M/S «SANCO STAR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sanco Holding AS, Gjerdsvika tok levering av byggenummer 140 fra Vaagland Båtbyggeri AS, M/S «SANCO STAR», 7. november 2008. Nybygget beskrives som “state of the art seismic acquisition vessel” og er bygget etter Multi Maritimes MM 80 Seismic design. Skroget er bygget ved Helgeland Sveiseindustri.

Med dette nybygget er rederiet for fullt igang innen seismikk, et område der det forøvrig har vært en pionér innen support fartøy. Skipet skulle koste rundt NOK 220 millioner på kontraheringstidspunktet. «SANCO STAR» sies å være det mest avanserte skipet som båtbyggeriet har levert.
Skipet går inn på 5-års kontrakt med Reservoir Exploration Technology, pluss mulighet for forlengelse (befrakters opsjon). Fartøyet blir utstyrt med høyteknologisk seismisk utstyr for å kunne operere som kombinert skyte- og kabelhåndteringsskip på egen hånd eller i kombinasjon med andre skip.


M/S «SANCO STAR» er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, HELDK-SH, RP, E0, DYNPOS-AUTR og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 80,00 m
Lengde b.p.p.
76,95 m
Bredde p.sp.16,00 m
Dybde i riss til h.dk. 7,70/6,50 m
Dybde i riss til 1.dk. 11,70 m
Draft
6,10 m
GT
4053
Imo
9410313

Tankkapasitet for drivstoff er på 1100 m3, for ferskvann 110 m3 og for vannballast 1280 m3.
Maskineri
Fremdriften av typen dieselelektrisk besørges av 3 x ABC 8DZC generatorsett hver med ytelse på 1593 kW v/900 o/min som driver 3 x AVK generatorer hver på 2015 kW. Skipet har to Finnøy propellanlegg med vingediameter 3100 mm og to reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 5,22:1. Stadt AS har levert sitt nyutviklede STADT STASCHO konvertersystem for dieselelektrisk fremdrift samt hovedtavler, PMS, transformatorer, sidepropellerstartere med elektromotorer, frekvensomformere til seismikk kompressorer og SCHORCH vannkjølte elektromotorer.
To styremaskiner er type Tenfjord som betjener to Hinze ror, og manøvreringsegenskapene forbedres ved de to Brunvoll sidethrusterne hver på 700 kW og en azimuth på 700 kW. Nødaggregatet består av en Nogva Scania motor på 315 kW.
Allweiler har stått for pumpeutrustningen, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Kjeler er fra Pyro, og Wangsmo har levert ventilasjonsanlegget. Isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior.
Diverse
Skipet er utstyrt med to NEA seismikk kompressorer hver på 1100 kW, og er utrustet for 4C seismikk. Norwegian Deck Machinery AS har levert to ankervinsjer m/fortøyningstrommel og to capstans, og Triplex har stått for tre kraner, 2 x 12 t/m og en på 45 t/m. Ankerutrustning er fra Fossen Shipping.
Vindusleveransen er fra Bohamet, og nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter. Redningsutstyret innbefatter redningsflåter fra Erling Haug og rescuebåt type Norsafe 750 i davit fra TTS Marine.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og det arrangert med bekvemmligheter for 44 personer ombord. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og Mare Safety har forestått Beha bysseutstyr
De elektriske arbeidene er utført av Elmarin, og Ulstein Elektro har levert de elektroniske instrumentene. DPII anlegget kommer fra Kongsberg Maritime.


Vaagland Båtbyggeri skal levere nok et seismikk skip til Sanco Holding med bnr. 141 og levering i juni 2009.