M/S «SANCO SPIRIT»

M/S «SANCO SPIRIT» ble levert som byggenummer 141 til Sanco Holding AS, Gjerdsvika fra Vaagland Båtbyggeri AS den 23. oktober 2009. Skipet beskrives som Seismic Research Vessel og er bygget etter MM86 SEISMIC design fra Multi Maritime. Prisen ble i sin tid oppgitt til cirka 250 millioner kroner eksklusiv seismisk utrustning. Gudmor var Roweena Slettevoll, datter av Ivar Slettevoll.

Skroget er bygget ved Helgeland Sveiseindustri og ankom Vaagland i januar. Kontraheringen skjedde i slutten av 2006 på bakgrunn av en langsiktig leieavtale med Reservoir Exploration Technology. Den gangen uttalte RXT at “olje- og gasselskapene har et økende ønske om å bedre datakvaliteten for både leting og utvinning fra eksisterende felt. Dette har resultert i et voksende behov for multikomponent seismiske undersøkelser. Dette spesialbygde skipet vil gi økt kapasitet og fleksibilitet på dette markedet.” Skipet skal brukes utenfor Nigeria.
Rederiet
Sanco Holding vil etter denne kontraheringen ha to moderne seismikkfartøyer i tillegg til de tre seismiske supportfartøyene. Rederiet har vært en pionér i utviklingen av skreddersydde moderne fartøyer til den seismiske industrien. Nybygget er selskapets tredje skip for multikomponent-innhenting på havbunnen der man kun benytter ett enkelt skip for hele operasjonen.
Sanco Shipping ble stiftet av Ivar, Bjørg og Bjarte Slettevoll i 1996 og startet med et eldre skip samme år. I 1999 fikk selskapet sitt første nybygg, fra Voldnes Skipsverft i Fosnavåg, M/S “Sanco Sea”, bnr. 57, presentert i Skipsrevyen nr. 5/99. I 2002 kom det andre nybygget, M/S “Sanco Chaser”, bnr. 38, presentert i Skipsrevyen nr. 3/02, fra Larsnes Mek. Verksted. Våren 2005 kontraherte selskapet et skip ved Aas Mek. Verksted, M/S “Sanco Sky”, bnr. 176, som ble levert i 2007, og som da ble det største skipet i flåten.
M/S «SANCO SPIRIT»
Det er lagt stor vekt på optimale forhold med hensyn til støy, sjøegenskaper, transitthastighet og driftsøkonomi. Skipet har en høy standard på innredningen med hensyn til trivsel og komfort ombord. Skipet er utstyrt med høyteknologisk seismisk utstyr for å operere som kombinert skyte- og kabelhåndteringsskip på egen hånd eller i kombinasjon med andre skip.
M/S «SANCO SPIRIT» fører Gibraltar flagg, er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, HELDK, RP, E0, DYNPOS-AUTR og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 86,00 m
Lengde b.p.p.
76,95 m
Bredde p.sp. 16,00 m
Dybde i riss 6,50 m
Draft 6,00 m
Dwt
ca. 2.150
GT
ca. 4000
IMO nr.
9429936

Tankkapasitet for marine gassolje er på ca. 1000 m3 og for ferskvann ca. 150 m3.
Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdrift med 4 x ABC 8DZC dieselmotorer hver med ytelse på 1612 kW v/900 o/min og 4 x AVK generatorer hver på 1590 kW. De to propellanleggene er type Finnøy med vingediameter 3100 mm, og to reduksjonsgear er av samme fabrikat. To el.motorer er type Schorch.
Service fart er ca. 13 knop med et forbruk på 12 m3/d. Bollard pull er 40 tonn ved 4,5 knops fart.
Tenfjord styremaskineri betjener to High Lift ror, og manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Brunvoll sidethrustere hver på 700 kW og en azimuth på 700 kW. Nødaggregatet består av en Nogva Scania motor på 325 kW og Stamford generator.
Skipet er utstyrt med to NEA seismikk kompressorer hver på 1100 kW. Allweiler har stått for pumpeutrustningen, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Kjeler er fra Pyro, og Wangsmo har levert ventilasjonsanlegget. Isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior.
Dekk/innredning
Dekksutrustningen omfatter blant annet 2 x NDM ankervinsjer m/fortøyningstrommel, to 5-tonns capstans og Triplex kraner, 2 x 1t/6m og en på 2t/14m. Vindusleveransen er fra Bohamet, og ankerutrustning kommer fra Fossen Shipping. Nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter.
Redningsutstyret omfatter utstyr for for 47 personer med fire redningsflåter fra Erling Haug og Mob-båt type Norsafe 750 i davit fra TTS Marine.
Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og er arrangert med bekvemmligheter for 46 personer. Det er 13 enkeltlugarer og 17 dobbeltlugarer. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og Mare Safety har forestått Beha bysseutstyr. Incinerator er en Temtec leveranse. De elektriske arbeidene er utført av Elmarin, og hovedtavle er fra Stadt.
Elektronikk
DP anlegget fra Kongsberg Maritime er type SDPII. Ulstein Elektro har levert de elektroniske instrumentene med blant annet Furuno FAR-2117 radar, FR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DA-80 logg, Simrad GC80 gyro, Kongsberg autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno Telchart 2026 ECDIS, Furuno FAX-30 værkartskriver, Sailor 4000 MF/HF, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700B navtex, 2 x Sailor H2095C Sat C, Sailor SP4146A Mini M, 2 x Sailor SE-406 II nødpeilesendere, 2 x Tron SART, 3 x Sailor SP 3300 bærbare, 6 x Motorola GP 340 bærbare og 3 x Sailor VHF’er.

Vaagland Båtbyggeri AS skal levere bnr. 142, en brønnbåt bestilt av Norlaks Transport, i juni/juli 2010.