M/S «VOLSTAD PRINCESS»

Foto:Harald M Valderhaug
Volstad Shipping AS, Ålesund overtok ST 216 LCD designet M/S «VOLSTAD PRINCESS» fra Aker Yards AS, Brattvaag den 29. mai 2008 som byggenummer 129. Dette er et søsterskip til «Volstad Supplier» og «Volstad Viking» som begge er tidligere omtalt i SKIPSREVYEN, nr. 5/2007 og 3/2007.

Nybygget går inn på kontrakt til StatoilHydro for periode på tre år med to årlige opsjoner. Prisen for skipet ble på kontraheringstidspunktet oppgitt til ca. 260 millioner kroner.
Miljøaspektene synes vel ivaretatt gjennom skroglinjene og drivstoffbesparende azipull propeller, samt tunnel thrustere som beskrives som “super silent”. Videre kan nevnes klassenotasjoner som Clean Design, NAUT-OSV (LoC) (for tryggere operasjoner), Comfort klasse og ICE-1B og DE-ICE.
Skipet har beredskap for 300 personer i en redningsoperasjon og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,40 m
Lengde b.p.p. 82,20 m
Bredde største 19,20 m
Dybde i riss h.dk 8,40 m
Dwt ca. 4.867
Dekkslast max 3.000 t
Dekk 1060 m2
Dypgående 6,85 m
GT ca. 4183
IMO nr. 9390549

Tankkapasitetene er (“cirka”) 1240 m3 brennolje, 1054 m3 ferskvann, 2300 m3 drill water/vannballast, 358 m3 dry bulk og 1030 m3 ORO.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem består av fire CAT 3516 B dieselmotorer, hver med ytelse 1900 kW v/1800 o/min, fire A.van Kaik generatorer hver på 2281 kVA og to Kamewa Ulstein Azipull AZP 120 propellanlegg. ABB har levert frekvensomformere. Farten er ca. 18 knop.
Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Kamewa Ulstein TT2200 baugthrustere hver på 880 kW og en Brunvoll Azimuth AR på 880 kW. Fartøyet er utstyrt med Poscon joystick system.
Hjelpemotor er en CAT 3508B på 960 bkW med generator fra A. van Kaik på 1138 kVA. CAT/Stamford nødaggregat er på 124 kVA.
Pumpeutrustningen er levert av Ing. Per Gjerdrum, Alfa Laval og RWO har levert separatorer og kompressorer kommer fra Sperre og Lønsethagen (arbeidsluft). Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og proviant kuldeanlegg kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, mens ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Novenco. Vibracon klosser er levert av Maritim Motor.
Clayton Scandinavia har levert kjelutrustning, vedlikeholdssystemet er fra Tero Marine og AM Instrumentering har levert flowmeter. Weco koblinger kommer fra Mento, og Øwre Johnsen har levert CC Jensen filtre for thrustere.
Autronica har levert brannslukkingsanlegg, og det samme har Unitor i form av et skumsystem.

Dekk
Cementanlegget er fra Randaberg Industries. Skipet har Hydramarine kraner, 1x4t/10m og 1x1t/12m, og dekksmaskineri kommer fra Aker Brattvaag Winch. Eide Marine Tech har levert anker/kjetting, og landganger er fra Gurskøy Sveiseindustri.
Vindusleveransen tilfalt Bohamet, og vindusviskere er type Wynn. Libra har levert utvendige dører og luker, og vanntette skyvedører er fra IMS. Fenconor har forestått fendere til fartøyet, og International Maling er malingsleverandør, og overflatearbeidene er utført av Vest Sandblåsing. Dimo AS har levert produkter for katodisk beskyttelse.
Viking redningsflåter, MOB-båt fra Maritime Partner i Aukra Maritime davit og diverse nautisk utstyr fra Brude Safety inngår i redningsutstyret ombord. Nautiske IMO publikasjoner er fra Nautisk Forlag.

Innredning
M/S «Volstad Princess» er innredet for en besetning på 28 personer fordelt på 12 enkeltlugarer og åtte dobbeltlugarer. Beha bysseutstyr er levert av Mare Safety, incinerator er fra Kay Lindegaard og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum. Maritime Partner er leverandør av styrehusstolene, og de elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro som også har levert hovedtavle.

Elektronikk
Emil Langva AS har levert og montert det elektroniske utstyret.


Aker Yards AS, Brattvaag har levert første skip i serien på åtte anchorhandlere som A.P. Møller – Mærsk A/S har bestilt (for øvrig presentert annet sted i dette nr.), og som strekker seg frem til juni 2009. I tillegg kommer to opsjoner under kontrakten som skal leveres i 3. og 4. kvartal 2009.

DEL