«Volt Harvest I» er lillesøsteren til «Volt Harvest II» som ble levert i desember. Foto: Kari Nøstbakken/FMV
«Volt Harvest I» er lillesøsteren til «Volt Harvest II» som ble levert i desember. Foto: Kari Nøstbakken/FMV

MS «Volt Harvest I»

Tidlig i januar ble bløggebåten «Volt Harvest I» overlevert fra Fitjar Mek. til Volt Servicet. Fartøyet er søsterskipet til «Volt Harvest II» som ble levert fra samme verft i desember.

Det nye fartøyet er 10 meter kortere enn søsterskipet. Den er utstyrt med 200 m3 lastekapasitet med to linjer Optimar bløggerobotlinjer, mens «Volt Harvest II»  har 400m3 og fire linjer.   

«Volt Harvest I» er bygget i sin helhet ved Fitjar Mek på Stord og er et resultat av tett samarbeid mellom verft og kunde. 

- Vi ser verdien av å ha samarbeidspartnerne våre tett på. Det er viktig i diskusjonene på veien mot de beste løsningene. I samarbeidet med Optimar og Fitjar Mek er det åpne dører mellom alle parter hele veien, fortalte Even Remøy i Remøy Management da kontrakten ble kjent. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Volt Harvest I» 
  • Verft: Fitjar Mek. Verksted
  • Byggenummer: FMV53
  • Design: HFMV P28-200
  • Lengde: 28,7 meter
  • Bredde: 10,2 meter
  • Tonnasje: 399 
  • IMO-nummer: 9923322 
  • Rederi: Volt Service AS
  • Motor: Caterpillar C32 fra Pon Power
  • Gear: G42FK fra Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Kraner: Palfinger fra Bergen Hydraulic
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vico
  • Sidepropeller: MBH
  • Kjøleanlegg: FrioNordica
  • Elektrisk installasjon: Vassnes Power

I utviklingen av bløggebåten til Remøy har det vært særlig fokus på design og teknologi som vil kan bidra til å løse noen av utfordringene oppdrettsnæringen står overfor, og da særlig med tanke på fiskevelferd, kvalitet og biologisk sikkerhet.

- Vi mener at bløggebåt er måten å flytte og slakte fisk fra merdene på, som et viktig supplement til brønnbåtene, understreker Remøy.

Utstyr: 

«Volt Harvest I» er utstyrt med Caterpillar C32 hovedmotor levert av Pon Power. Finnøy Gear & Propeller har stått for leveransen av gear av typen G42FK. Styremaskinen kommer fra Scan Steering Aps. MB Hydraulikk har levert sidepropeller. 

Kranene om bord er av typen Palfinger levert av Bergen Hydraulic. Fabrikken består av to robotlinjer levert av Optimar. Kjøleanlegget er levert av FrioNordica. 

Innredningen om bord er gjort av R&M Ship Interior. Navigering og kommunikasjonspakken er levert av Vico med utstyr fra Furuno. Fartøyet er malt av PCS med maling fra Westing. Stålentreprise er fra NV Service South.