M/S «SERPENTINE» – «SATURNUS»

Seven Seas Carriers, Bergen har tatt levering av to nybygg fra PT Pal, Surabaja, Indonesia, M/S «SERPENTINE» og «SATURNUS», som verftets byggenumre 229 og 230. Det skjedde i februar henholdsvis august 2008 etter betydelige forsinkelser.

Nybyggene på ca. 50.292 dwt er av typen semi-open-hatch med box-shaped holds, hvilket vil si at lukene har nesten samme dimensjoner som rommene (semi-open fordi de ikke har helt identiske mål). I dette tilfellet er lukene for rom nr. 2-5 20×25,5 meter, mens rommene måler 28×25,5 meter. Skipets bredde er 30,5 meter.
I SKIPSREVYEN nr. 4/2006 rapporterte vi kjøpene av disse skipene som følger:
“Geden resales x 3 Hull nos. M229, 230 og 231 about 50,000 tdw ((semi)open-hatch type) del. 9/06, 1/07 and 5/07 PT Pal, Indonesia, 4×35 t. kraner $34m each to Seven Seas.”
I så fall er det altså snakk om 18 måneders forsinket leveringer. Ifølge media har skipene avtaler for 4-5 år med en inntjening rundt 1,5 milliarder kroner. Hvis avtalene er på time charter basis, er det mulig å komme frem til cirka daglig rate som blir meget imponerende, men hvis beløpet referer seg til fraktkontrakter, forteller summen lite om den daglige inntjeningen.

M/S «SERPENTINE» – «SATURNUS»
Nybyggene har klasse i DNV ✠1A1 ESP ES(D) BC-A E0 IB(+) Hold 2,4 may be empty, TMON, NAUTICUS (Newbuilding) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 189,90 m
Bredde 30,50 m
Dybde i riss 17,70 m
Dwt ca. 50.292
Draft summer 12,82 m
GT 30.273
NT 16969
Lasteromskubikk 60.162 m3
Ballast cap. (eksl. hold 3) 16.600 m3
IMO nr. (Serpentine) 9335020
IMO nr. (Saturnus) 9382724

Maskineri
Hovedmaskineriet består av en MAN 6S50 MC-C MCO dieselmotor som yter 9.480 kW, og hjelpemaskineriet består av tre Yanmar dieselmotorer hver på 720 kW.

783Serpentine_711474100.jpg

Diverse
Lukedekslene er av type end-floating, hydraulisk operert og har styrke på 3 mt/m2. Tanktop styrken er 25 mt/m2. Skipet er utstyrt med 4×35 m.t. Mitsubishi kraner med max. outreach 12,75 meter. P&I Club er Gard, og H&M forsikring er plassert hos Codan Marine Services, Bergen.
Rederiet har forøvrig også ervervet to skip som er under bygging i Kina. og som skal være ferdig i andre halvår 2009.

DEL