M/S «STENA TRAVELLER»

Fosen Mek. Verksteder AS har overlevert det andre Ro/Pax skipet av eget design – Fosen Optima Project – til Stena RoRo AB, Gøteborg. M/S «STENA TRAVELLER» med byggenummer 75 ble overtatt av rederiet 6. juni. Skroget er bygget ved Baltysky Zavod i St. Petersburg.

Fosen Mek. Verksteder AS har overlevert det andre Ro/Pax skipet av eget design – Fosen Optima Project – til Stena RoRo AB, Göteborg. M/S «STENA TRAVELLER» med byggenummer 75 ble overtatt av rederiet 6. juni. Skroget er bygget ved Baltysky Zavod i St. Petersburg.

Søsterskipet, M/S «Stena Trader» ble levert 12. juli i fjor. Da kontrakten ble inngått ble det opplyst at prisen for to skip var nær 900 millioner kroner med 80% finansiering innvilget av Eksportfinans.

Dette var det første oppdraget verftets prosjektavdeling selv hadde utviklet. Målet var å utvikle en skipstype med god lastekapasitet. Dette innebar utvikling av ny skrogform som tillater et mer ekstremt forhold mellom fyldighet, bredde/lengdeforhold enn det som hadde vært tidligere testet i Norge. Prosjektet dro fordel av at skipet ikke skulle ha så stor passasjerkapasitet, og at stabilitetskravene dermed ikke var fullt så strenge. Det ble også gjort en grundig vektoptimalisering for å unngå at lettskipsvekten “stjeler” av nyttelasten.

M/S «STENA TRAVELLER»
Nybygget skal inn på ruten fra Hoek van Holland til Killingholme (UK). Skipet er 212 meter langt med en GT på ca. 26.000 og over 3000 lane meter disponibelt for kjørende materiell og plass for opp til 600 personer totalt ombord.

Skipet er bygget for operasjon på korte internasjonale turer og er arrangert med garasjeplass på tanktopp, på hoveddekk og værdekk. Aktre delen av værdekk er arrangert for farlig last. Tilgangen til hoveddekk skjer via en akterrampe. En fast rampe med lukedeksel tar seg av tilgangen fra hoveddekk til tanktopp. Det er et “drive through” arrangement forut for dekk 3 og 4. Fri høyde på dekk 1, 3 og 5 er 5 meter, og total lane meter er 3100 fordelt på dekk 1: 415 lm, 3: 1275 lm og 5: 1410 lm. Skipet er for øvrig utstyrt med 80 reefer plugger for reefer containers.

Stena RoRo regnes som en av de førende innovatørene av Ro/Ro konseptet, og rederiet har både rene Ro/Ro skip og Ro/Pax skip. Stena befrakter ut et stort antall skip til førsteklasses operatører over hele verden.

Rederiet benevner M/S «STENA TRAVELLER» som Seabridger-class, og hun er klasset i Lloyds Register @100A1 +LMC, UMS, Roll on- roll off cargo/passenger vessel, Swedish/Finnish ICE 1A, IWS, SCM, Nav 1 EP, and Approved for dangerous cargo.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
212,00 m
Lengde b.p.p.
194,80 m
Bredde største
26,70 m
Draft design
6,30 m
Dwt
ca. 7.500
GT
ca. 26.000
NT
ca. 11.992
Pass. lugarer
100

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN B&W 9L 48/60B dieselmotorer som hver yter 10.800 kW og gir skipet en service speed på ca. 22,2 knop. Hovedmaskineriet er koblet til Wärtsilä Lips twin propellanlegg med diameter 4600 mm via to Wärtsilä Lips reduksjonsgear. Styremaskineriet er merke Frydenbø, og ror av type Barkemeyer. Fartøyet er utstyrt med to Wärtsilä Lips thrustere hver på 1600 kW for å forbedre skipets manøvreringsegenskaper.

Hjelpemaskineriet utgjøres av tre Mitsubishi S16R-MPTA dieselgeneratorsett og to akselgeneratorer. Nødaggregatet er også av Mitsubishi fabrikat.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Alfa Laval. Aeron AS er leverandør av air-condition anlegget, kjelutrustning kommer fra Aalborg Industries og Kongsberg Maritime har levert tankpeileutstyr. KYMA AS har levert torsjonmeter for beregning av spesifikt bunkersforbruk.

Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering.pcs-stenatraveller.jpg

Diverse
Dekksmaskineri er fra Rauma Brattvaag, GMC Produkt har levert proviantkran og ankerutrustning kommer fra Shanghai Bright Marine. Bohamet er vindusleverandør, og MacGregor (Nor) AS har levert luker, ramper og porter. Libra Plast og Momek har levert utvendige dører til nybygget, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Skipet er oppmalt med Hempel malingssystemer, og overflatearbeidene er utført av PCS AS.

Passasjerområdet dekker ca. 660 m2. Det er sitteplasser for 314 fordelt på bar lounge, restaurant og kino. I tillegg til de 100 passasjerlugarene er det arrangert 35 mannskapslugarer.

Redningsutstyret omfatter to RFD redningsflåter fra Erling Haug, en 60 personers livbåt, en kombinert liv- og redningsbåt og en MOB-båt.

R&M Ship Interior AS har hatt innredningsarbeidene. Norac har levert innredningspaneler med dekor for hele innredningen, samt himlingspaneler. Det er benyttet Alvedoor innredningsdører, og Aluminox har levert bysseutstyr.

Elpro har utført de elektriske arbeidene og har også installert det elektroniske utstyret som er levert av Atlas.

*

Bnr. 76, 77 og 78 fra Fosen Mek. Verksteder er offshore fartøyer som bygges for Volstad Maritime AS og skal leveres i august og november 2007 samt mai 2008. I mars 2008 skal verftet levere et fartøy til Taubåtkompaniet som også har en opsjon, som hvis den erklæres, skal leveres i desember samme år.

DEL