M/S «VIKING XPRS»

Aker Yards, Finland v/Helsinki verftet leverte byggenummer 1358, M/S «VIKING XPRS», til Viking Line, Helsinki 21. april 2008. Nybygget blir beskrevet som Ro-Ro Passenger Ferry og har GT på 35.778, lengde på 187,71 meter og har kostet ca. €130 millioner.

Skipet ble bestilt i november 2005, og som er tilfellet med nesten alt nytt som bygges i dag, blir også dette nybygget beskrevet som miljøvennlig. Skipet er utstyrt med katalytisk rensesystem på alle motorene og har utsorteringsmuligheter for både resirkulering og landbasert destruksjon. Alt flytende avfall skal pumpes i land for riktig behandling.
Det hevdes at skipet kombinerer de beste egenskapene til den konvensjonelle bilfergen med katamaranens. Skipet skal drives året rundt mellom Tallinn i Estland og Helsinki. Det innebærer Finnish Ice class 1A super og stor maskinkraft.
Ombord er det spesialdesignete områder for passasjerene med moderne restauranter og butikker. Last og biler fraktes på separate dekk for å tilby bilturistene best mulig komfort.
Bistro Bella er den største restauranten ombord med plass til cirka 400 personer. Interiøret er inspirert av moderne fransk bistro design. Det er naturligvis en Business Lounge som blir beskrevet som et fredelig område med tilknytning til konferanserommene.
M/S «Viking XPRS» har passasjerkapasitet for max. 2500 med 238 lugarer og 736 køyer. (“En passant” synes det merkelig er at ikke bilkapasiteten, eller lane meter, er oppgitt).
Skipet drives med en besetningen på ca. 100 med 105 lugarer til rådighet. Hun er klasset i Lloyd’s Register of Shipping +100A1 Passenger and Vehicle Ferry, *IWS, Ice Class 1AS FS +LMC, UMS, NAV1, Finnish Ice class 1A super og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 186,71 m
Lengde b.p.p. 170,13 m
Bredde mld 27,70 m
Bredde største 28,20 m
Dybde i riss h.dk. 9,50 m
Dybde i riss upper dk. 15,20 m
Draft design 6,55 m
Draft scantling 6,75 m
GT 35.778
Dwt on design draft 4.372
Antall dekk 11
Passasjerkap max 2500
Pass. lugarer 238
IMO nr. 9375654

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri består av fire Wärtsilä 8L46 dieselmotorer hver med ytelse på 10.000 kW v/600rpm som er koblet til to Kamewa Ulstein CPP propeller via Moventas reduksjonsgear. Farten er oppgitt til ca. 25 knop.
Manøvreringsegenskapene bedres ved hjelp av de tre Kamewa Ulstein sidethrusterne, to forut og en akter, alle på 1500 kW. Siemens har levert motorene til thrusterne. Styremaskineriet er type Tenfjord.
Hjelpemaskineriet er av Wärtsilä fabrikat, og Lindenbereg-Anlagen har levert nødaggregat.
Alfa Laval har stått for separatorer, Projektia har levert kjølemaskineri for proviant og brannpumper er fra Desmi. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og ventilasjonssystemet er fra Novenco. Kongsberg Maritime har levert autmasjonssystemet for maskineriet og integrert automasjonssystem. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten er ivaretatt av Novenco med et CO2-anlegg for maskinrommet og sprinkleranlegg i passasjer- og mannskapsområdene. Detection/alarmanlegget kommer fra Autronica Fire and Security.

Diverse
Fin stabilisers er en leveranse fra B+V, og TTS Ships Equipment har levert ro-ro utstyr. Vinduer og lysventiler er levert av Bohamet med rengjøringssystem fra Skycon Mechanical. RRM ved Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri til nybygget, og ankerutrustning er fra Wortelboer. Dørleveransene kommer fra Saajos (branndører) og IMS (skyvedører). Lastekalkulator er fra Onboard-Napa, og Kone har hatt leveransen av personheiser. Jets har forestått toalettsystemet, og Loipart Ltd. har supplert bysseutstyr.
Hovedtavle er produsert av KMT Group, og Trafotec Oy har levert transformatorer, mens UPS utstyr kommer tra Eaton Powerware. Navigasjonsutstyret er fra SAM og Polartec.
Redningsutstyret ombord innbefatter livbåter m/daviter fra Davit International, Viking redningsflåter og Rymaco redningsvester.

DEL