M/S «REM MERMAID»

Simek A/S, Flekkefjord overleverte sitt byggenummer 118, M/S «REM MERMAID», til REM Offshore ASA, Fosnavåg 30. april 2008. Nybygget er av MT 6009 L design. Gudmor var fru Vigdis Schjunk.

Nybygget er det første Marin Teknikk design som leveres fra Simek, og prisen for nybygget er rundt 200 millioner kroner. Stålblokkene for skroget er bygget i Gdansk området i Polen og transportert til Flekkefjord med lekter for sammenstilling. Sjøsettingen fant sted 1. mars.
Dette er det tredje supplyskipet som verftet bygger for rederiet, og som kanskje et av få norske skipsverft for tiden klarer Simek å holde kontraktstiden.
Skipet starter sin tilværelse på spot markedet, men rederiet regner senere med mer langsiktig beskjeftigelse. Når dette skrives, ligger spot markedet i Nordsjøen på rundt GBP 15.000 per dag i inntjening.
M/S «REM MERMAID» har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, SF, E0, Dk (+), Hl (2,5), CLEAN, COMF-V(3), DYNPOS AUTR, LFL* og broarrangement i henhold til DNV klasse notasjon NAUT-OSV. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 79,67 m
Lengde b.p.p. 72,00 m
Bredde 16,40 m
Dybde i riss til h.dk. 7,45 m
Dwt 3.643
Draft 6,22 m
Lastedekk 736 m2
GT 3295
IMO nr 9418705

Tankkapasitetene er 1251 m3 brennolje, 652 m3 ferskvann, 1247 m3 vannballast, 1074 m3 drillwater, 424 m3 brine, 347 m3 base oil, 1079 m3 mud, 206 m3 methanol og 320 m3 dry bulk.

Maskineri
Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem som er av “front end” type, levert av Scandinavian Electric Systems. Hovedtavle inkluderer et Power Management System som kontrollerer start og stopp av hovedgeneratorene. De fire dieselmotorene er av Cummins fabrikat type KTA50DM hver med ytelse på 1291 kW og forbundet med hver sin Marelli generator på 1550 kVA. Boxskjølere er av Bloksma fabrikat.
Fremdriftspropellene er type Ulstein Aquamaster US 205 CRP, og de to thrusterne er type Kamewa Ulstein TT2200 DPN, hver på 800 kW, mens elektromotorene er av Marelli fabrikat, levert av SES. Havneaggregatet er et Nogva Deere aggregat på 100 kW. Castrol er leverandør av smøreolje.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum AS, kompressorer fra Tamrotor og separatorer er levert av RWO og Westfalia. Kuldeanlegg for proviant er fra Teknotherm, og tank tender system er type UMAS. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron AS, og kjelutrustning kommer fra Pyro. Tero Marine AS har levert reservedels-/vedlikeholdssystem, og flow-meter er fra AM Instrumentering.
Brannsikkerheten er ivaretatt av CO2 anlegg og vanntåkesystem fra Autronica Fire & Safety. Alarmanlegget er fra Eltek. I thrusterrom er det også et vanntåkesystem installert som beskytter utsatte deler av maskineriet, separatorene og kjeler. På hver side av dette rommet befinner ferskvannstankene seg.
Kontrollrommet for maskineriet er lokalisert seg over maskinrommet med kontrollkonsoll fra Rolls-Royce Marine Automation med automasjons- og monitoringsystem type Umas.

Dekk/innredning
Bulkhandling anlegget på 320 m3 er levert av Saunes & Helseth Marine og er av Van Aalst Marine & Offshore fabrikat. Lastedekk er på ca. 736 m2 og er egnet for last som rør, containers, paller og lignende. Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri, og tre lastsikringsvinsjer er fra Odim, mens Hydramarine har levert to kraner, på 3t/10m og 1t/8m. Ankerutrustning er en leveranse fra Fossen Shipping.
Vinduer kommer fra Bohamet, og vindusviskere type Seematz. Libra-Plast har levert utvendinge dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Malingssystemene som er anvendt til oppmaling av skipet, kommer fra Jotun.
I redningsutstyret ombord inngår Viking GRP 470 MOB-båt i davit fra TTS Marine og redningsflåter og annet redningsutstyr levert av Brude Safety.
Skipet er innredet for et mannskap på 46 fordelt på 26 lugarer. Norac paneler er anvendt på innvendige skott og Danacoustic oppunder dekk. Innredningsdørene er fra Norac Baggerød, og toalett modulene er fra Norac Ringebu. Alfred Sand har levert møbler til nybygget. Beha har levert byseutstyr, og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum.
De elektriske installasjonene er utført av Flekkefjord Elektro, og styrehusstoler er leveranse fra NorSap. Intercom-anlegget er fra Zenitel.
Lossing av flytende last blir overvåket via Umas pumpe- og ventilkontrollsystem. RRM har også levert DP systemet og Poscon joystick kontroll. Brovaktalarm er type Ulstein BAS.

Elektronikk
Flekkefjord Elektro har også tatt hånd om elektronikkutstyret ombord som innbefatter Furuno FAR-2837S radar, FCR-2827 chart radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Anschütz St. 21 kompass, 2 x Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno DS-80 logg, Furuno Telchart kartmaskin, Furuno VR-3000 VDR, Furuno NX-700 B navtex, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og 45SX EPIRB, SART radar transponder, Motorola GP340 UHF, Tron 20 VHF, 2 x Furuno FM-8800S VHF, FM-2721 VHF, Furuno FA-150 AIS, Felcom 15 Inmarsat C, Furuno Felcom-70 Fleet 77 Inmarsat.

Simek A/S’ neste leveringer er bnr. 116 “Rem Supporter” i juli, bnr. 113, en tråler til Lunar Fishing Co. i desember, bnr. 119 til Augusta Offshore i februar 2009, bnr. 120 til Havtrål AS i juni og bnr. 121 til Simon Møkster Rederi i oktober 2009.

DEL