Foto:Bjørn Ottosen

M/S «SEABED WORKER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fjellstrand AS i Omastrand overleverte byggenummer 1679, M/S «SEABED WORKER», til Seabed AS, Bergen den 11. mars 2009. Nybygget ble døpt av Mina Aase Gravdal. Skroget er bygget i Russland. Stad Offshore Management skal stå for driften av nybygget.

Eier av det nye rederiet, Hans Martin Gravdal, er identisk med eier av verftet. Verftets nye satsing på offshore sektoren startet i 2007 med M/S «Geograph» som ble bygget for DOF Subsea. Gravdal har investert ca. 180 millioner kroner i ny kai og annen infrastruktur for å kunne bygge store spesialskip.
Fjellstrands spesialområde var i mange år bygging av hurtiggående katamaraner med rundt 150 leveringer til forskjellige rederier. I tillegg har verftet bygget og levert en rekke boligmoduler for offshore-skip.
M/S «SEABED WORKER»
Skipet beskrives som Multipurporse Vessel for Seabed operations, og satsingsområdet er å bringe opp noduler fra havbunnen (se egen artikkel “Solgte Geoshipping – satser på nytt med Seabed AS”). Skroget er designet av MultiMaritime AS som et MM80-design, og lay-out som offshore-skip er gjort av Sawicon AS.
Skipet kan arbeide helt ned til 4/6.000 meters havdyp og er utstyrt med spesialutstyr for denne typen operasjon. Her kommer en “Remotely operated tool carrier” (ROTC) inn i bildet, og systemet er utviklet av Seabed. Typiske arbeidsoppgaver beskrives om fjerning og henting av strukturer på havbunnen, graving, kutting inkludert “diamond wire cutting”. ROTC’en har video opptakssystem med black-box og annet nødvendig utstyr.
Viktig er også Triton XLX 35 heavy duty Work class ROV som kan arbeide på disse havdypene, ned mot 4000 meter, og Odims AHC LARS system. For denne typen operasjoner er også Voith Schneider fremdriftspropeller med aktiv stabilisator en viktig faktor.
M/S «SEABED WORKER» er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, DYNPOS-AUTR, E0, DK(+), CLEAN, COMF(V3), NAUT-OSV(A) og har følgende hoveddata

Lengde o.a. 88,80 m
Lengde b.p.p.
78,15 m
Bredde 16,00 m
Dypgående 7,15 m
GT
3923
NT
1777
Dekksareal
650 m2


IMO
9533244

Skipets tankkapasiteter er (alle tall “cirka”) 900 m3 brennolje, 1168 m3 ballastvann og 1168 m3 ferskvann.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftsanlegget er levert av Siemens og består av 4 x Cummins QSK 60 DMI 4 dieselmotorer hver med ytelse på 1800 kW, 4 x Siemens generatorer og 2 x Voith Schneider propellanlegg hver på 2500 kW. Service fart er ca. 12 knop, og max. speed er ca. 15 knop.
Thrusterutrusningen forut består av en Kamewa Ulstein Azimuth og to sidethrustere, alle på 1000 kW. Styringen på thrusterne er av typen Helicon. Nødaggregat er et Nogva Scania/Stamford sett.
Allweiler har levert pumpeutrustningen, og kompressorer kommer fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft). Novenco har forestått ventilasjonsanlegget. Bergen Group Skarveland har levert komplett rørsystem, og tank sounding system er fra Xtronica. Tøssebro har supplert UV-filter, og brannvarslingsanlegget er fra Eltek.
Dekk
Det er arrangert med ROV-hangar aktenfor overbygget. Denne kan lukkes i forbindelse med lagring og vedlikehold. Odim har levert A-ramme installert i ROV-hangar og har også levert sitt Launch and recovery system (LARS) som er installert i moonpool. Moonpool måler 5,4 x 6 meter og er forsynt med en fast spoiler utviklet av verftet. Begge systemene har en aktiv hiv kompensert vinsj med 4500 meters kapasitet.
National Oilwell Varco har levert en AHC offshore kran med kapasitet opp til 50 tonn, og fartøyet har også en Palfinger 32002 kran og en Palfinger 4501A kran i ROV-hangar.
Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri til nybygget, og anti-heeling systemet er fra Framo. Winel har levert vanntette skyvedører, og lanterner og lyskastere kommer fra Norselight.
Innredning
M/S «SEABED WORKER» er innredet for 66 personer, og redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter og Norsafe MOB-båt i Vestdavit davit. Innredningsarbeidene er utført av verftet og R&M Ship Interior. Toalettsystemet er en Jets Vacuum leveranse, og TeamTec har forestått forbrenningsanlegg.
Vassnes MB Consultants har vært el.teknisk konsulent, og de elektriske installasjonsarbeidene er utført av Maritim Elektro. Hovedtavle kommer inn under Siemens leveransene.
Elektronikk
IAS anlegget er en leveranse fra Høglund Marine Automasjon, og DP2 systemet er fra Kongsberg Maritime. Bridge Watch Monitoring system er type Kongsberg BWMS.
Den elektroniske broutrustningen er levert og kommisjonert av Vico AS. Navigasjonsutstyret omfatter Furuno FAR-2837S radar, FCR-2827 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, 3 x Simrad GC80 gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, 2 x Furuno Tecdis.
Kommunikasjonsutstyret består blant annet av Furuno GMDSS A3 radiostasjon, Furuno VR-3000 VDR, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS og VSS-111 sound reception. Intercomanlegget er fra Zenitel og CCTV fra Hernis, mens Comrod og ShipEquip har levert antenner.

Fjellstrand AS skal nå levere to offshore fartøyer av Havyard 832 CD design i løpet av 2009.