M/S «SVEALAND»

Eidshaug Rederi AS har overtatt cargo-/containerskipet M/S «SVEALAND» fra Moen Slip AS, Kolvereid, som byggenummer 64.

Nybygget er på ca. 1.700 tdw med lengde på ca. 62 meter og kapasitet i reefer rom på 1363 m3. Tørrlast kapasitet er på 3387 m3.
Kontraheringen ble gjort for ca. to år siden, og Polarkonsult har designet nybygget, og skroget er bygget i Riga.
Det het seg at dette var det største byggeoppdraget i verftets historie, og prisen ble antydet til mellom 70 og 80 millioner kroner. Sparebank1 Midt-Norge finansierte nybygget.
M/S «SVEALAND» har Namsos som registreringshavn og er klasset i DNV ✠1A1, Ice C, E0, Cont, GCC, RM, TCGO, TSEA med har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 62,00 m
Lengde b.p.p. 57,41 m
Bredde på spant 13,80 m
Dybde i riss 9,60 m
Dwt ca. 1.700
Dry cargo cap. 3387 m3
Draft 5,00 m
IMO nr. 9390276
Tankkapasitetene er for brennolje 142 m3, for ferskvann 54 m3 og for vannballast 472 m3.

Maskineri

Fremdriften besørges av en ABC 8DZC dieselmotor med ytelse på 1766 kW v/1000 o/min, levert av Frydenbø Power. Maskineriet er koblet til Finnøy Gear & Propeller propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Farten er ca. 13 knop.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta D 16C dieselmotorer hver med ytelse på 450 kW som driver hver sin Stamford generator og en Stamford akselgenerator på 900 kW. Nødaggregatet består av Volvo Penta motor og Stamford generator på 134 kVA.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, en på 450 kW forut og en på 350 kW akter. Styremaskineri er type Tenfjord.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, kompressorer er fra Sperre og fuel separator fra CJC. Frysesystemet for last er levert av Teknotherm, og ventilasjonssystemet er en leveranse fra Wangsmo. Isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior. Brannsikkerheten er ivaretatt med CO2 anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Dekk/diverse
TTS Ships Equipment har levert sideporter og lukedeksler, og kran er fra TTS Marine. Karmøy Winch har stått for vinsjer og capstan, mens anker og kjetting er leveranser fra Erling Haug.
Vinduer kommer fra Bohamet, og vanntette skyvedører er fra Winell. Nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og overflatearbeidet er utført av Korrosjons Consult. Redningsutstyret innbefatter RFD redningsflåter og MOB-båt fra Erling Haug.
Innredningsarbeidet er utført av R&M Ship Interior, og Argon AS har forestått de elektriske installasjonene. Skipet seiler med besetning på 8 personer.

Elektronikk
Argon har også levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som innbefatter JMA-5310/6XA radar, JMA-5330/12SA radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Simrad GC-80 gyrokompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MK3 autopilot, Furuno GP-150 GPS, Telchart 2136 plotter, Furuno FS-1570 MF/HF SSB radiostasjon, 2 x Furuno FM-800 VHF, 3 x Tron TR-20 VHF, NCR-333 navtex og Furuno Felcom 15 Inmarsat C.
Skipet har Vista automation system fra Marine Control Services.


Moen Slip AS skal levere bnr. 67 til Egil Ulvan Rederi i januar 2009. Dette er et laste-/container-/fryseskip på ca. 2.000 dwt.

DEL