M/S «SKANDI SEVEN»

Foto:Harald M Valderhaug
M/S «SKANDI SEVEN» av Aker ROV DSV 06 design ble overlevert fra Aker Yards AS, Søviknes til DOF Subsea AS 18. september 2008 som byggenummer 703. Gudmor var Anne Merete Vorpenes, og nybygget går inn på kontrakt til Subsea7.

Forrige levering fra Søviknes til samme rederi fant sted 7. juli med «Skandi Acergy» som er av Aker OSCV 06L typen.
M/S «SKANDI SEVEN» har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, ICE-C, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, E0, DYNPOS-AUTRO, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, DK(+). Skipets hovedoppgaver beskrives som ROV arbeid med både moonpool og operasjon fra styrbord side, subsea kontruksjons- og installasjonsarbeider og vedllikeholdsarbeider.

Hoveddata:

Lengde o.a. 120,70 m
Lengde b.p.p. 105,20 m
Bredde p.sp 23,00 m
Dybde i riss h.dk 9,00 m
Draft scantling 7,00 m
Dwt 6.012
GT 9074
GT 7617
Dekksareal ca. 1.125 m2
Dekkslast ca. 3.150 t
IMO 9408671

Tankkapasitetene er for brennolje 1864 m3, for ferskvann 796 m3 og for vannballast 5732 m3.

Maskineri
Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire MAN 9L 27/38 dieselmotorer hver på 2970 kWog fire AEM generatorer hver på 2880 kW. Fremdriftsanlegget består av to Kamewa Ulstein Contaz 25 propellanlegg hver på 3000 kW og med vingediameter 3600 mm.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2400 DPN FP enheter hver på 1090 kW og to Kamewa Ulstein UL 1411 FP hver på 1090 kW. En hjelpemotor er av type Nogva MTU 16V4000 M på 2080 kW v/1800 o/min, og havnegenerator har en Nogva Scania D116 44M på 405 kW. Castrol har levert smøreoje.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og TMC har levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia og RWO. Aker Yards Electro har stått for ventilasjonssystemet, og kuldeanlegget for proviant kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Johansen Maritime har hatt oppdraget med varme- og sanitæranlegget, og kjeler er fra Pyro. Enwa har levert omvendt osmoseanlegg, og et vedlikeholdssystem er levert av Tero Marine. H+H har levert et SCR system for NOX reduksjon, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Zenith Elektro har levert et inergen brannslukkingssystem til maskinrommet.

774Skandi_Seven2_673193417.jpg

Dekk
Skipet er utstyrt med en 250t/14m offshore kran fra National Oilwell og Odims “side launching and recovery system” og moonpool LARS. Det er også 2x3t/15 kraner fra Odim Abas og en ROV kran fra Aukra Maritime (Effer). Eide Marine Tech har forestått anker og kjettingutstyr, og heli-dekk er en Marine Aluminium leveranse. Aker Brattvaag Winch har levert dekksmaskineri.
Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS har utført overflatebehandlingsarbeidet.
Redningssikkerheten er ivaretatt med to livbåter á 120 personer fra Eide Marine Tech, flåter fra Viking og en Weedo 700 FRC fra Maritime Partner i TTS Marine davit. I tillegg har Brude Safety levert Fi-Fi- og sikkerhetsutstyr samt nautisk utstyr.

Innredning
M/S «SKANDI SEVEN» er innredet for 118 personer fordelt på 26 enkeltlugarer og 46 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført innredningsarbeidene, og Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum og incinerator fra Teamtec.
Aker Yards Electro har utført de elektriske installasjonene, og automasjonsanlegget er et AYAS integrert system. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime

Elektronikk
Emil Langva har montert det elektroniske utstyret. Leveransene fra SAM Electronics omfatter Integrated Navigation system NACOS 35-5 som består av Trackpilot 1100, Chartradar 1100 x-band radar with Trackpilot 1100 operation, Chartradar 1100 aft bridge remote station, Chartradar 1100 s-band radar with Trackpilot 1100 operation, Chartpilot 1100 ECDIS, Chartpilot 1100 planning station, Conningpilot/Chartpilot 1100 front bridge, Chartpilot/Conningpilot 1100 aft bridge, VDR 4300, AIS 3400, Speed LOG SLS 4120/SATBOX, EM log 4642, Echosounder 4630 og DGPS SAAB R4.

Aker Yards AS, Søviknes’ nybygningsprogram fortsetter med bnr. 702 og 739 til Dofcon i desember og bnr. 705 våren 2009. Videre følger bnr. 726 til Gulf Offshore i november 2009, bnr. 727 til samme rederi i april 2010, bnr. 718 til Aker Oilfield Services april 2010, bnr. 728 til Portosalvo i oktober 2010 og bnr 719 til Aker Oilfield Services i november 2010. Sistnevnte rederi har to opsjoner som er gitt bnr. 720 og 721 for levering 2011 hvis de blir erklært.

DEL