Den nye «Seir» er overlevert til stolte redere. Foto: Seir AS

M/S «Seir»

I desember 2016 bestilte Seir AS sin nye autolinebåt fra Vaagland Båtbyggeri. Nå er den grønne skjønnheten levert.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Familierederiet er hjemmehørende på Grytastranda, Haram kommune i Møre og Romsdal, og fyller 100 år i 2019. Da var det bare naturlig at selve dåpen ble gjennomført i Ålesund i slutten av september.

- Det var på tide å modernisere seg. Den gamle båten var 17 år da vi solgte den i fjor, men i god stand. Så nå er vi rigget for fremtiden, sier reder Fred Ove Urkedal til Skipsrevyen.

Han eier selskapet sammen med sine to av brødrene sine, Stian og Jostein. I tillegg til sin tremenning Bjørn Urkedal  

- Det ble startet av våre bestefedre, som var brødre, forteller Urkedal. Men også deres felles oldefar var fisker og eide en bankskøyte, før de bygget den første «Seir»,

Grønn tanke

Nye «Seir» er virkelig bygget for et moderne fiske. Blant annet har den en moonpool, som gir en stor forbedring sikkerhetsmessig og bedre komfort for mannskapet om bord.

- Da slipper vi å ha en luke åpen i lang tid mot åpent hav, sier rederen.

Under byggingen av autolineren har det vært fokusert på å finne frem til energibesparende løsninger som igjen gir drastiske reduksjoner i CO2 utslipp, samt forbedret driftsøkonomi.

Dette blir oppnådd ved hjelp av et integrert automasjons- styringssystem som holder skipet på «energispar» under alle kondisjoner samt ved prosjektering av gjenbruk av energi/ overskuddsvarme. Det er også blitt lagt vekt på å utvikle en skrogform med gode sjøegenskaper samt på utvikling av gjennomtenkte løsninger om bord for et godt og sikkert arbeidsmiljø hvor tunge løft unngås, og høy komfort under arbeid og frivakt oppnås.

Rederiet solgte den gamle «Seir» i august 2017, og den nye båten har en autolinekapasitet på 65.000 krok.

Fabrikken er bygget av Optimar med tanke på at arbeidet skal lettes for mannskapet, og fjerne de fleste tunge løft.

- Det er mye som er automatisk. Fryseren tømmer seg selv, og det blir pakket automatisk i en Atlantic Pakkemaskin. Så blir det lastet på paller direkte. Sikkerhetsmessig og for å unngå belastning har vi tro på at dette er rette veien og gå.

- Alltid bygget i hjemfylket

Valget av verft falt på Vaagland Båtbyggeri, en drøyt 3,5 timers kjøretur fra Grytastranda. Det gjorde det lettere for rederne å følge opp byggingen.

- Skipsteknisk, som har designet båten, skrøt veldig av verftet, og vi hadde troen på at det var en bra plass å bygge båt. De er kjent for å bygge kvalitetsbåter, sier Urkedal. - Det at de også bygger innendørs er gunstig for kvaliteten, mener han.

At det også var i hjemfylket var også positivt, siden alle båtene rederiet har eid er bygget i Møre og Romsdal.

- Det er jo kjekt å holde tradisjoner ved like, slår Urkedal fast

Vært på prøvefiske

Båten ligger nesten klar til å starte fisket når Skipsrevyen snakker med den stolte eieren. Da vil resten av året konsentrere seg om torsk, hyse og kveite i Barentshavet resten av året.

- Vi har allerede vært en liten tur ute på et prøvefiske, og vi er veldig fornøyd med båten så langt. Nå gleder vi oss til komme skikkelig i gang, forteller Urkedal.

Listen over norske leverandører, alt fra finans- til ulike utstyrsleverandører imponerende lang. Rolls Royce Marine, Brunvoll, R & M Ship Interior, Erling Haug AS, Florvaag Elektronikk AS, Optimar AS,  Brødrene Dahl AS, Yanmar, MBHydraulikk og Elmarin for å nevne noen få.

Neste år feirer familierederiet 100 år. Foreløpig har eierne hatt mer enn nok med å følge opp nybygget til at de har fått lagt noen store planer forteller Urkedal.

- Det var jo litt festivitas i forbindelse med dåpen i Ålesund. Så vi har ikke kommet så langt at vi har rukket å tenke på det. Vi får se hvordan det går med fisket i vinter, avslutter han spøkefullt.

Hoveddata

  • Navn: «Seir»
  • Verft: Vaagland Båtbyggeri
  • Byggenummer: 157
  • Design: Skipsteknisk ST-155
  • Lengde: 53,10 meter
  • Bredde: 12,80 meter
  • IMO-nummer: 9827176
  • Rederi: Seir AS
  • Motor: Yanmar Marine 6EY26W, 1920 kw, 759 rpm
  • Gear: Finnøy G60FK 2Speed
  • Propell: Finnøy P70.26.290.4
  • Generator: Yanmar Marine 6EY18ALW, 750 kw
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug AS
  • Livbåter: Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Fiskefabrikk: Optimar AS