M/S «TOISA PALADIN»

Toisa Limited, Bermuda overtok MT 6016L designet M/S «TOISA PALADIN» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik 29. februar som byggenummer 318. Nybygget er beskrevet som Multifunctional Diving Support Vessel, og prisen på kontraheringstidspunktet ble oppgitt til ca. NOK 327 millioner.

Dette er forøvrig den første leveransen til Sealion fra Kleven Maritime. Gudmor var Karin Pieters, og med på dåpen var gresk-ortodokse prester som velsignet skip og mannskap.
Skipet skal drives av Sealion Shipping, Farnham, U.K. sammen med resten av Toisa flåten som er på mellom 20 og 25 skip med ytterligere rundt 10 skip i ordre.

M/S «TOISA PALADIN»
Fartøyet er beregnet på dykkeroperasjoner og undervannsarbeid over hele verden, og dykkersystemet er et innebygget 12-manns system sertifisert til 300 meter. Skipet fører U.K. flagg, har DNV klasse ✠1A1, E0, SF, Supply Vessel, Dynpos AUTR, CLEAN, COMF-V (3), dk (+), Ice C, Helideck S og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 103,70 m
Lengde b.p.p. 96,80 m
Bredde på spant 19,70 m
Dybde i riss h. dk 7,70 m
Dybde i riss sh.dk 10,45 m
Draft max. 6,20 m
Dwt ca. 4.600
Arbeidsdekk ca. 890 m2
IMO nr. 9388091

Tankkapasitetene er 1321 m3 brennolje, 1332 m3 ferskvann og 2593 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire CAT 3516 TA dieselmotorer, hver med ytelse på 2230 bkW som driver fire Siemens generatorer hver på 2625 kVA. Siemens har også levert elektromotorer og frekvensomformere.
Fremdriftspropellanlegget består av to Kamewa Ulstein Azipull AZP 100 hver på 2200 kW, og skipet er utrustet med tre Kamewa Ulstein thrustere, to av type TT2200 på 1050 kW og en type UL1201 på 883 kW. Skipets maksimum fart er ca. 15,5 knop.
Hjelpemotor er type CAT 3508 TA på 968 bkW, og nødaggregatet er et CAT generatorsett med motor type C9 på 232 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco og separatorer fra Alfa Laval og RWO. Ventilasjonsanlegget er en York Novenco leveranse, mens Vattøy Kjøleservice har levert kompressor til proviant kjøle-/fryseanlegget. Pyro har levert kjelutrustning, og evaporator er fra Enwa. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering, mens Dimo har stått for leveranse av box-kjølere. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Fartøyet utstyrt med et CO2 brannslukkingssystem fra Unitor og alarmanlegg fra Tyco Fire & Integrated Solutions.

Dekk
Helidekk er en leveranse fra Marine Aluminium, og Rauma Brattvaag har stått for dekksmaskineri. En 140 tonns offshore kran er levert av National Oilwell Varco, og Hydramarine har levert to kraner. Anker- og kjettingutstyr er fra Sotra Marine Produkter, og Nor-Pro har levert fortøyningsutstyr til nybygget.
Bohamet har levert vinduer, og vindusviskere er fra Wynn. Libra Plast har levert utvendige stål- og GRP dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Lyskastere er fra Norselight, Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet og katodisk beskyttelse er levert av Dimo.
Redningsutstyret omfatter livbåter fra Umoe Schat-Harding, MOB-båt fra Maritime Partner i TTS davit og 6 x redningsflåter.

Innredning/diverse
M/S «TOISA PALADIN» har bekvemmeligheter for 100 personer. Contech har levert paneler på innvendige skott og oppunder dekk, innredningsdører og prefabrikerte baderomsmoduler. Møbelleveransen kommer fra VAD. Kay Lindegaard har levert forbrenningsanlegg, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner og har levert hovedtavle, startere og bro- og maskinromspulter.

Elektronikk
Emil Langva AS har levert og installert SAM Electronics Integrated Navigation system NACOS 35-5 bestående av Trackpilot 1100, Chartradar 1100 X-band m/Trackpilot 1100 operasjon, Chartradar 1100 aft bridge remote station, Chartradar 1100 S-band m/Trackpilot 1100 operasjon, Chartpilot 1100 ECIDS, Chartradar 1100 planning station, Conningpilot 1100 front bridge, Chartpilot 1100 conning aft bridge, VDR 4300, AIS 3400, SATLOG 4100, EM log 4642, ekkolodd 4630 og DGPS SAAB R4. Radiostasjon er type Sailor, og intercom.anlegg er fra Zenitel.
Kongsberg Maritime har levert det integrerte automasjonsanlegget av type SVC-400 og DP-anlegget.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 320 og 321, type MT 6022 til Rem Maritime med leveringer i april og mai og en UT 712L AHTS i september til samme rederi med bnr. 322. Siem Offshore skal ta levering av bnr. 319 i mars og av bnr. 323 i november 2008. I desember skal bnr. 325 leveres til Rem Maritime, og i januar 2009 skal så bnr. 324 leveres til samme rederi (skal muligens bygges ved Myklebust). Bnr. 335 er en MT 6016 som skal leveres til Siem Offshore i mai 2009, og bnr. 339 er for Troms Offshore og skal være ferdig i slutten av 2009. Ordreboken inneholder også to 2010 leveringer til Siem Offshore, bnr. 332 og 336 for levering i mars henholdsvis september.

DEL