M/T «EXCELLO»

Desverre ikke tilgjengelige bilder. Bildene viser søsteskipet Evinco.
Shanghai Edward Shipyard, Kina overleverer i disse dager product-/kjemikalietankskipet M/T «EXCELLO» til Rederi AB Donsötank, Donsö som verftets byggenummer H-137. Skipet er på ca. 19.990 dwt.

Nybygget er bygget etter design fra FKAB med følgende hoveddata:
Lengde o.a. 155,70 m
Lengde p.p. 140,00 m
Bredde største 23,70 m
Dybde i riss upper dk 12,80 m
Draft 9,75 m
Deadweight ca. 19.990
Lastekap. 22.659 m3
IMO 9308558
Tankkapasitetene er ca. 726 m3 heavy fuel oil, ca. 96 m3 diesel oil, ca. 253 m3 ferskvann og ca. 8463 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem der kraftstasjonen består av tre Wärtsilä 6L32CR dieselmotorer hver med ytelse 2880 kW og en Wärtsilä 4L20 motor på 690 kW som driver fire Siemens generatorer som igjen driver to ABB fremdriftspropeller. Siemens har også levert elektromotorer. Nødaggregatet består av en Volvo Penta D25 motor på 450 kW.
GESAB har levert 2×3800 kW kjeler, Allweiler har levert pumper og Alfa Laval separatorer og evaporator. Kompressorleveransene er fra Hatlapa (2 stk.) og Atlas Copco (arbeidsluft). Novenco er leverandør av ventilasjonssystemet, og FAMM har forestått smøreolje. Varmevekslere er av type APV Heat Exchanger, og brannvarslingsanlegget er fra Autronica.

Dekk/diverse
Presvac har levert de 14 lastepumpene og to ballastpumper, mens lasteventiler er fra Somas og ballastventiler fra Meson. Unitor har levert inertgass systemet og sveiseutstyr, og bilge water systemet er fra Jowa.
To kraner er supplert av ACTA, og Libra Plast har levert utvendige dører. Vindusviskere er merke Wynn. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Blant redningsutstyret ombord finner man livbåter m/daviter fra Norsafe og RFD redningsflåter. Livbåtene har Yanmar motorer. Lanterner kommer fra Aquasignal og lyskastere fra Astra Lux.
M/T «Excello» er innredet med 17 lugarer for et mannskap på minimum 13 personer. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, avfallspresse er fra Uson Marine og bysseutstyr kommer fra Electrolux.
Bjørge Steinco Moland AS har levert automasjonssystemet som omfatter maskinrommet, dekksautomasjon, lastepumpekontroll og nivåradarer i lastetankene. Integrert brosystem er fra SAM Electronics. TV-overvåkningsanlegget er fra Hernis, VSAT kommer fra SeaTel/Telenor og TV SAT fra SeaTel/SAM .

DEL