M/S «STØDIG»

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg overleverte byggenummer 212-3507, kystsjarken M/S «STØDIG», til Stødig Lødingen AS, Lødingen v/Alf Hansen 17. april 2008.

Rederen skal bruke båten til fiske med garn og juksa, og nybåten erstatter hans 2000-bygde Selfa Kystsjark 35’. Sammenligningsvis har M/S «STØDIG» 46 cm større dekksbredde, og ballasttankene er 800 liter større. Stabiliteten er også bedre slik at kravene til Bankfiske 1 kan oppfylles. Båten har fått montert bulb med den hensikt å oppnå lavere drivstofforbruk og bedre sjøegenskaper.
Fartøyet er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy 6-15 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske. Båten har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,66 m
Bredde 4,06 m
Lasterom 12 m3
Dekk 24 m2
Fiskeri-nr. N-32-LN
Kjenningssignal LG3043

Maskineri
Fremdriften besørges av en Deutz dieselmotor som utvikler 226 hk levert av Brødrene Hovde. Motoren er koblet til et Nogva vripropellanlegg. Toppfart er 11 knop og normal marsjfart ca. 8,5 knop med dieselforbruk på ca. 15 liter per time. Båten er utstyrt med Sleipner sidepropell med trinnløs regulering.

Dekk
Fra akterdekk kan det lastes og losses containere til/fra det 12 m3 store lasterommet som er delt i tre slik at sidetankene kan føre torsk i sekker under vanlig fiske. De spesielle sidetankene er koblet på Selfa Kontroll Ballastsystem som gjør det mulig å trimme fartøyets totalvekt, samt styrbord/babord trim og forover/akterover trim fra et panel i styrehuset. Dekkslengden på styrbord side er 6 meter, og arealet på akterdekket er 24 m2.
Dekksutstyret omfatter Rapp Hydema Syd hydraulisk garnrull, Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted utstyr som 2,5 tonns garnspill, etterhaler, bomvinsj 500 kg, bomsving 600 liter og ankervinsj 650 kg. Meydam har levert garngreierapparat type 2.

Diverse
Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. Det er også montert defrosteranlegg. Vinduene fra Colt Industrier er isolerglass.
Fartøyet har messe på dekk for fire personer. Førerposisjonen på styrbord side er moderne og ergonomisk riktig med integrerte flatskjermer og god sikt. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.
Pantry er utstyrt med Pyro P15 oljeovn, vask, kjøleskap og god skapplass. Forut i lugaren er det tre faste køyer, og på styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Et 24 V el-anlegg er montert av verftet.
Erling Haug har levert redningsutstyr og flåte, og lyskaster er type Seematz 273. Styrehusstol er type Nor-Sap.
Harstad Elektronikk har levert elektroniske instrumenter fra Furuno som autopilot, ekkolodd, radar, VHF og sonar 6” samt Olex kartsystem.

Selfa Arctic Rødskjær AS skal levere bnr. 215-3507 til Oddvar Haugen i mai og bnr. 219-3507 til Kjell Salthella i juni, for øvrig presentert annet sted i dette nr.

DEL