M/S «SKANDI MONGSTAD»

DOF ASA overtok M/S «SKANDI MONGSTAD» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik i disse dager som byggenummer 317. Skipet er bygget etter et VS 495 DEM design og ble kontrahert i januar 2006 til pris rundt NOK 315 millioner.

VS 495 Diesel Electric Mechanical PSV designet blir beskrevet som en ny generasjon PSV som nyter godt av fordelen med både dieselelektrisk og mekanisk fremdrift. En av fordelene er at man kan benytte mekanisk drift under steaming og trekking og diesel-elektrisk pluss tre azimuther og tunnelthrusterne ved DP operasjoner og lav fart. «Normand Ferking», også et VS design og omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2007, har for øvrig også et lignende fremdriftssystem.

M/S «SKANDI MONGSTAD»
På kontraheringstidspunktet ble det opplyst at skipet skulle inn på kontrakt til Hydro som hadde stilt strenge krav til lastehåndtering og sikring. Skipet er ustyrt med en ny type Odim system for automatisk lastehåndtering, Automatic Bulk Connection System (ABCS), der man ikke trenger bruke mannskap til slangehåndtering
Klassenotasjonene beskriver nybygget godt; DNV ✠1A1, E0, Supply Vessel; SF, dk(+), LFL*, DYNPOS AUTR, Clean Design, Comf-V(3) C(3), Oilrec (NOFO 2005) NAUT OSV, Stand-by Vessel (S), FiFi II, Tug.
Skipet fører NOR flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 96,90 m
Lengde b.p.p. 84,76 m
Bredde p.sp. 21,00 m
Dybde i riss til 1.dk. 9,10 m
Dwt ca. 4.200
Dekkslast ca. 3.400
Dekksareal ca. 1030 m2
GT ca. 5000
IMO 9383871

Tankkapasitetene er for brennolje ca. 1258 m3, for ferskvann ca. 964 m3, for vannballast ca. 2600 m3, brine ca. 472 m3, dry bulk ca. 321 m3, mud ca. 884 m3, base oil ca. 228 m3, methanol ca. 213 m3 og ORO ca. 113 m3.

Maskineri
Skipet har altså dieselelektrisk og mekanisk fremdriftssystem med to MAN B&W 6L32/40 diesel motorer som driver Kamewa Ulstein propeller via Scana Volda reduksjonsgear. Tenfjord styremaskineri betjener High Lift ror. Skipet kommer opp i ca. 16,6 knops fart.
Thrusterutrustningen består av to Kamewa Ulstein enheter, type TT2200 på 883 kW og TT1650 på 590 kW, samt tre Ulstein Aquamaster Azimuth UL1411 hver på 1200 kW. Styringen på thrusterne er av typen Helicon.
De to hjelpemotorene er type MAN B&W 8L21/31 hver på 1530 kW, og nødaggregatet er en Cummins KTA19DM1 på 390 kW. Siemens har levert frekvensomformere og motorer.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Aeron har forestått ventilasjonsanlegget, kuldeanlegget for proviant kommer fra Vattøy Kjøleserevice, mens frysemaskineri er en Teknotherm leveranse. Isoleringsarbeidene er utført av Navco, Kongsberg Maritime har levert tankmålingssystem og både Pyro og Clayton Scandinavia har supplert kjeler.
Maskinrommet er brannsikret med et Hi-Fog system fra Watermist AS og et alarmanlegg fra Tyco. Dimo har levert box-kjølere.

Dekk
Fi-Fi II anlegget har kanoner fra Aker Kværner Subsea, og dry bulk anlegget er fra Van Aalst levert av Saunes & Helseth Maritim. Odim har som allerede nevnt levert ABCS automatisk lastehåndteringssystem og har også stått for HPU hydraulikk og 130 tonns tauevinsj. Hydramarine har levert kraner, ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter og Karm har levert haikjeft. Unitor har levert inertgass anlegg, og urea for NOx systemet er fra Argillon.
Bohamet har hatt vindusleveransen og vindusviskere er type Wynn. Libra Plast har levert utendige dører, mens IMS har hatt oppdraget med vanntette skyvedører. Viking Life-Saving Equipment Norge AS har levert redningsflåter og MOB-båt er fra Maritime Partner. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight, mens Glamox har levert belysningsutstyr til nybygget.
Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer,og arbeidet er utført av Muehlhan Norge.

Innredning
Contech har levert innredningspaneler på innvendige skott og innredningsdører, mens leveransene av møbler er forestått av VAD og Rovde Møbelfabrikk. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, Jets Vacuum er leverandør av toalettsystemet og incinerator er fra TeamTec.
Hareid Elektriske Teknikk har levert brokonsoller og hovedtavle og har også utført de elektriske installasjonsarbeidene. Startbatterier og 24V fordelinger er fra Anda-Olsen.
IAS anlegget er fra Kongsberg Maritime, og Emil Langva har levert og installert det elektroniske broutstyret. Zenitel har levert intercom-anlegget.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 318 (MT 6016 L) til Toisa Limited, Bermuda i januar, bnr. 320 og 321, type MT 6022 til Rem Maritime med leveringer i februar og mai 2008 og en UT 712L AHTS i september til samme rederiet med bnr. 322. Siem Rovde skal ta levering av bnr. 319 i mars og av bnr. 323 i november 2008. I desember skal bnr. 325 leveres til Rem Maritime, og i januar 2009 skal så bnr. 324 leveres til samme rederi (skal muligens bygges ved Myklebust). Bnr. 335 er en MT 6016 som skal leveres til Siem Offshore i mai 2009, og bnr. 339 er for Troms Offshore og skal være ferdig i slutten av 2009. Ordreboken inneholder også to 2010 leveringer til Siem Offshore, bnr. 332 og 336 for levering i mars henholdsvis september.

DEL