M/S «SUPERSPEED 2»

Ro-ro passasjerskipet M/S «SUPERSPEED 2» ble overlevert fra Aker Yards, Finland ved Rauma verftet til Color Line AS 5. juni 2008 som byggenummer 1360 – nesten tre måneder etter leveringen av søsterskipet «SuperSpeed 1». De to fergene har totalt kostet rundt Euro 250 millioner. Overtakelsen markerer fullføringen av et omfattende flåtefornyelsesprogram til NOK 7,5 milliarder.

Nybygget skal inn på ruten mellom Larvik og Hirtshals, en strekning som med 27 knops fart unnagjøres på 3 timer og 45 minutter, eller to timer raskere enn den tiden som konvensjonelle ferger har brukt på overfarten.
En av de mange fordelene med skipstypen er effektivitet i havn. Trailere og biler kan lastes samtidig på forskjellige dekk, noe som betyr at lasting, eller lossing, kan gjøres unna på under en time.
Av nyvinninger på fergetypen fremheves et radio-kontrollert lastekonsept for containers.
Kapasitetsmessig tilbyr skipet ca. 2.000 lane meter for kjøretøyer og ca. 1.900 passasjerer. For «SuperSpeed 1» ble det i sin tid oppgitt kapasitet på nesten 2.000 passasjerer, men denne er senere blitt redusert.

Erfaringer fra «SuperSpeed 1»
Det er blitt opplyst at introduseringen av «SuperSpeed 1» har gitt Color Line en stor økning i antall reisende. Og det er bestemt at flere passasjerseter må installeres før sommersesongen etter kritikken i innledningsfasen (“Superspeed blir til superkaos når hordene kjemper om spiseplass og en stol”, var en av avisoverskriftene) som gikk på at det var altfor mange passasjerer i forhold til antall sitteplasser. Nå vil det bli cirka 1.920 godkjente sitteplasser og kapasitet på 1.750 passasjerer på det skipet.
I forhold til tidligere år skal Kristansand betjenes med bare en ferge denne sommeren, noe som innebærer utgiftsinnbesparelser for rederiet. Den store bilkapasiteten har vært/vil være et stort fortrinn og gjør at alle som vil, nå kan ta med seg bilen.

Økt kapasitet, mer turisme
«SuperSpeed 2» har ikke passasjerlugarer og representerer derfor et betydelig vekstpotensial for landbasert reiselivsnæring i Norge og Danmark, ifølge rederiet. Med introduksjonen av SuperSpeed og utfasingen av de eldre skipene fjerner Color Line nærmere 5.000 hotellsenger per døgn i Skagerrak. Dette sammen med rask overfart og stor kapasitet innebærer at kjente vinterdestinasjoner i Norge og populære turistattraksjoner på Jylland blir lettere tilgjengelig og en del av nærområdet for store befolkningsgrupper i Norge og Danmark.

Selger skip
Color Line fortsetter å selge eldre skip, og «Christian IV» (bygget 1982, 22161 GT, 1860 passasjerer, 562 biler) er solgt til et finsk selskap for ca. NOK 100 millioner. Båten har trafikkert Kristiansand/Hirtshals i nesten 18 år. Overtagelsen skjer etter at «SuperSpeed 2» er kommet i gang. Dette betyr at Color Line har solgt skip for over en milliard kroner i 2007 og 2008.

M/S «SUPERSPEED 2»
Skipet ankom Larvik for første gang 8. juni, og etter en avstikker til Oslo ble skipet døpt på Revet i Larvik 19. juni. Jomfruturen til Hirtshals hadde så avgang den 20. juni.
Det nye havneanlegget på Revet hadde en investeringsramme for Color Line på ca. NOK 270 millioner og ga starten til et nytt og viktig kapittel i relasjonene mellom Larvik og rederiet.
Skipet fører NOR flagg og seiler med 14 offiserer og 57 mannskap, og er klasset i Det norske Veritas til klasse ✠1A1, ICE 1B, Carferry A, SSC, E0, MCDK, PWDK, TMON, Comf-V(2), VIBR, NAUT-OC, Clean, F-M og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 212,80 m
Lengde b.p.p. 195,30 m
Bredde mld. 25,80 m
Bredde største (brovinger) 30,50 m
Dybde i riss h.dk. 9,40 m
Dypgående design 6,55 m
GT ca. 34231
Dwt ca. 5.525
Antall dekk 11
Passasjer kapasitet ca. 1900
Ro-ro kap. trailers 2036 lm
Ro-ro kap. biler 1035 lm
IMO 937868

Maskineri
Skipet har diesel-mekanisk fremdrift med fire Wärtsilä 9L46 9-syl. dieselmotorer hver med ytelse på 9600 kW v/500 o/min som via Flender reduksjonsgear driver to Kamewa Ulstein propellanlegg. Toppfart er ca. 31 knop og service fart ca. 27 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord, og for best mulig manøvrering er skipet utrustet med tre Kamewa Ulstein sidethrustere, to forut på 2400 kW og en akter på 1200 kW. ABB har levert elektromotorer til thrusterne.
Hjelpemaskineriet utgjøres av fire 6-syl. Wärtsilä 6L32 motorer hver på 3000 kW v/750 o/min. Generatorer er fra AVK. Nødaggregatet har en Mitsubishi motor.
Wärtsilä har også levert et Condition Based Maintenance system for hoved- og hjelpemaskineri som støtte for preventivt vedlikehold.
Ventilasjonssystemet er fra Koja Oy, Projektia har levert kjølemaskineri for proviant og kjølemaskineri for air condition er fra Carrier. Pumper er levert av Desmi, og separatorer er fra Westfalia. Kjelutrustning kommer fra Aalborg Industries. Auramarine har levert FO booster units, og cooler for hovedmaskineriet er fra Alfa Laval. RRM (B+V) har levert aksling pakninger, og varmevekslere type APV Heat Exchanger.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med et ECR (argonite) slukkingsanlegg fra Heien-Larssen og et CO2 system fra Minimax, USA. Autronica Fire and Security AS har levert brannalarmsystemet.

Diverse
MacGregor har levert ro-ro utstyr og sideporter, og hydraulisk dekksmaskineri kommer fra Rauma Brattvaag. En containerkran er fra HMB. Mitsubishi har levert stabiliseringssystem (finner), og anti-heeling system er fra Hoppe Bordmesstechnik. Branndører kommer fra Saajos og skyvedører fra IMS. Bohamet har levert vinduer og lysventiler, og et rengjøringssystem for disse er fra Skycon Mechanical Access. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret omfatter blant annet livbåter m/daviter fra Umoe Schat-Harding, Viking MES og Regatta redningsvester.
Kone Elevators har levert person- og serviceheiser. Vakuumtoalett-systemet er fra Jets, og bysseutstyr er levert av Loipart. ABB har produsert hovedtavle, UPS utstyr er fra Merlin Gerin og Trafotek har levert transformers. Lugar- og baderomsmoduler er produsert av Aker Yards Cabins. Novenco har levert sprinkler og skum brannslukkesystemer.

Sikkerhet
For å forhindre at skipet skal få for stor krenging eller synke hvis det oppstår en stor skade på grunn av kollisjon eller grunnstøting, er skipet delt opp i mange vanntette avdelinger under hovedbildekket. Disse avdelingene er også brannsoner. Forbindelse mellom avdelingene skjer gjennom vanntette dører. De fleste av disse dørene er i områder av skipet hvor kun skipets besetning har adgang. Disse d
ørene kan opereres (lukkes/åpnes) fra flere sentrale steder på skipet, samt lokalt ved døren. Når dørene opereres, trer kraftige ringeklokker i funksjon for å varsle at man ikke må komme nær døren når den er i bevegelse.
For å forhindre at skipet skal kantre eller få for stor krenging om det skulle komme vann på hovedbildekket er også dette dekket delt opp i vanntette avdelinger. Skipet har enten mobile skott tvers over bildekket, som er lukket når skipet er underveis, eller rom på hver side av bildekket som er oppdelt i vanntette avdelinger. Noen skip har kombinasjon av begge deler.
Alle innredningsmaterialer (tak, veggpaneler, dører, trapper etc.) er av ikke-brennbart materiale. Møbler, gardiner, madrasser etc. er laget av brannhemmende materialer.

Elektronikk
Northrop Grumman Sperry Marine har levert VisionMaster FT integrert brosystem, der FT står for Fusion Technology. Leveransen omfatter FST konsoller, 4 stk. VisionMaster FT radar 25 kW X-band og 30 KW S-band som hovedradar samt 1 stk. VisionMaster FT 30 kW S-band Highspeed baugradar i tillegg til VisionMaster FT 10KW akterradar. Videre 4 stk. VisionMaster FT Ecdis, Sperry Marine CAM System sentralalarmsystem, Sperry Marine SRD500 logg, Sperry Marine ES 5100 navigasjonsekkolodd, Sperry Marine GMDSS radiostasjon, 2 stk. Sperry Marine NaviPilot NP4000 autopilot. 2 stk. Sperry Marine, Navigat X MK1 HSC, spinning wheel gyrokompass og Sperry Marine G2 VDR. I tillegg er det levert diverse utstyr som AIS og GPS.
L-3 Valmarine har levert integrert automasjonssystem til skipet, og NAPA har levert lastekalkulator.

DEL