CO2 brannslukkeanlegg, et skumsystem og flexifog system, levert av Autronica AS.

Dekk
Triplex har levert dekkskran med kapasitet på 1t/20m. Ankervinsj på 6,8 tonn og fortøyningsvinsjer på 10 tonn er fra Rauma Brattvaag, på hoveddekk og tre på poopdekk. Fossen Shipping AS har levert ankerutrustning til nybygget og Bohamet vinduer. Libra Plast har levert utvendige dører og batterikasser.
Redningsutstyret består av blant annet frittfall livbåt fra Ernst Hatecke GmbH og Viking redningsflåter fra Mare Safety AS. Diverse medisinsk og brannutstyr samt løst redningsutstyr er levert av Brude Safety. Båten er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.

Innredning
«Fox Luna» er arrangert med messe med salong, vaskerom, sykelugar og gymnasium. Broen har egen cargo control stasjon. Det er lugarkapasitet for et mannskap på ni personer, alle enmannslugarer med dusj og toalett samt air-condition. I tillegg kommer en passasjerlugar for to personer.
Innredningsarbeidene er utført av verftet og R&M Ship Interior med Norac Baggerød innredningsdører. Vik Elektro AS har utført de elektriske installasjonene.

Elektronikk
O. Øverland AS har utført de elektroniske installasjonene med utstyr bestående av Furuno FAR-2117X og FAR-2137 S radarer, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std 22 og 21 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Transas Navi Sailor 4000 Ecdis kartsystem, Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF’er, Motorola GM 360 og GP 900 UHF, Tron 40S og 45 SX friflyt nødpeilesendere, Tron SART radartransponder, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A2 radiostasjon, Saab Transas AIS, Transas SAT 101 SASS og Furuno NX-700 Navtex. Comrod har levert antenner. DP-systemet er fra Kongsberg Maritime. Dette er forøvrig den første bunkersbåten som er utstyrt med DP. Systemet kan operere på satellittposisjoner, men ved bunkring til annet skip vil det bli basert på radartransponder for å kunne følge rotering og sidelengs bevegelser til skipet hun ligger langs med. Rederiet håper at dette systemet skal bidra til at bunkring kan skje på en tryggere måte i dårlig vær i forhold til tradisjonelle opplegg.

Aas Mek. Verksted AS skal nå levere en brønnbåt med bnr. 181 til Sølvtrans i desember, og så følger ytterligere fire brønnbåter til Sølvtrans, Bømlo Brønnbåtservice og Remøyværing med jevne mellomrom fram til oktober 2009.

DEL