M/S «STENA DRILLMAX»

Boreskipet M/S «STENA DRILLMAX» ble overtatt av Stena Drilling Ltd., Aberdeen 31. desember 2007 fra Samsung Heavy Industries i Sør-Korea. Gudmor var fru Gloria Penafiel som er gift med Nemesio Fernandez-Cuesta, CEO i Repsol.

Skipet går inn på kontrakt til spanske Repsol for fire år til dagrate rundt $500.000. Første oppdrag er i brasiliansk farvann. Fartøyet er det første av tre, der nummer-2 skal på charter til Chevron. Drillmax III er sluttet for fem år til Hess Corp. til kontraktsverdi ca. $950 millioner med planlagt levering midten av 2009.
Stena Drilling er et datterselskap av Stena AB, Göteborg. Rederiets enheter opererer i farvann som Nordsjøen, Mexico Gulfen, Sør-øst Asia, Middelhavet, Caribbean, Sør-Amerika, Australia, Nord-Afrika og Vest-Afrika.
«STENA DRILLMAX» skal kunne operere under ekstreme værforhold og på store dyp, ned til ca. 3.000 meter med boredybde opp til 10.000 meter.

Verftet
Samsung Heavy Industries kan reklamere med at fem skip bygget ved SHI vant pris for “Best Vessel of 2007”. Kriteriene for utvelgelsen var blant annet differensiering fra eksisterende skip, effektivitet og design.
En av prisene gikk til boreskipet «Stena Drillmax» som ble kåret til verdens beste takket være designets nyutviklinger. For å sitere verftet kan skipet bore så dypt som 11 kilometer, kan holde posisjonen i 16 meters bølger og vind på 41 meter/sekund og kan operere i temperaturer ned til minus 20 grader C.
Det var ellers en arktisk shuttle tanker, den første i sitt slag, som tiltrakk seg mest oppmerksomhet, ifølge verftet. Skipstypen var utviklet av SHI for vel to år siden. Dette skipet kan snu 180 grader for bryting av is i forskjellige retninger. Målet er forbedring av oljetransport i polare regioner. (Se artikkelen “Russia’s first Arctic Shuttle Tanker” i denne utgaven av SKIPSREVYEN).
Gjennomsnittsprisen for drill skipene er $600 millioner som er fire ganger prisen på en VLCC og mer enn det dobbelte av den for store LNG skip – for å nevne to av dagens mest kostbare skipstyper. Det heter seg at «STENA DRILLMAX» var det eneste boreskipet som ble levert i 2007. Ikke så merkelig da at dagshyren blir deretter.
Ifølge SHI var det ingen ordrer for boreskip i perioden fra 2000 til 2005, da verftsgruppen tok to ordrer, og de følgende årene ble det seks bestillinger i 2006 og åtte i 2007. Dette betyr at SHI kapret 16 av de totalt 22 kontraheringene som fant sted i den 7-års perioden.
Dette var for øvrig første gang for denne typen skip at SHI tok seg av hele produksjonsprosessen, inkludert basis design, innkjøp av materialer, fabrikasjon av boreutstyr og installasjoner ved Geoje verftet. Tidligere ble boreutstyr innkjøpt fra Europa.
Man kan kanskje si at det er takket være den enorme økningen på oljeprisen at rederier bestiller denne typen enhet og som er blitt en vekstfaktor for visse verft. Enheten har altså et skips skrogform og kan bore etter olje og gass på dypt vann i områder der plattformene ikke har kunnet operere. For verftene er dette “high technology and high value-added facility”. Verftet var for øvrig først ute til å entre markedet for “ocean facilities” på 1990-tallet, og det oppgis som en viktig grunn til dagens suksess på dette området.
Verdien på Stena kontrakten var for en periode den høyeste i verden, men SHI forbedret sin egen rekord i slutten av 2006 da et europeisk selskap bestilte et drill skip til verdi $631 millioner. Dette produktet skal være klar for overlevering i juni 2008.

M/S «STENA DRILLMAX»
«Stena Drillmax» måler 228 x 42 meter (L x B) og har en høyde på 19 meter og displacement på 97.000 tonn og beskrives som “dual-mast, ultra-deepwater, dynamically-positioned drill ship”.
Ifølge rederiet er farten en av de viktigste faktorene når man ser på boreskipets fortrinn fremfor en rigg. «Stena Drillmax» seiler med fart på 12 knop, eller dobbelt så raskt som en semi-submersible rigg. Fartøyet har dessuten større lastekapsitet på dekk, ca. 20.000 tonn som er omtrent det dobbelte av en semi-sub med tilsvarende større dekksareal, og et skipsskrog er rimeligere å bygge, samt at drivstofføkonomien er bedre.
Skipet skal klare å bore med signifikant bølgehøyde på 6,7 meter og i vind opp til 27 m/s selv med to av de seks azimuth thrusterne ute av funksjon. Fartøyet er bygget for overlevelse i signifikant bølgehøyde på 16 meter og vind opp i 41 m/s, og kan arbeide i termperaturer ned til minus 20 grader Celcius.
Selve designet er basert på Saipem 1000 design, men med mange modifikasjoner inkorporert.
Skipet er forberedt for SBPO (Surface Blow Out Preventer) operasjoner. BOP overhead kraner er på 160 tonn (x2) og XT (Christmas Tree) skidding system er på 4 x 120 tonn.
Stena Teknik i Göteborg har vært medvirkende til optimaliseringen av boreskipet som er klasset i DNV med klasse ✠1A1, Ship-shaped, drilling unit (N), Drill (N), Crane, Heldk – SH, DynPos – AUTRO, F-AM, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 228,00 m
Bredde 42,00 m
Dybde i riss 19,00 m
Draft transit 8,50 m
Draft mld. 12,00 m
Dekkslast transit ca. 9.000 t
Dekkslast drilling ca. 20.000 t
GT ca. 58.000
Displacement ca. 96.000 t
Moon pool 25,6×12,5 m
IMO 9364942


Maskineri

Boreskipet drives av seks Wärtsilä 16V32A dieselmotorer hver med ytelse på 7290 kW v/720 rpm og seks Azimuth thrustere hver på 5500 kW. Leveransen omfatter også fuel- og smøreolje filtre, coolers og pumper.
Kompressorer er fra Sauer & Sohn og Tamrotor, mens Westfalia har levert separatorer. Scanjet har levert tankcleaning system. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Diverse
Subsea pakken og drilling tools er fra Marinor i USA, og National Oilwell Varco har levert topside package/mud module. Stena Drilling og National Oilwell Varco har designet borepakken. Tekniske date for Main Distribution Manifold viser total vekt på 18 tonn og mål på 7 x 1,5 x 1,6 meter med 333 ventiler. Manifoldet håndterer en max flow rate på 24.000 l/m med trykk på 345 bar. Det er det største manifoldet produsert av Parker Lo-komec og også det mest kompliserte.
Livbåtleveransen kommer fra Norsafe, og fartøyet er oppmalt med malingsprodukter fra Jotun. Innredningspaneler er levert av Uson, og Jets Vacuum har levert toalettsystemer. Skipet er arrangert med lugar kapasitet for 180 personer.
P&I forsiking er tegnet hos Skuld.

DEL