M/S «SEA TROUT»

Deep Sea Supply Plc, Kypros tar i disse dager levering av M/S «SEA TROUT» som byggenummer 32 fra Karmsund Maritime Service AS, Kopervik. Nybygget er et VS 470 MK II design.

Skipet ble i sin tid kontrahert av Simon Møkster Shipping AS på vegne av flere og ble overtatt av nåværende eier i september i fjor.
Deep Sea Supply tok faktisk levering av et nybygg med samme navn i januar 2007 som det første i en serie PSV fartøyer fra Cochin Shipyard i India, men dette skipet ble solgt til Mexico i januar for vel US$36 millioner, et salg som ga rederiet gevinst på ca. US$ 15 millioner.
Rederiet eies med ca. 34,3 prosent av Hemen Holding, et John Fredriksen selskap. Samme person uttalte nylig til Financial Times at “this is the best time since the Vikings”, med referanse til shipping generelt sett. I et annet avisintervju uttalte en representant for supply-rederiet at ved hjelp av lange kontrakter nedskrives nybygg på litt over tre år.
Dagens «SEA TROUT» ble nylig befraktet til Petrofac for oppdrag i forbindelse med boring av syv brønner.

M/S «SEA TROUT»
Skipet er klasset i DNV ✠1A1, SF, E0, DynPos AUT. VS 470 MkII konstruksjonen gir fleksibilitet med segregering av forskjellige produkter. Skipet kan laste to typer av mud, brine og base oil samt tørrbulk. Alle produktene kan losses både på babord og styrbord side midtskips eller akter, og det er arrangert med to pumper per system. Et computer system gjør at lasting og lossing av all last kan utføres fra styrehuset. Skrogformen fører til stor drivstoffbesparelse. Nybygget har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,40 m
Lengde b.p.p. 64,00 m
Bredde største 16,60 m
Dybde i riss h.dk 7,60 m
Draft scantling 6,42 m
Dwt ca. 3.570
Lastedekk ca. 700 m2
Dekkslast ca. 1.600 tonn
GT ca. 2450
IMO nr 9420186

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) for brennolje 1100 m3, for ferskvann 900 m3, for vannballast 780 m3, for drybulk 340 m3, for base oil 210 m3, for liquid mud 1070 m3 og for brine 850 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to CAT 3606 TA dieselmotorer hver med ytelse 2030 bkW v/1000 rpm som driver hver sitt Finnøy Gear & Propeller propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Styremaskineri er type Tenfjord, og fartøyet er utstyrt med fire Brunvoll sidethrustere som forbedrer manøvreringsegenskapene. To er montert akter og to forut, alle på 588 kW. Farten er ca. 14,5 knop.
Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett med motor type C18TA hver på 400 kW og to Leroy Somer akselgeneratorer hver på 1300 kW. Nødaggregatet er et CAT generatorsett på 89,7 kW.
Allweiler har levert pumper, Sperre kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval og Jowa. Teknotherm har levert kjøling for air-condition anlegget, og ventilasjonsanlegget er fra Aeron. Pyro har levert kjelutrustning, og isoleringsarbeidene er utført av BIS.
Brannslukkeanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern, og Vassnes Elektro har levert varslingsanlegget.

Dekk/diverse
Cementanlegget med tanker er en leveranse fra Randaberg Industries, og dekksmaskineriet er type Rauma Brattvaag. Eide Marine Tech har levert ankerutrustning. Vinduer er fra Bohamet, og IMS har levert vanntette skyvedører og utvendige dører kommer fra Mepromor.
Redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe. Skipet er oppmalt med International Maling malingssystemer.
Toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og Vassnes Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord.
De elektroniske instrumentene er levert av Vico og omfatter Furuno FAR-2137S radar, FAR 2117 radar, Taiyo TD-L 1550A peiler, Furuno DS-80 logg, Simrad GC-80 gyrokompass, Simrad AP9 autopilot, Furuno GP-150 GPS, JRC JAX-9A værkartskriver, Furuno Telchart T-2026, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og Tron 45SX EPIRBs, SART radar transponder, Furuno FM-8800S VHF, FM-8800 D VHF, Tron TR 20 VHF, Sailor RT-2048 VHF, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700 B navtex, Furuno Felcom 15 Inmarsat C og Nera Fleet 77 Inmarsat. Antenner er fra Comrod, vindmåler er type Deif 879 og mobiltelefon er merke Ericsson.

Karmsund Maritime Service skal levere bnr. 30 og 31 av type VS 490 til Solstad Offshore i desember 2008 og mai 2009. Bnr. 33 og 34 er kontrahert av Ezra Holdings Ltd. med levering 2010.

DEL