"Skandi Angra" av VARD 2 11 design ble levert fra Vard Niteroi til Norskan Offshore Ltda i mai i år.

M/S «SKANDI ANGRA»

– AHTS fra Vard Niteroi

M/S «SKANDI ANGRA», bygget etter VARD 2 11 design, ble levert til Norskan Offshore Ltda den 4. mai 2015 fra Vard Niteroi i Brasil som verftets byggenummer PRO-31. Skroget er bygget samme sted.

Leveringen fant sted vel et år etter at søsterskipet «Skandi Urca» ble overtatt, forøvrig omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2014. Det tredje skipet i serien kommer i begynnelsen av 2016. Alle de tre skulle opprinnelig vært levert i 2013.

Nybygget startet en 8-års kontrakt med Petrobras den 18. mai. Anchor Handling Tug Supply fartøyet har ifølge rederiet trekkraft på 280 tonn og motorkraft på 18.000 bhp.

GIEK har utstedt en kjøper kredittgaranti på US$27 millioner for langsiktig finansiering av skipet. Kjøper er DOF Navegacao som er et datterselskap av Norskan.

SKANDI ANGRA er klasset i DNV GL med notasjonene @1A1, Supply vessel, Tug, Clean(Design), COMF(V-3), DK(+), DYNPOS(AUTR), E0, NAUT(OSV(A)), SF, TMON. Fartøyet fører brasiliansk flagg med Rio de Janeiro som registreringshavn og har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. ................................................................................................................................ 93,50 m

Lengde b.p.p. .............................................................................................................................. 84,90 m

Bredde på sp. ............................................................................................................................. 22,00 m

Dybde i riss h.d. .......................................................................................................................... 9,50 m

DW ................................................................................................................................................... 4.299 t

Draft max. ........................................................................................................................................... 7,90 m

Dekksareal .............................................................................................................................. 760 m2

GT .......................................................................................................................................................... 7334

NT ................................................................................................................................................... 2201

Bollard pull ..................................................................................................................................... 280 t

IMO nr. .................................................................................................................................... 9600580

Tankkapasitetene er ca. 1350 m3 drivstoff, ca. 900 m3 ferskvann, ca. 3350 m3 vannballast.

Maskineri

Fremdriftsanlegget består av fire MAN Diesel & Turbo hovedmotorer, 2 x 8L32/40 hver med ytelse på 4000 kW og 2 x 9L32/40 hver på 4500 kW v/750 o/min. Disse driver to Scana Volda EACG TS 1250/PF700 propellanlegg via 2 x EACG TS 1250 reduksjonsgear av samme fabrikat.

Strømforsyningen besørges av to Caterpillar C32 hver på 940 ekW/1175 kVA, levert av Pon Power, samt 3 x ABB akselgeneratorer hver på 3100 kW. Nødgeneratorsettet består av CAT C9 motor og Leroy Somer generator.

Thrusterutrustningen kommer fra Brunvoll med 2 x AR 63 LNC 1650 azimuther hver på 860 kW og 2 x FU74 thrustere hver på 880 kW. Styremaskin er av RRM fabrikat.

Pumpeutrustningen er levert av Ing. Per Gjerdrum, kompressorer er fra J.P. Sauer & Sohn og Westfalia, og RWO har stått for separatorer. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro, Alfa Laval har levert platekjølere og Brødrene Dahl har supplert ventiler. Brannalarm anlegget er fra Autronica Fire & Security.

Dekk

RRM har levert dekksmaskineri, inkludert vinsjutrustning, capstan, haikjeft, tauepinner, 250 tonn torpedo anchor handling, ankerspill og cargo rail kraner. Dekkskran er en Cargotec leveranse, og vindusleveransen er fra Bohamet. Ankerutrustningen er fra Sotra Anchor & Chain. Utvendige dører er levert av Libra-Plast og innvendige skyvedører er fra IMS. Luminell har supplert LED flomlys.

Redningsutstyret omfatter blant annet Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt fra Maritime Partner i MacGregor davit. Nybygget er oppmalt med International malingssystemer og med korrosjonsbeskyttlse fra Cathodic Protection.

Innredning

Skipet er arrangert med lugarkapasitet for 30 personer fordelt på 26 enkeltlugarer og to doble. Møbelleveransene kommer fra Docenave og Ekornes Contract. Uson Marine har levert system for avfallshåndtering, og toalettanlegget er en Jets leveranse. Mare Safety har håndtert bysseleveranser.

Vard Electro har brokonsoller, hovedtavler, IAS og PMS. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime type Kpos DP-21.

Vard Niteroi skal levere det tredje skipet i serien, “Skandi Paraty”, i begynnelsen av 2016.