M/T «CLIPPER SOLA»

Med leveringen av M/T «CLIPPER SOLA» den 18. september er alle fire skipene i serien med kjemikalie/product tankskip levert til Brødrene Klovning Shipping AS, Haugesund fra Vollharding Shipyards BV, Westerbroek i Nederland. Nybygget har verftets byggenummer 631.

Tidligere er «Clipper Sira», «Clipper Saga» og «Clipper Sund» levert, – alle omtalt i SKIPSREVYEN. Skipene er bygget etter verftets eget design og med stainless steel tanker.
Tidspunktet for ordren for disse skipene dateres til begynnelsen av 2005 til pris ca. 230 millioner kroner for to skip. Det var da to opsjoner knyttet til avtalen, og disse ble altså senere erklært.
Alle skipene drives kommersielt av Clipper Tankers som forøvrig er medinvestor, mens rederiet i Haugesund tar seg av den tekniske driften, herunder bemanning. R.G. Hagland var megler for kontraheringen og er også medeier i rederiet.
Clipper Tankers opererer en flåte på rundt 70 kjemikalie- og product tankskip i størrelsen fra 3.300 til 20.000 dwt og har et nybygningsprogram på cirka 20 skip. Gruppen har åtte kontorer som er lokalisert i København, Southampton, Norwalk, Bogota, Houston, Tokyo, Singapore og Mumbai.
IMO II tankskipet er bygget med dobbelt skrog og dobbelt bunn og er klasset i DNV ✠1A1 ICE-1B Tanker for Chemicals and Oil Products ESP E0. Skipet er bygget i henhold til alle internasjonale regler og er registrert i NIS.
M/T «CLIPPER SOLA» seiler med norske offiserer og filippinsk mannskap og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 89,00 m
Lengde b.p.p. 84,90 m
Bredde største 13,40 m
Dybde i riss 7,70 m
Dwt ca. 4.051
Draft scantling 5,65 m
Kubikk 98% ca. 4587 m3
GT ca. 2613
NT ca. 1237
IMO 9375989

Maskineri
Skipets hovedmaskineri er en medium-speed four-stroke MaK 6M25 dieselmotor som utvikler 1980 kW v/750 rpm og bruker marine gassolje som drivstoff. Motoren driver en Scana Volda propell med dia. 2800 mm via et reduksjonsgear av samme fabrikat.
Styremaskineri og ror er av type Promac, og manøvreringsegenskapene ved sakte fart forbedres ved hjelp av en 300 kW Verhaar Omega 3100/120 thruster som i nødsfall også kan brukes for fremdrift.
Strømforsyningen besørges av to MAN D2876LE 301 dieselmotorer hver på 391 kW v/1800 rpm med Stamford generatorer på 390 kVA. Når båten seiler, kommer strøm fra en Stamford HCM534D2 akselgenerator. Alle generatorsettene og akselgenerator er levert av De Ruyter Dieseltechniek. Nødaggregatet består av en Cummins 6BT5.9 motor på 107 kW med Stamford generator på 125 kVA.
Pumpeleveransene er fra Azcue og Allweiler, og kompressorer kommer fra Atlas Copco. En kjel er type Heatmaster på 1600 kW. CO2 brannslukkingssystemet kommer fra Ajax Fire Protection Systems.

Dekk/diverse
Skipet har deepwell lastepumper av type Hamworthy Svanehøj i alle tankene med lossekapasitet 150 m3/h. De ti lastetankene er adskilt fra hverandre med korrugerte skott, og skipet kan laste fem segregeringer med individuelle cross-over ved laste manifold.
Lastetankene er utstyrt med Scanjet vaskemaskiner, heating og ventilasjon. Når det gjelder oppvarming i tankene, er det en Wiesloch installasjon med en 1600 kW oljefyrt kjel.
SEC har levert dekksmaskineri og redningsutstyret som inkluderer en SEC frittfall livbåt og en MOB-båt med kran av samme fabrikat.
Innredningen er arrangert for en besetning på 11 personer med ni enkeltlugarer og en dobbeltlugar. Miele har levert vaskeriutstyr til nybygget. Air-condition anlegget er levert av York med kompresor fra Bitzer. De elektriske installasjonene er utført av Eekels Elektrotechniek.

716Clipper_Sola2_785366528.jpg

Elektronikk
Den elektroniske utrustningen er levert og montert av Radio Holland og inkluderer to Furuno radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath magnetiske kompass, Furuno DS-80 logg, Radio Zeeland Seapilot 75, Tokimec gyrokompass, Furuno GP-90 GPS, Transas kartsystem, Furuno FAX-30, Furuno FS-1570T radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Tron 45SX nødpeilesender, SART radar transponder, Furuno Felcom-15 Inmarsat C, Furuno NX-700 navtex, Tron TR-20 GMDSS VHF og Furuno FM-8800 VHF.

DEL