M/S «TIDEEKSPRESS»

Oma Baatbyggeri AS på Stord overleverte den hurtiggående passasjerkatamaranen M/S «TIDEEKSPRESS» til Tide Sjø AS 28. august 2008 som byggenummer 525. Fartøyet med servicefart på 34 knop har kapasitet for 296 passasjerer, og prisen er ca. 50 millioner kroner.

Det var i november i fjor at Tid Sjø vant anbudet for fire hurtigbåtsamband i Møre og Romsdal som gjelder fra 1. januar 2009. I media ble det spekulert i at forskjellen mellom billigste og dyreste anbud var ca. 20 millioner per år. «TIDEEKSPRESS» er den største av disse båtene og skal inn på ruten Ålesund – Valderøy – Hareid, forøvrig har båten samme kapasitet som den som har trafikkert sambandet (Fjord 1 MRF). Det ble den gangen opplyst at de tre andre båtene skal bygges ved Brødrene Aa, hvorav den ene omtales i denne utgave av SKIPSREVYEN.

M/S «TIDEEKSPRESS»
Før fartøyet starter på den nevnte ruten, skal mannskapet gjøre seg kjent med katamaranen ved bruk på andre av de rutene som Tide driver.
Båten er en videreutvikling av de rundt 30m lange fartøyene som Oma har bygget flere av, blant annet «Jernøy» og «Tedno».

M/S «TIDEEKSPRESS» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 32,25 m
Lengde vannlinje 32,00 m
Bredde 10,60 m
Dybde i riss 3,66 m
Passasjer kap. 296
IMO 9481829

Brennoljekapasitet er på 6.000 liter, og kapasitet for ferskvann er 1000 liter.

817Maskineri_522120169.jpg

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av fire MAN D2842 LE 410 EDC dieselmotorer hver med ytelse på 809 kW v/2100 o/min. Disse driver fire RR vannjet anlegg via ZF BW3000 reduksjonsgear. Servicefart er ca. 34 knop.
Strømforsyningen besørge av to Nogva Deere 4045 DFM50 hjelpemotorer hver på 46 kW med to Stamford generatorer.
Pumpeleveransene kommer fra Grundfos, og Stord Isolering har levert ventilasjonsanlegg og har utført isoleringsarbeidet. Alf Lea & Co. Brannvern har levert CO2 brannslukkingsanlegg og sprinkleranlegg.

Dekk/innredning
Fjordesign har utført innredningsarbeidene, og passasjerstoler er en leveranse fra West Mekan. Asator har utført de elektriske installasjonene.
I redningsutstyret inngår Zodiac redningsflåter og MOB-båt i kran fra MB Hydraulikk. Marco har levert tyfon, og Jotun malingssystemer er benyttet til oppmaling av nybygget.
Colt Industrier har stått for vindusleveransen, og ankervinsj er fra MB Hydraulikk.

817Intr_224954635.jpg
Elektronikk
Vico har levert kommunikasjons- og navigasjonsutstyret ombord som består av Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137S radar, Skipper GDS101 ekkolodd, NOR 250 magnetkompass, Simrad GC-85 Compact gyrokompass, Simrad AP9 MkIII autopilot, Furuno GP-150 GPS, Simrad CS68 kartsystem, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Tron Air TR-98800 nød-VHF, 3xTron TR20 GMDSS, Sailor RT 5022 VHF m/DSC, RT 5022 VHF Simplex, Furuno NX-700B navtex, 2xTron 40S nødpeilesendere, SART radartransponder, Nokia 810 mobiltelefon og JBK PA anlegg.

Neste år fyller Oma Baatbyggeri 100 år, og da passer det bra at bedriften har ordrebøker som varer frem til mars 2010.

DEL