M/S «REM SERVER»

Simek A/S, Flekkefjord overleverte sitt byggenummer 117, M/S «REM SERVER», til REM Offshore ASA, Fosnavåg den 15. desember 2007. Nybygget er et søsterskip av «Rem Provider» som ble levert i oktober og av UT 755 LC design. Det første skipet kostet ca. 150 millioner og ble bestilt i juni 2006. Altså en langt billigere pris enn hva dagens nybygg koster.

Rem Offshore har 11 skip i ordre hvorav åtte skal leveres i 2008. Rederiet ser lyst på fremtiden med sterke rater også i 2008 og tror at leveringsforsinkelser kan legge ytterligere press på markedet i positiv betydning for rederiene.
Skroget er bygget ved Maritim Ltd. i Gdansk, Polen. Fartøyet er klasset i DNV til klasse ✠1A1, SF, E0, H1 (2,8), DK(+), Clean, Comf-V(3), DYNPOS AUTR og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,60 m
Lengde b.p.p. 68,20 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss til h.d. 7,00 m
Dypgående 5,84 m
Dødvekt ca. 3.286 t
GT ca. 2.339 t
Lastedekk areal ca. 687 m2
IMO 9411680

Tankkapasitetene er 974 m3 for brennstoff, 823 m3 ferskvann, 1286 m3 drillwater/vannballast, 319 m3 dry bulk, 202 m3 base oil, 993 m3 mud inkl. vannballast og 397 m3 brine.

Dekk
Dry bulk handling systemet er fra Rolls-Royce Marine, og Allweiler har levert lastepumpene. Rauma Brattvaag leveranser som capstans, tuggervinsjer og ankerspill inngår i RRM avtalene. ABAS Crane har levert dekkskran, og anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping.
Vinduer er levert av Bohamet i Polen, og vindusviskere er fra Seematz. Libra Plast har stått for utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Malingssystemene er fra Star Carboline og Skarpenord Corrosion har levert anoder.
I redningsutstyret inngår MOB-båt type Viking GRP 470 i TTS Marine davit og redningsflåter fra Brude Safety.

Innredning
Innredningen ombord er arrangert med 15 lugarer for en besetning på 22 personer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott og Danacoustic oppunder dekk. Norac Baggerød har levert dører og Norac Ringebu toalettmoduler. Møbler kommer fra Alfred Sand AS, og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. Beha har levert bysseutstyr.
Hovedtavle er fra Umas, og Flekkefjord Elektro har utført de elektriske arbeidene ombord i nybygget. Styrehusstoler er fra Sørlandet Aluminiumprodukter.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Caterpillar 3608 dieselmotorer, hver med ytelse 2300 kW som driver to Kamewa Ulstein firebladete propellanlegg med diameter 2900 mm via to Kamewa Ulstein 600 AGSC reduksjonsgear. Motorene kan operere på varierende turtall mellom 900 og 750 o/min.
Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener High Lift ror. Fartøyet har Poscon joystick, og for best mulig manøvrering er skipet utstyrt med fire Kamewa Ulstein thrustere type TT 1650 DPN CP à 590 kW, to montert forut og to akter.
Hovedforsyningen av strøm er det to Scandinavian Electric Systems akselgeneratorer som står for, type Marelli Motori M8R, hver på 1800 kVA. Hjelpemotorene er to Nogva Scania DI 1262M som hver yter 285 kW med Stamford generatorer. Nødaggregatet er av Nogva Scania fabrikat type DI 1262 M. Castrol har levert smøreolje.
Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tankepeileanlegget kommer fra Umas. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er levert av Westfalia og RWO, mens kompressorer er fra Sperre. Pyro har levert kjelutrustning, og system for reservedeler og vedlikehold er fra Tero Marine. AM Instrumentering har levert cargo fuel oil/fresh water flow meter.
CO2 brannslukkingsanlegget er fra Unitor, og varslingsanlegget er fra Eltek.

Elektronikk
Monitoring av tanklossing, inkludert bulk cargo, foregår fra aktre kommandoposisjon på broen ved hjelp av Umas kontrollsystem. Flekkefjord Elektro har montert det elektroniske broutstyret som i hovedsak er levert av Furuno Norge og består av FAR-2137S radar, FR-2117 radar, FE-700 ekkolodd, FS-1570 radiostasjon, DS-80 logg, GP-150 GPS, FA-150 AIS, NX-700B navtex, Furuno Felcom 15 Inmarsat C og Furuno OP16-33 SSAS.
Ellers finner man utstyr ombord som Anschütz Std. 22 og Std. 21 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Cassens & Plath kompass, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF, bærbar Tron TR 20 VHF, Motorola GP 300 UHF, Tron 40S (freefloat) og 45SX (manuell) nødpeilesendere, SART radartranspondere og Telchart T-2121 kartplotter.
DP2 systemet er også en RRM leveranse, og Zenitel har levert intercom-anlegget ombord.

Simek A/S’ neste leveringer er en MT 6009 L med bnr. 118, “Rem Mermaid” som kommer i april, bnr. 116 “Rem Supporter” i juli, bnr. 113, en tråler til Lunar Fishing Co. i desember og bnr. 119 til Augusta Offshore i februar 2009.

DEL