MS «Sokullu Mehmet Pasa»

Etter leveringen av «Barbaros Hayreddin Pasa» tidligere i år følger nå den andre leveringen fra Fjellstrand AS, som samarbeider med Turkish Shipbuilding Industry Inc. når det gjelder ferdigstillelsen av disse fartøyene. Da kontrakten ble inngått, ble den norske produksjonsandelen i verdi anslått til ca. 60 millioner kroner.

Nybygget har byggenummer 1654 og blir levert til Istanbul Demiz Otobüsleri (IDO), Istanbul i løpet av august måned. M/S «Sokullu Mehmet Pasa» er basert på FlyingCat 40 design, har passasjerkapasitet på 400, gjør en fart på 32 knop og er bygget i aluminium til klasse DNV @ 1A1 HSLC Passenger R3, E0.

Hoveddata:
Lengde o.a. ............................35,00 m
Bredde p. sp...........................10,10 m
Dybde i riss..............................3,97 m
BT..................................................395

Tankene har kapasitet for 2 x 3000 liter brennolje, ca. 1000 liter ferskvann og ca. 1000 liter spillvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire MTU 12V183 TE72 dieselmotorer som hver utvikler 610 kW. To og to motorer er tilkoblet et Servogear VD 820B kontraroterende propellanlegg med vingediameter 1275 mm, via reduksjonsgear av samme fabrikat av type HD 295 PTI med oversetning 3,60:1. Fjernstyringen er av type Scana Mar-El ME-CPP-21/6. Styremaskinen er fra Scana Mar-El type Raktek.

For strømforsyningen er det installert to Perkins 6TG2AM dieselmotorer hver på 92 kW, tilkoblet hver sin Stamford generator på 87,5
kVA, levert av Bjordal & Madsen. Pumpeutrustningen omfatter fabrikatene ABS og E-Jet brannpumper. Sistnevnte er levert av AS Norco Oslo. Kaefer Isoleringsteknikk AS har utført brannisolasjon, Hitrol har levert tankpeileanlegg og Novenco ventilasjonsanlegg og vifter.

Maskinrommene er brannsikret med et CO2 anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern og et varslingsanlegg fra Eltek Fire & Safety AS er montert. Alarmanlegget er fra Scana Molan type MA-100, og Ultra AS har levert komplette regulatorpakker.

Diverse
Vinduer er fra Glass Riis og Colt Industrier, ankervinsjen fra Hamek og anker er levert av Tor Arnesen, Bergen. Verftet har selv levert dører, mens Nortelco AS har levert lanterner og armaturer. Lyskastere er fra Norselight, flomlys fra Aqua Signal og dagmorselampe type Astralux fra Nortelco AS. Jotun har levert malingssystemer. Redningsutstyret innbefatter syv Viking redningsflåter, 6x65 og 1x20 personer. Honeycomb innredningsplater er anvendt på skott med Danacoustic i himlinger. Passasjerstolene er av typen Eknes Transit Yacht 7000. El.teknisk konsulent har vært El-Design AS og elektrisk installatør Maritim Elektro AS.

Elektronikk
Maritim Elektro AS avdeling Triac har også hatt ansvaret for elektroniske installasjoner. Utstyret omfatter følgende fra Furuno: to FCR- 1411 radarer, FCV-6113 ekkolodd, radiostasjonen FS-1562 pluss DSC 6A GMDSS og FM-8500 VHF. Vaktmottaker er Sailor R501, magn. kompass type NOR 250, GPS Koden KGP 912 og Ben Anthea logg. Videre utstyr er ICS Nav 5 Navtex, Tron 30S friflyt, to Tron Sart radartranspondere og Tron 1C for nødkommunikasjon. Intercom- og PA-anlegget er av type Teamcom.

'