M/S «SUPERSPEED 1»

Color Lines M/S «SUPERSPEED 1» ble overlevert fra Aker Yards, Finland ved Rauma verftet til Color Line AS den 27. februar som byggenummer 1359. Prisen på kontraktstidspunktet ble oppgitt til Euro 250 millioner for begge skipene. Ro-ro passasjerskipet skal inn på linjen Kristiansand – Hirtshals. Med servicefart på 27 knop er overfartstiden beregnet til 3 timer og 15 minutter.

Grunnet utsatt overlevering ble dåpen i Kristiansand forskjøvet til 12. mars. Første avgang for Hirtshals var 13. mars.
«SuperSpeed 1» tilbyr en effektiv ombord- og ilandkjøring og en smart og komfortabel reisemåte. Ombord er det et stort butikkutvalg med spennende shoppingmuligheter, moderne spisesteder, komfortable salonger og ellers alt som gjør reisen over Skagerrak til en god opplevelse.
Skipet har kapasitet til å frakte nesten 2000 passasjerer med bildekk med plass til 764 biler eller 117 trailere. Av de totalt 125 lugarene er 54 reservert til sjåførene, men det er ingen køyer for passasjerene.
Dåpen i Kristiansand markerte fornyelsen av en 105 års tradisjon med fergetransport over Skagerrak. «SuperSpeed 1» markedsføres som et nytt og moderne transportkonsept som bringer Norge, Danmark og det europeiske kontinentet nærmere hverandre.
Hirsthals er koblet direkte på det europeiske motorveinettet, og med anløp av disse to søsterskipene betyr det en fordobling i forhold til de fergene som samtidig tas ut av ruten.

Rederiet
Color Line kunne fremvise en vekst på 15.000 passasjerer i 2007. Størst var veksten i selskapets cruiselinje mellom Oslo og Tyskland med over 50.000 passasjerer. Mest markant nedgang hadde transportruten mellom Larvik og Hirtshals med nærmere 65.000 passasjerer i forhold til året før. Nedgangen skyldes hovedsakelig et lengre driftsavbrudd for Peter Wessel.
Av transportrutene var veksten størst mellom Kristiansand og Hirtshals med en økning på over 40.000 passasjerer, som utgjør over fire prosent i forhold til året før. Størst er trafikken på ruten Sandefjord – Strømstad med nærmere 1,2 millioner passasjerer, som er en liten nedgang i forhold til 2006.
Frakt av gods viste svært positive resultater med nærmere 180.000 trailere i 2007. I antall tilsvarer dette 23 prosent av lastebiltrafikken over Svinesund. Antallet fraktenheter er bedre enn forventet, men litt lavere enn i 2006 fordi Color Line hadde ett fraktskip mer (M/S Color Traveller).
Det ventes at SuperSpeed vil mangedoble kapasiteten for trailere og passasjerer mellom Norge og Kontinentet og representerer store muligheter for reiselivsnæringen i Danmark og Norge.

Nummer 2
«SuperSpeed 2» skal etter planen døpes i Larvik til sommeren, og markeringen vil finne sted på Color Lines nye terminal på Revet i Larvik. Det nye havneanlegget har en investeringsramme for Color Line på ca. 270 millioner kroner og starter et nytt og viktig kapittel i relasjonene mellom Larvik og rederiet.
Når «SuperSpeed 2» er lansert, har Color Line over en periode på fire år investert totalt 7,5 milliarder kroner i nye skip, havner og infrastruktur.

M/S «SUPERSPEED 1»
Skipet fører NOR flagg og seiler med 14 offiserer og 57 mannskap, og er klasset i Det norske Veritas til klasse ✠1A1, ICE 1B, Carferry A, SSC, E0, MCDK, PWDK, TMON, Comf-V(2), VIBR, NAUT-OC, Clean, F-M og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 212,80 m
Lengde b.p.p. 195,30 m
Bredde mld. 25,80 m
Bredde største (brovinger) 30,50 m
Dybde i riss h.dk. 9,40 m
Dypgående design 6,55 m
GT 34231
Dwt 5.525
Antall dekk 11
Passasjer kapasitet 1928
Antall passasjerlugarer 54
Totalt antall lugarer 125
Ro-ro kap. trailers 2036 lm
Ro-ro kap. biler 1035 lm
IMO 9374519

Maskineri
Skipet har diesel-mekanisk fremdrift med fire Wärtsilä 9L46 9-syl. dieselmotorer hver med ytelse på 9600 kW v/500 o/min som via Flender reduksjonsgear driver to Kamewa Ulstein propellanlegg. Toppfart er ca. 31 knop og service fart ca. 27 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord, og for best mulig manøvrering er skipet utrustet med tre Kamewa Ulstein sidethrustere, to forut på 2400 kW og en akter på 1200 kW. ABB har levert elektromotorer til thrusterne.
Hjelpemaskineriet utgjøres av fire 6-syl. Wärtsilä 6L32 motorer hver på 3000 kW v/750 o/min. Generatorer er fra AVK. Nødaggregatet er en Mitsubishi motor.
Wärtsilä har også levert et Condition Based Maintenance system for hoved- og hjelpemaskineri som støtte for preventivt vedlikehold.
Pumper er levert av Desmi, og separatorer er fra Westfalia. Projektia har levert kjølemaskineri for proviant, mens kjølemaskineri for air condition er fra Cederval. Ventilasjonssystemet er fra Koja Oy, og kjelutrustning kommer fra Aalborg Industries. Auramarine har levert FO booster units, og cooler for hovedmaskineriet er fra Alfa Laval. RRM (B+V) har levert aksling pakninger. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med Heien-Larssen slukkingsanlegg for ECR, og et CO2 system fra Minimax, USA. Autronica Fire and Security AS har levert brannalarmsystemet.

Diverse
MacGregor har levert ro-ro utstyr og sideporter. Mitsubishi har levert stabiliseringssystem (finner), og anti-heeling system er fra Hoppe Bordmesstechnik. Hydraulisk dekksmaskineri kommer fra Rauma Brattvaag, og Bohamet har levert vinduer og lysventiler, og et rengjøringssystem for disse er fra Skycon Mechanical Access. HMB har supplert en container-kran, branndører kommer fra Saajos og skyvedører fra IMS. Kone Elevators har levert person- og serviceheiser, og nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret omfatter blant annet livbåter m/daviter fra Umoe Schat-Harding, Viking MES og Regatta redningsvester. Novenco har levert sprinkler og skum brannslukkesystemer.
Vakuumtoalett-systemet er fra Jets, og bysseutstyr er levert av Loipart. ABB har produsert hovedtavle, UPS utstyr er fra Merlin Gerin og Trafotek har levert transformers. Lugar- og baderomsmoduler er produsert av Aker Yards Cabins.

Elektronikk
Northrop Grumman Sperry Marine har levert VisionMaster FT integrert brosystem, der FT står for Fusion Technology. Leveransen omfatter FST konsoller, 4 stk. VisionMaster FT radar 25 kW X-band og 30 KW S-band som hovedradar samt 1 stk. VisionMaster FT 30 kW S-band Highspeed baugradar i tillegg til VisionMaster FT 10KW akterradar. Videre 4 stk. VisionMaster FT Ecdis, Sperry Marine CAM System sentralalarmsystem, Sperry Marine SRD500 logg, Sperry Marine ES 5100 navigasjonsekkolodd, Sperry Marine GMDSS radiostasjon, 2 stk. Sperry Marine NaviPilot NP4000 autopilot. 2 stk. Sperry Marine, Navigat
X MK1 HSC, spinning wheel gyrokompass og Sperry Marine G2 VDR. I tillegg er det levert diverse utstyr som AIS og GPS.
L-3 Valmarine har levert integrert automasjonssystem til skipet, og NAPA har levert lastekalkulator.

106SuperSpeed_4_148855837.jpg

DEL