Fotos: Harald Valderhaug.

M/S «STORFOSS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Eimskip-CTG AS, Sortland tok overlevering av byggenummer 137 fra Vaagland Båtbyggeri AS, Vågland 11. november. Skipet fikk navnet M/S «STORFOSS» av Lara Konradsdottir, logistikksjef i rederiet.

Overleveringen skjedde nokså nøyaktig ett år etter at det første fartøyet av denne typen ble levert. Det var «Kristian With» som raskt ble til «Svartfoss». Prisen var tidligere anslått til ca. 200 millioner kroner for to skip på kontraheringstidspunktet (se nedenfor), og Multi Maritime AS i Førde står bak konstruksjonen. Skroget er også denne gangen bygget i Polen.

Opprinnelig ble disse to båtene bestilt av Egil Ulvan Rederi og Coldstore & Transport Group med intensjonen at de skulle ha ett fartøy hver. Men etter at Eimskip overtok CTG, kjøpte rederiet også det andre fartøyet, og det var da snakk om en betydelig høyere pris. Med andre ord, kontraheringen var godt timet fra Ulvan/CTGs side.

For et år siden ble det antypet at Eimskip hadde opsjoner for ytterligere fire skip, men disse synes i så fall ikke å ha blitt erklært.

Rederiet har imidlertid fire mindre fartøyer under bygging med container inntak på 28 teu og med 500 m2 fryseromskapasitet, og innbefattet disse kommer flåten opp i 18 fartøyer. Dette vil styrke rederiets visjon om å bi en hovedaktør innen temperaturkontrollert last world-wide.

Selskapets drift inndeles i to områder: Liner and Spot operations. Halvparten av flåten opererer mellom Russland (Murmansk), Norge, UK og Kontinentet. Resten er på spot markedet med hovedområde Baltic. Rederiet driver også en semi-liner service mellom Norge, Island, Canada og USA.

I forbindelse med leveringen av nybygget presenterte Eimskip-CTG ny og forbedret seilingsplan mellom Norge og UK/Nederland med regelmessig containerløsning fra Nord-Norge.

M/S «STORFOSS»
Nybygget har en dødvekt på ca. 2.737 tonn og 4345 m3 reeferkapasitet til disposisjon. Containerkapasiteten er 28 40 fots containere og 3-4 20 fots containere, og pallekapasitet er 1800 paller. Skipet kan lastes/losses med opp til 200 tonn per time. «Storfoss» er klasset i DNV @1A1, Reefer (-27¡C/+32¡C sea), Container, Ice-C, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
79,99 m
Lengde p.p.
74,60 m
Bredde på spant
16,00 m
Dybde i riss sh.d.
9,10 m
Dwt
2.737
Draft
6,00 m
Reefer kap.
1.730 m2/4345 m3
Container kap.
28x40' + 4x20'
GT
2990
NT
1332
IMO nr.
9336344

Bunkerskapasiteten er på 303 m3, ferskvannstankene tar 52 m3 og vannballastkapasitet er 1090 m3.

Dekk
Lashing- og cargo-handling utstyr er supplert av AS Nielsen & Johnsen, og container sockets er fra W. Giertsen Services AS. ABS-dekksmasse, fliser og belegg er levert av Malermestrene BMV AS. Dekksmaskineri inkludert ankervinsj er leveranser fra Rapp Hydema, og vinduer/lysventiler kommer fra Marine Aluminium Aanensen & Co.

Toyota Trucks Norge AS har levert forklift trucker,mens sideporter og palleheiser er fra TTS Ships Equipment. TTS Marine har levert lastekran, og ankerutrustning er fra Erling

Hovedmotoren er en MAN B&W Diesel Alpha 9L 27/38 dieselmotor som yter 3060 kW og som driver et MAN B&W Diesel Alpha propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Service fart er ca. 16 knop.

Tenfjord styremaskineri betjener et Becker ror. For å forbedre manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, en på 500 kW og en på 350 kW.

Strømforsyningen besørges av en Stamford akselgenerator og to Nogva Scania DI hjelpemotorer, hver på 469 kW v/1800 o/min som driver to Stamford generatorer hver på 556 kVA.

Kompressorer er fra Sperre, Alfa Laval og RWO har levert separatorer og pumper er fra Allweiler. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant kuldeanlegg, og York, Danmark har supplert frysemaskineri. R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene av fryserommene, og ventilasjon-/air-condition anlegget er levert av Wangsmo.

Innredning/elektronikk

R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene i lugarene som huser en besetning på 11 personer, og Troldmyr Møbelfabrikk har levert møbler til fartøyet. De elektriske installasjonene er utført av Elmarin.

Argon AS har montert det elektroniske utstyret ombord som innbefatter JRC 5310 og JRC 5330 radarer, levert av ProNav, Furuno ekkolodd, logg og radiostasjon, Simrad gyrokompass og autop

ilot, Furuno kartplotter og GlobStar satellitt telefon samt TV-parabol Ocean Media, begge levert av ProNav.

*

Vaagland Båtbyggeri AS skal levere bnr. 138 som er en fiskebåt bestilt av Skulbaren Rederi, Sommarøy, i januar 2007 og bnr. 140, et seismikkfartøy for Sanco Holding, i april 2008.