M/S «SOLGLYTT»

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg overleverte M/S «SOLGLYTT» til Roy Steven Brun, Vedavågen 28. januar 2008 som byggenummer 193-4006. Fartøyet er en Selfa Kystsjark 40’.

Rederen skal bruke nybygget til fiske hovedsakelig med garndrift, men båten er også rigget for dorgefiske etter makrell. Båten erstatter en 35 fots plastsjark som ble omsatt gjennom Selfas Bytt-til-nytt ordning.
Lasterommet har vanntett midtskott slik at fartøyet har godkjent stabilitet under dorgefisket etter makrell. Det er montert Selfa-Kontroll Ballastanlegg ombord. Tre tanker på 3.800 liter kan trimme båten styrbord/babord, forover/akterover og i totalvekt.
M/S «SOLGLYTT» er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy 6-15 meter og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 12,21 m
Bredde 4,06 m
Lasterom 18 m3
Fiskeri-nr. R-25-K

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DS9 dieselmotor som utvikler 250 hk v/2000 o/min, og som driver et Nogva vripropellanlegg med diameter 105 cm via et Nogva HC-168 gear med akselbrems og PTO. Båtens marsjfart er ca. 8,5 knop med et dieselforbruk på 18 liter/time. Max. fart ca. 11 knop.
Sjarken er utstyrt med Sleipner sidepropell type SP220. Brannvarslingsanlegget er type Autronica BX07.

Dekk/innredning
Dekkslengde på styrbord side er 7 meter, og akterdekkarealet er på 26 m2. På akterdekket er det montert et tørkeskap med varmeopplegg.
Fiskeriutstyret består av en Meydam garnhaler på 1200 kg og Rapp Hydema Syd garngreieapparat med hydraulisk arm fra Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted. Sistnevnte har sammen med Sleipner Motor levert hydraulikkanlegg.
Fartøyet er utstyrt med messe på dekk for seks personer, og det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og på toalett. Førerposisjonen på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystickstyring og god sikt. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar. Vinduer er en Colt Industrier leveranse.
Pantry er utstyrt med en Dickinson Bristol oljeovn, vask, kjøleplass og god skapplass. Forut i lugaren er det to faste køyer, og på styrbord side er toalettrom og dusj. Steinar Eik Jensen AS har laget all innredning i eik.
Redningsutstyret er fra Erling Haug AS, og lyskaster er type Seematz WH 351 500. 24V el-anlegg er montert av verftet.

Elektronikk
Brovaktalarm er fra Matre Instruments. Det elektroniske utstyret er levert av verftet og omfatter Simrad autopilot, Simrad EQ-44 ekkolodd, Simrad CX-44 radar, Olex kartsystem/fiskeriplotter med hardhetsindikator og Simrad VHF.

DEL