M/T «CLIPPER SUND»

Brødrene Klovning Shipping AS, Haugesund tok levering av det tredje av de fire nybyggene fra Vollharding Shipyards BV, Westerbroek i Nederland den 12. februar 2008. Byggenummer 630 fikk navnet «CLIPPER SUND» og er bygget med rustfrie tanker etter verftets eget design.

Tidspunktet for ordren for disse skipene dateres til begynnelsen av 2005 til pris ca. 230 millioner kroner for to skip. Det var da to opsjoner knyttet til avtalen, og disse ble senere erklært. R.G. Hagland var megler for kontraheringen og er også medeier i rederiet.
Nybygget skal drives kommersielt av Clipper Wonsild Tankers som forøvrig er medinvestor, mens rederiet i Haugesund tar seg av den tekniske driften, herunder bemanning.

Clipper Wonsild Tankers driver kommersielt en flåte på cirka 66 kjemikalie- og product tankskip i størrelsen fra 1.500 til 20.000 dwt. Selskapet har et nybygningsprogram på ca. 21 skip og driver fra seks kontorer world-wide; København, Southampton, Norwalk, Houston, Bogota ot Tokyo.
IMO II tankskipet er naturligvis bygget med dobbelt skrog og dobbelt bunn og er klasset i DNV ✠1A1 ICE-1B Tanker for Oil Products and Chemicals ESP E0. Skipet er bygget i henhold til alle internasjonale regler og er registrert i NIS. M/T «CLIPPER SUND» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 89,00 m
Lengde b.p.p. 84,90 m
Bredde største 13,33 m
Dybde i riss 7,70 m
Dwt ca. 4.053
Draft scantling 5,65 m
Kubikk 98% ca. 4550 m3
GT ca. 2613
NT ca. 1237
IMO 9375977

Tankene har kapasitet for 135 m3 gasoil, 42 m3 ferskvann, 1.696 m3 vannballast og 187 m3 teknisk ferskvann.

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri er en medium-speed four-stroke MaK 6M25 dieselmotor som utvikler 1980 kW v/750 rpm og bruker marine gassolje som drivstoff. Motoren driver en Scana Volda propell med dia. 2800 mm via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Maskineriet gir fartøyet en fart på ca. 12 knop ved 100% MCR (max continuous rating).
Styremaskineri og ror er av type Promac, og manøvreringsegenskapene ved sakte fart forbedres ved hjelp av en 300 kW Verhaar Omega thruster som også kan brukes i nødsfall for fremdrift.
Hjelpemaskineriet utgjøres av to MAN D2876LE 301 motorer hver på 391 kW med Stamford generatorer som produserer 390 kVA. Når båten seiler, kommer strøm fra en Stamford HCM534D2 akselgenerator. Alle generatorsettene og akselgenerator er levert av De Ruyter Dieseltechniek. Nødaggregatet består av en Cummins 6BT5.9 motor på 107 kW med Stamford generator på 125 kVA.
Pumpeleveransene kommer fra Azcue og Allweiler, og kompressorer er fra Atlas Copco. En kjel er type Heatmaster på 1600 kW. CO2 brannslukkingssystemet kommer fra Ajax Fire Protection Systems.

Dekk/diverse
Skipet har deepwell pumper av type Hamworthy Svanehøj i alle tankene med lossekapasitet 150 m3/h. De ti lastetankene er adskilt fra hverandre med korrugerte skott, og skipet kan laste fem segregeringer med inviduelle cross-over ved laste manifold.
Lastetankene er utstyrt med Scanjet vaskemaskiner, heating og ventilasjon. Når det gjelder oppvarming i tankene, er det en Wiesloch installasjon med en 1600 kW oljefyrt kjel.
SEC har levert dekksmaskineri og redningsutstyret som inkluderer en SEC frittfall livbåt og en MOB-båt med kran av samme fabrikat.
Innredningen er arrangert for en besetning på 11 personer med ni enkeltlugarer og en dobbeltlugar. Miele har levert vaskeriutstyr til nybygget. Air-condition anlegget er levert av York med kompresor fra Bitzer. De elektriske installasjonene er utført av Eekels Elektrotechniek.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutrustningen er levert og montert av Radio Holland inkludert to Furuno radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath magnetiske kompass, Furuno DS-80 logg, Radio Zeeland Seapilot 75, Tokimec gyrokompass, Furuno GP-90 GPS, Transas kartsystem, Furuno FAX-30, Furuno FS-1570T radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Tron 45SX nødpeilesendeer, SART radar transponder, Furuno Felcom-15 Inmarsat C, Furuno NX-700 navtex, Tron TR-20 GMDSS VHF og Furuno FM-8800 VHF.

Vollharding Shipyards BV skal levere bnr. 631 «Clipper Sola» i mars 2008. Verftsgruppen har totalt ca. 16 skip i bestilling, og her finner man foruten tankskip også containerskip og MPP carriers.

DEL