MS «Tor-Ön»/«Torland»

Rederiet Toröland HB v/Robert Ahlstrøm m/flere tar i disse dager levering av nybyggene M/S«Tor-Ön» og M/S «Torland» med ca. to ukers mellomrom. Båtene er bygget ved Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk AS som byggenummer 171 og 172. Vik-Sandvik AS har vært ansvarlig for design og prosjektering.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Båtene har følgende
Hoveddata
Lengde o.a. ..........................44,90 m
Lengde p.p...........................38,80 m
Bredde største.....................12,00 m
Dybde i riss til 1. dekk..........7,35 m
Dybde i riss til 2. dekk..........4,95 m

Tankkapasitet for brennolje er 180 m3 og for ferskvann 30m3. Båtene er klasset i Det Norske Veritas✠1A1, E0.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä NSD 8L32 hovedmotor med ytelse på 3000 kW som er koblet til et CP propellanlegg av samme fabrikat med diameter 3400 mm dyse, via et Wärtsilä NSD reduksjonsgear av type SCV75/P53. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord koblet til et Becker ror. For manøvrering er montert to Brunvoll sidepropellere, en akter og en forut, hver på 350 kW.

Strømforsyningen blir tatt hånd om av to Cummins KTA50DM hjelpemotorer på 1168 kW som hver driver en Stamford generator. I tillegg er installert et nødaggregat bestående av en Cummins NT855 DM på 228 kW og en Stamford generator, samt en Stamford akselgenerator på 1925 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorer fra Sperre og separatorer fra Alfa Laval. Fryseog kjølemaskineriet er levert av Midt-Troms Kjøleservice med en kapasitet på 420.000 Kcal. Verftet har selv tatt hånd om isolasjonsarbeidet, tankpeileanlegg er fra Ulstein Automation, og ventilasjonsanlegget er fra Miljø-Teknikk AS. Unitor har levert et brannslukkingsanlegg og Thorn et brannvarslingsanlegg til båtene.

Dekk/diverse
Karmøy Winch AS har levert hydraulisk dekksmaskineri, kraner og blokkutrustning, mens vinduer er fra Marine Aluminium og vindusviskere av merke Wynn.Vacuumpumpe er fra MMC Vectura. Baggerød har stått for leveransen av både utvendige og innredningsdører.

Redningsutstyret består blant annet av en Kopas 390 MOB båt fra Koppernæs med kran fra Umoe Scat-Harding og to Viking redningsflåter á 10 personer. Lanterner er fra Norselight som også har levert lyskastere og utvendig belysning, mens armatur er fra Glamox og Høvik. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyene. Innredningspaneler på skott er av merke Isolamin, mens Danacoustic er anvendt oppunder dekk. Møblene kommer fra Hjellegjerde, og bysseovn er av merke Beha. Båtene er innredet for en besetning på 18 personer.

Elektrisk installatør har vært Kvina Elektro med hovedtavle fra ABB Installasjon, Austevoll og med El-Design som el.teknisk konsulent. Simrad Danmark har hatt ansvaret for elektroniske installasjoner der Phontech har levert et Talk Back system, mens radio og TV antenne er fra Telrad.