M/T «CLIPPER HERMES»

Solvang ASA, Stavanger overtok LPG/etylen gasstankeren «CLIPPER HERMES» 10. juli 2008 fra Meyer Werft, Papenburg som verftets byggenummer S 681. Dette er det tredje skipet i serien på fire.

Det er tidligere opplyst at skipsprisen er i området NOK 350 millioner, og ordren ble plassert i juni 2005. Rederiet har et omfattende nybygningsprogram inkludert en serie skip fra koreanske Hyundai.
Skipet kan i tillegg til propan og butan også laste vinyl chloride monomer (VCM), ammonia og propylene oxide, nedkjølt til minus 48° C. Fullt lastet med etylen nedkjølt til minus 104° C har skipene fart på ca. 17 knop på draft 8,1 meter. Et søsterselskap av verftet, Neptun Werft, Rostock/Warnemünde, har bygget lastetankene laget av “low temperature” stål.
«CLIPPER HERMES» er klasset i DNV ✠1A1 “Tanker for Liquid Gas”, E0, ICE-1C, TMON, Ship type IIG (-104°C, 970kg/m3, 4.5 bar) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 154,90 m
Lengde b.p.p. 147,40 m
Bredde største 22,70 m
Dybde i riss 14,95 m
Dødvekt (VCM) ca.18.800
Draft (VCM) 10,60 m
Draft (ethylene) 8,10 m
Cargo tank cap. 17.155 cbm
GT ca. 13.893
NT ca. 4168
IMO 9378151

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en Wärtsilä/Sulzer 6RT-flex 50 low-speed hovedmotor med elektronisk kontrollert common-rail systemer. Maskineriet yter 9720 kW ved 124 o/min.
Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä 6L20 motorer hver på 975 kW v/900 o/min. Gassovervåkningsanlegget er levert av Omicron, og overvåkningsanlegg for brann er fra Autronica Fire and Security.
Lastepumper er fra Hamworthy Svanehøj, mens HTI har levert kjeler.

Diverse

Vinsjer er av Rauma Brattvaag fabrikat, og Norsafe har levert redningsutstyr til skipene. Innredningen er arrangert med 22 lugarer, og leveransene er fra Meyer Werft og Neptun Werft.
Kommunikasjons- og navigasjonsutstyr er levert av Kongsberg Maritime.

DEL