M/S «Windea Leibniz» er skip nr. 100 med den i sin tid banebrytende X-Bow løsningen. Foto: Per Eide Studio

M/S "Windea Leibniz"

Ulstein Verft leverte sitt bnr. 310, M/S «Windea Leibniz», til Bernhard Schulte Offshore tirsdag den 28. februar 2017. Skipet gikk rett i oppdrag på vindfarmen Sandbank der det arbeider for Siemens.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bortsett fra noen mindre endringer er bnr. 310 identisk med bnr. 309, søsterskipet «Windea La Cour», som ble levert til samme rederi og oppdragsgiver i fjor. Overfor Skipsrevyen forteller Ulstein Verft at mens 309 blant annet hadde SCR-anlegg (katalysator) er 310 forberedt for det ved senere installasjon. Det er også noe høydeforskjell på kran og gangvei.

M/S «Windea Leibniz» er oppkalt etter den tyske matematikeren, filosofen og fysikeren Gottfried Wilhelm von Leibniz som i det 17. århundre kom med idéen om å bruke vindkraft til å drive pumper. Dai Ling var gudmor for skipet på vegne av rederiet BS Offshore og finansieringsselskapet ICBC Leasing. Designselskap er Ulstein Design & Solution AS.

Formell oppstart på Vattenfall og Stadtwerke München (SWM) sine Sandbank og DanTysk vindfarmer er i april 2017 der det skal være med og sikre produksjonen av fornybar energi. Sandbank-feltet er nylig ferdigstilt og ligger ca. 10 mil off Sylt, i tysk del av Nordsjøen og dekker et areal på 60 kvadratkilometer med i alt 72 vindturbiner. Skipet blir basert i Esbjerg og vil bruke ca. tre og en halv time på seilasen ut til feltet. Anlegget produserer strøm til 400.000 husholdninger. Rett ved siden av ligger DanTysk-feltet som startet sin produksjon allerede i 2015. Arbeidene utføres i regi av Siemens Wind Power Service.

Av Vattenfall sine hjemmesider fremgår det at Sandbank-feltet har rom for utvidelser med et potensiale til å produsere inntil 500 megawatt. Dette vil kreve ytterligere 64 vindturbiner, hvorav 24 allerede er godkjent.

Skipstypen benevnes serviceoperasjonsskip (SOV-skip) og disse forbedrer effektiviteten ved utførelsen av serviceoppdrag på offshore vindfarmanlegg. Konkret skal skipet støtte vedlikeholdsarbeider på vindfarmene og tilby overnatting og transport av serviceteknikere. Et hivkompensert gangveisystem sikrer trygg adkomst mellom skip og turbin. Adm.dir. Kristian Sætre ved Ulstein Verft sier i en kommentar at man ser frem til å få tilbakemeldinger på hvordan skipet utfører oppgavene sine.

Baugen er den karakteristiske X-Bow fra ULSTEIN og med denne overlevering kunne ULSTEIN feire sitt 100. skip med den innovative baugformen. Med tillegg av hekkformen X-Stern, kan «Windea Leibniz» ligge på posisjon også med hekken mot været, en egenskap søsterskipet allerede har bekreftet med stor suksess. Kombinasjonen X-Bow og X-Stern er et design- og funksjonalitetssprang som har gitt ULSTEIN stor oppmerksomhet verden over. De mest åpenbare fordelene er øket komfort for besetningen om bord, evnen til noe høyere fart i motsjø enn tradisjonell baugutforming, lavere bunkersforbruk og redusert støy og vibrasjoner om bord.

M/S «Windea La Cour» har siden august i fjor arbeidet på den nederlandske Gemini-vindfarmen og vist at X-Stern er velegnet i dårlig vær og forlenger operasjonsvinduet under utfordrende værforhold. Dessuten har skipet redusert behov for kraft og drivstoff mens det ligger på DP ved siden av vindturbinen.

Fremdriftssystemet består av hovedmotorer og dieselgeneratorer fra Pon Power. Rolls-Royce Marine har bl.a. levert 2 stk. azimuth thrustere på á 1500 kW som hver drives av en frekvensstyrt elektrisk motor med variabel hastighet. Øvrig thrusterutrustning består av en nedsenkbar azimuth akter og to sidethrustere forut. Nødgenerator er en Scania DI9 M på 240 kW. Det elektriske fremdriftssystemet Bluedrive PlusC er levert av Siemens.

Red Rock Marine har levert dekkskraner, mens den teleskopiske gangveien er fra Uptime International. APV SPX varmevekslere er levert av A/S Norco Oslo. Mare Safety har levert MOB, livbåter og daviter.

«Windea Leibniz» har Hamburg som hjemmehavn, er klasset i DNV GL med notasjonene +1A1, SF, E0, Offshore Service Vessel, DYNPOS AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V(3) C(3), DK(+), BIS, NAUT-AW, LCS-DC, BWM-T, HELIDK, Recyclable, 

Kapasiteten for brennolje er oppgitt til 1150 m3, ferskvann 1200 m3 og ballastvann 2400 m3. Lastedekksareal er 380 m2. Innredningen er for 60 personer i énmannslugarer hvorav 40 er dedikert serviceteknikerne.

Hoveddata

Lengde oa

88,00 m

Lengde bpp

84,23 m

Bredde

18,00 m

DWT

3150

GT

5897

NT

1770

Max. dypg

6,40 m

Max. fart

13,5 kn

Broløsningen er åpen, funksjonell og omfattende. Foto: Per Eide Studio
Bildet viser det karakteristiske X-Stern designet. Foto: Per Eide Studio