M/S «SEA LION»

Havyard Leirvik AS leverte 24. oktober nok et nybygg av Havyard 842 design da M/S «SEA LION» ble overtatt av Deep Sea Supply Plc, Limassol, Kypros som verftets byggenummer 095.

Rederiet opplyser at selskapets AHTS flåte på i alt ni skip større enn 12.000 bhp hadde i september gjennomsnittlig brutto inntekt på ca. US$40.500 per skip per dag mot $37.000 i august.

M/S «SEA LION» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 74,50 m
Lengde b.p.p. 64,80 m
Bredde 17,20 m
Dybde i riss til h.dk. 8,00 m
Dybde i riss til A.dk. 10,75 m
Dybde i riss til B.dk. 13,50 m
GT ca. 2789
NT ca. 836
IMO 9393412

Tankkapasitetene er 1150 m3 brennolje, 725 m3 ferskvann og 1200 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift levert av Scandinavian Electric med to Marelli hovedgeneratorer hver på 3000 kVA og to MaK 12VM32C dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW v/750 o/min. To propellanlegg og gear er av Kamewa Ulstein fabrikat med gear type 3000 AGHC-KS560.
Skipet har Tenfjord styremaskineri og er utrustet med to Kamewa Ulstein TT2000 DNP CP thrustere hver på 900 kW og en azimuth type TCNS73/50 på 1500 kW.
Hjelpemaskineriet består av to CAT generatorsett, ett av type 3512B på 1125 bkW og det andre type C18 på 601 bkW. Nødaggregatet er også av CAT fabrikat på 72 ekW.
Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Aeron, og Teknotherm har levert kjøling til AC. Florø Kjøleservice har levert proviant kjølemaskineri, kjeler er fra Pyro og tankpeileutstyr er type Umas. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Castrol er leverandør av smøreolje.
Brannsikkerhetsmessig har Autronica Fire and Security levert et CO2 anlegg og et annet brannslukkingssystem, og alarmanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions.

Dekk
Fi-Fi anlegget er levert av Aker Kvaerner Subsea, og cementanlegget er en RRM leveranse. Bohamet har levert vinduer og utvendige dører, og vindusviskere er fra O.S. Solhaug. Dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag, og Bergen Group Dreggen AS har hatt kranleveranse til fartøyet. To ankre er fra Spek.
Vanntette skyvedører er levert av IMS. Skipet har Tranberg lanterner og Norselight lyskastere. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og arbeidet er utført av Norcoat.
Redningsutstyret ombord består blant annet av seks Viking redningsflåter og en Alusafe 770 FRC i TTS Marine davit, og skipet har sikkerhetssertifikat for 42 personer.

802Sea_Lion2_271212967.jpg

Diverse
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering. I byssen er det Beha leveranser. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum, og Teamtec har levert incinerator.
De elektriske arbeidene er utført av Havyard Elektro, Skan-El har vært el.teknisk konsulent og hovedtavle er produsert av Scandinavian Electric Austevoll. Alarmanlegget for maskinrommet er type Umas V.

Elektronikk
Sigurd Solberg AS har levert navigasjons- og kommunikasjons utstyret med Furuno FAR-2837S BB radar, FAR-2117 BB radar, Skipper GDS 102 ekkolodd, Taiyo TD-L 1550 peiler, JRC JLN-205 logg, 3 x Navigat X Mk2 Mod 10 gyrokompass, Navipilot 4000 autopilot, Furuno GP-150, Telchart T-2026 kartplotter, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FS-2570 MF/HF SSB radio, 2xMcMurdo SART, bærbare UHF Motorola + VHF, 2xSailor RT 5020 VHF, 2x RT 4800 VHF, NAV7 navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno SSAS, 2xFuruno Felcom 15 Inmarsat og Nera Fleet 77 Inmarsat. TV-overvåkningssystem er fra Vycon, og intercom fra Phontech.

Havyard Leirvik AS skal fremover levere bnr. 87 til Havila Shipping og bnr. 93 til Simon Møkster, begge i november. I desember skal bnr. 97 leveres til Garware Offshore, bnr. 99 og 100 er for Havila med levering i april og september 2009. Bnr. 98 er en Møkster opsjon som skal leveres i juni 2009 hvis opsjonen er erklært. Havila har også en opsjon med bnr. 88 for levering mars 2010.

DEL